jag tycker detta är den snyggaste bussen i världen

Startat av chbuss82, 23 augusti 2009, 16:06:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

chbuss82

Utanför Länrätten i Uppsala 23 aug 2009





// Christian

Staffan Sävenfjord

Jag har raderat ett par inlägg av den typ som alltid kommer när någon visar en bild på en Starliner. Nämligen om bussen är ful eller inte. Det finns ingen anledning att diskutera detta om och om igen. Var och en får tycka det han vill, men han behöver inte varje gång skriva vad han tycker. Ibland blir sådant rätt tröttsamt.

Ante

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2009, 16:38:22 PM
Jag har raderat ett par inlägg av den typ som alltid kommer när någon visar en bild på en Starliner. Nämligen om bussen är ful eller inte. Det finns ingen anledning att diskutera detta om och om igen. Var och en får tycka det han vill, men han behöver inte varje gång skriva vad han tycker. Ibland blir sådant rätt tröttsamt.


Nu känns det ju som att det var lite av trådskaparens syfte med tråden. Så tolkar jag i allafall rubriken...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ante skrivet 23 augusti 2009, 16:43:55 PM
Nu känns det ju som att det var lite av trådskaparens syfte med tråden. Så tolkar jag i allafall rubriken...

Det är förstås en viss skillnad om man tillför något med sitt inlägg som t ex att visa en bild på en buss eller om man bara skriver "jag tycker detta är den fulaste bussen i världen" eller "jag tycker detta är den snyggaste bussen i världen".

UglyJazz

Jag undrar i all stillsamhet om inte den övre vindrutan är en onödigt kostsam historia vid händelse av ett byte.
Vidare är jag tveksam till om torkaren har något egentligt syfte, för dom lär ju inte torka rent särskilt länge, och det är nog inte många åkare som byter den samtidigt med de andra torkarbladen...

Ska man kunna tro att frontens lutning i åtminstone någon mån kan påverka bränsleförbrukningen?

Vad bussens utseende beträffar, så väljer jag att lämna detta utan avseende. Det undandrar sig min bedömning för att uttrycka det diplomatiskt...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Niklas Bygdestam

Det skulle vara kul att veta hur många nya Starliner som väntas levereras till Sverige inom snar framtid :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 augusti 2009, 12:20:29 PM
Det skulle vara kul att veta hur många nya Starliner som väntas levereras till Sverige inom snar framtid :D

   För närvarande är det inga Star II på gång till Sverige vad jag vet.

   
Citat från: UglyJazz skrivet 24 augusti 2009, 10:14:05 AM
Jag undrar i all stillsamhet om inte den övre vindrutan är en onödigt kostsam historia vid händelse av ett byte.
Vidare är jag tveksam till om torkaren har något egentligt syfte, för dom lär ju inte torka rent särskilt länge, och det är nog inte många åkare som byter den samtidigt med de andra torkarbladen...

Ska man kunna tro att frontens lutning i åtminstone någon mån kan påverka bränsleförbrukningen?

Vad bussens utseende beträffar, så väljer jag att lämna detta utan avseende. Det undandrar sig min bedömning för att uttrycka det diplomatiskt...

    Vad beträffande rutan lutning minskar luftmotstånd och bränskeförbrukning så är svaret ja. men hur mycket har jag ingen exakt siffra på.

   Hur mycket den övre rutan går på har jag inte heller nån uppgift på men enligt en person inom Neoplan sa till mig att den inte är så fruktansvärt dyr.

   //Niclas

yngrot

Men oavsett vad man tycker om modellen har den väl ändå sålts rätt många av den ? Annars hade väl Neoplan lagt ner den rätt omgående...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bergenga

Citat från: yngrot skrivet 24 augusti 2009, 18:11:21 PM
Men oavsett vad man tycker om modellen har den väl ändå sålts rätt många av den ? Annars hade väl Neoplan lagt ner den rätt omgående...

Byggenummer 248 av den lange modellen er på vei til Norge i disse dager, byggenummer 157 av den "korte" modellen ble levert til Norge i juni. De har vel vært i serieproduksjon siden 2006, og med tanke på prisen må jo det kunne sies å være et bra antall.
Mvh.
Øyvind Berg

Peter Elmheden

Tror att även huvudrubriken har ändrats?
Känner inte igen den så som den var från början?!

Liberialasse

Men att folk skriver att SL buss ditten å datten är snygg är helt OK?

Optimal

Citat från: Peter Elmheden skrivet 24 augusti 2009, 19:02:01 PM
Tror att även huvudrubriken har ändrats?
Känner inte igen den så som den var från början?!

Jo. Rubriken innan var  "Snyggast bussen i hela världen"

Liberialasse

Oj då! tänkte inte på att det var snyggats i VÄRLDEN.

Nico


Smaken är som sagt olika, men därmed så kan låta detta bero och styra tillbaka tråden till att diskutera Starliners, Neoplan osv. i största allmänhet istället för att dissekera rubriksättningens mera semantiska aspekter etc. här. De som istället känner för att diskutera rubriksättning samt att missar kring sådant ibland uppstår vid moderering kan med fördel kommunicera detta via privata pm eller liknande.

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Rosenius

Citat från: Øyvind Berg skrivet 24 augusti 2009, 18:48:42 PM
Byggenummer 248 av den lange modellen er på vei til Norge i disse dager, byggenummer 157 av den "korte" modellen ble levert til Norge i juni. De har vel vært i serieproduksjon siden 2006, og med tanke på prisen må jo det kunne sies å være et bra antall.

   En av dom Star II som jag fick tidigare i somras var den korta och hade knr P11-175.

  //Niclas