jag tycker detta är den snyggaste bussen i världen

Startat av chbuss82, 23 augusti 2009, 16:06:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blue

Vad kostar en 12m StarII? Med tanke på att någon mande priset som en anledning till att det inte sålts så många.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Frippe Fribas

En sak som slagit mig är att Neoplan förnyat både Starliner och Cityliner de senaste åren, men låtit Spacen försvinna och Skylinern behålla sitt "gamla" utseende (den fick ju en facelift för några år sedan), är det för kostsamt i förhållande till den förväntade försäljningen att utveckla en ny dubbeldäckarkaross?
Setra uppdaterade ju 328:an till 431 för några år (6-7?)sedan och där har det väl iofs inte hänt så mycket heller, så jag förmodar att marknaden är för liten för att motivera kostnaderna för att ta fram en helt ny kaross?
//Fredrik

Bergenga

Det kommer ny Skyliner med samme designlinjer som Starliner og Cityliner. Niclas vet kanskje mer om når den kan ventes å komme på veien.

S431DT kom i 2001, og var vel den første modellen i den nåværende "400"-serien til Setra? Det er jo ikke mange år siden de siste av de andre modellene gikk over heller.
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 augusti 2009, 20:54:00 PM
En sak som slagit mig är att Neoplan förnyat både Starliner och Cityliner de senaste åren, men låtit Spacen försvinna och Skylinern behålla sitt "gamla" utseende (den fick ju en facelift för några år sedan), är det för kostsamt i förhållande till den förväntade försäljningen att utveckla en ny dubbeldäckarkaross?
Setra uppdaterade ju 328:an till 431 för några år (6-7?)sedan och där har det väl iofs inte hänt så mycket heller, så jag förmodar att marknaden är för liten för att motivera kostnaderna för att ta fram en helt ny kaross?
//Fredrik

Neoplan kommer att om allt går enligt planerna visa en ny  Skyliner på IAA 2010 i Hannover.

//Niclas

Niclas Rosenius

Citat från: Blue skrivet 24 augusti 2009, 20:52:57 PM
Vad kostar en 12m StarII? Med tanke på att någon mande priset som en anledning till att det inte sålts så många.

Vad jag har hört men ej helt säkert så ligger priset mellan 3,5 och 4 miljoner beroende utrustning.

// Niclas

Blue

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 24 augusti 2009, 21:20:00 PM
     Vad jag har hört men ej helt säkert så ligger priset mellan 3,5 och 4 miljoner beroende utrustning.

// Niclas

Ungefär som en motsvarande Setra då.

Setra har aldrig gjort några facelift i större utsträcknig, bakrutorna ändrade storlek på 200 serien efter några år. 300 serien gjordes det ingen facelift på vad jag vet och 400 serien har precis fått en ny motorlucka och ovala dimljus i fronten. Att fronten ändrades var en följd av att det utvecklades en föstärkningsbalk i fronten för att hindra bilar från att komma in under bussen vid frontalkrock.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Mr. X