En gammal och en Ny från New York [2 Bilder]

Startat av jocke, 26 augusti 2009, 00:30:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Kom precis hem från ytterligare en resa från landet i väst. Här kommer lite smakprov på vad som fastnade på minneskortet.

Först ut, 6718 här uppe på Uper west side i närheten av Central parks övre vänstra hörn :)

Sedan en färsking, såg ett gäng sådana här i staden, tycker de påminner om volvo lite i fronten, MTA 3800 här vid 42 street port.

Hoppas bilderna passar i smaken
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niclas Rosenius

Uppskattas i alla fall av mig, intressant och se vad som rullar där borta.

//Niclas

Cero

Kul med bilder från en trevlig stad. Var där i våras och måste säga att det är en helt annan stad än vid förra besöket på 80-talet. Nu kan man använda tunnelbana och bussar i stort sett obehindrat (det gjorde man inte förr, det var knappast riskfritt) och det mesta var förhållandevis fräscht. Många bussar föreföll nyare och i stort sett alla stadsbussar jag såg var i betydligt bättre skick än motsvarande i Stockholm eller Göteborg. Trafiken är väl inte upphandlad i NYC utan MTA kör själva. Om så är fallet är det kanske lättare att hålla styr på grejorna.

Mr. X

Jag gillar verkligen inte amerikanska bussar...
Men tack för bilder i alla fall!

jocke

Tack. trevligt att de uppskattas.

Kollade vidare på modeller lite på wikipedia, hittade värsta ufot, tyvärr fick jag inga sådana på bild.

Mustman

nog för att amerikanska bussar är fula... men jag har funderat på varför det finns så få såna bussar i sverige, varför inte importera dessa bussar. Är dom dåliga?

Niklas Bygdestam

Citat från: Mustman skrivet 27 augusti 2009, 12:01:32 PM
nog för att amerikanska bussar är fula... men jag har funderat på varför det finns så få såna bussar i sverige, varför inte importera dessa bussar. Är dom dåliga?

Jag vet inte om de är bra eller dåliga. Men de är nog inte lönsamma att importera. Långväga transport för att få en sådan till Sverige ökar naturligtvis priset. Sedan är det säkert en rad detaljer som inte stämmer med EU-normer och då måste de modifieras för det. Det ökar naturligtvis priset ytterligare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jocke

Dom är iaf riktigt bekväma att åka i. Inge fel på komforten.

Sedan har dom väldigt bra information när man kliver på, varje gång en buss stannar vid en hållplats så säger själva bussen destionantionen.

tex "Route M42, Crosstown, via 42street via 5th avenu" något som vi inte ser mycket av här i sverige.

Niklas Bygdestam

Citat från: jocke skrivet 27 augusti 2009, 12:26:42 PM

Sedan har dom väldigt bra information när man kliver på, varje gång en buss stannar vid en hållplats så säger själva bussen destionantionen.

tex "Route M42, Crosstown, via 42street via 5th avenu" något som vi inte ser mycket av här i sverige.

Fast det går ju att ordna på en vanlig svensk buss också om man nu vill det ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jonas a

Helsingborgs stadsbussar pratar vid hållplatserna.

M224

Linjenumren i New York är smart uppdelade:

M = Manhattan
Bx = Bronx
B = Brooklyn
S = Staten Island
Q = Queens

M224

Citat från: jonas a skrivet 27 augusti 2009, 12:39:27 PM

Helsingborgs stadsbussar pratar vid hållplatserna.

Vi får väl se hur det går med den saken i SL-land. Det blir halvdant gjort precis som med det mesta inkl Init-skyltarna.

jocke

Citat från: M224 skrivet 27 augusti 2009, 12:40:17 PM
Linjenumren i New York är smart uppdelade:

M = Manhattan
Bx = Bronx
B = Brooklyn
S = Staten Island
Q = Queens

Och ibland ser man även blandningar av dom, MB QBx osv.

virtual1

Å herre gud vad tröttsamt! - tack för att vi slipper det! Var ju ett ramaskri då tunnelbanerösten på Vagn 2000 först sa 'Nästa station' -
man fick ju ta bort 'station' för att folk inte skulle uppleva det som tröttsamt!

M224

Citat från: virtual1 skrivet 28 augusti 2009, 19:30:48 PM
Å herre gud vad tröttsamt! - tack för att vi slipper det! Var ju ett ramaskri då tunnelbanerösten på Vagn 2000 först sa 'Nästa station' -
man fick ju ta bort 'station' för att folk inte skulle uppleva det som tröttsamt!

Lugn, det kommer till SL-land. Varför tror du att det monteras upp utvändiga högtalare ovanför framdörren på alla bussar som inte redan har det. Linje 172 hade just detta innan Buss-PC installerades. När framdörren öppnades så ropades det ut: Linje 172 mot Fittja...Högdalen...Norsborg...Skarpnäck. Det är på G för alla linjer.