Kör och vilotidsregler

Startat av RoTe, 17 augusti 2009, 20:58:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2009, 22:22:32 PM
Ja som jag skrev så får man dela upp rasten i en 15 min och en 30 min, men "körtiden" blir ju inte längre än 4h30 för det men den reella tiden inkl 15 min pausen blir ju längre.

Nu måste man ju se listan för att veta hur planeraren tänkt sig, men... har ni bara 4 minuter inkl inställelse, anmälan, gångtid och vagnuttagning eller finns det som ofta i Hastusutskrifter gömd tid? Tjänsten börjar alltså med inställelse 0457 och avgång från depån 0501?? Vilken lista tittar du på?  Om jag minns rätt så brukar den detaljerade Tjg listan ge rätt besked i liknande fall.  Och efter avslutat pass har ni x antal minuter i avtid, eller?



Vi ska ta ut kassan och anmäla oss FÖRE inställelsetid. Det täcks upp av redovisningstid som läggs ut lite här och var... Inställelse 04:57 och avgång från depå 05:01 är korrekt. Men vi hinner oftast inte ut förän 05:03-05:04 pga gångtid osv. Vissa förare skippar helt egen säkerhetskontroll för att hinna men inte jag.

Omnilasse

Efter alla turer i det här, låter det ju i och med att den första EU-rasten lagts in, att man har justerat omloppet i tjänsten i efterhand och helt enkelt glömt bort att kontrollera körtiden (eller en sådan där "vänta och rätta till sak") - för som du säger det finns ju ingen anledning att ha en 15 minuters EU-rast om lunchen är på 47! Kan väl lätt bli så med följdändringar om man blir tvungen att ändra någon annans tjänst antar jag (eller om tidtabellen måste ändras)...Hade det varit avsiktligt hade ju rimligtvis inte 15 minuters EU-rast lagts in. Eftersom systemet inte accepterade ändringen i tjänsten, togs väl inte heller den första "EU-rasten bort" (förmodar att programmet annars klarar av att göra det automatiskt)


1896

Tacka vet jag gamla ATK:n, då kunde man ju köra ihop lite fridagar....