Kör och vilotidsregler

Startat av RoTe, 17 augusti 2009, 20:58:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Sitter och tittar igenom körningarna som är nya nu inför hösten och har noterat en tjänst som ser olaglig ut... Förstår inte hur detta är möjligt eftersom "datorn" ska säga ifrån automatiskt.

All körning från passets början till passets rast är EU körning, alltså linjer över 50km...
Totalt är körningarna 4h45m och då har jag inte med någon marginal för försening.

Dessutom står något jag inte förstår... Mellan två turer är det exakt 15 minuter och där står som anmärkning: "På uppehållet är det 15 min EU rast (kom ihåg färdskrivaren)".
Det hade varit logiskt om efterföljande rast varit kortare än 45 minuter, vilket den inte är, den är nästan en timme... Är obetald rast i 47 minuter, sedan har vi betald redovisningstid och lite garantitid.

Man får väl aldrig någonsin köra mer än 4,5h i ett körpass? Att ha en kvarting någonstans där förändrar ju inte det faktum att 4,5h är gränsen innan man fullbordat sin 45m(15+30) rast?

Christer K

Det är körtiden som räknas inget annat, Swe exp har körningar som är 4 tim och 30 min i ren körtid. Till detta har man sedan städ/kontrolltid.

Kan du skriva ut tjänsten så kanske man förstår lättare hur du menar.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

RoTe

Citat från: Christer K skrivet 17 augusti 2009, 21:10:46 PM
Det är körtiden som räknas inget annat, Swe exp har körningar som är 4 tim och 30 min i ren körtid. Till detta har man sedan städ/kontrolltid.

Kan du skriva ut tjänsten så kanske man förstår lättare hur du menar.

/ Christer K

Tror inte företaget uppskattar det? Räcker det inte att jag skriver att KÖRTID är 4h45min?

Busstobbe

Har du räknat bort dom minuter som uppstår vid hållplatser osv?

RoTe

Citat från: Busstobbe skrivet 17 augusti 2009, 21:20:06 PM
Har du räknat bort dom minuter som uppstår vid hållplatser osv?

Dom minutrarna räknas ju inte bort av den digitala färdskrivaren så varför skulle jag?

Kortebo

Om bussen står stil går digitala skrivaren över till "X" läget d v s ej körtid.

Det är den sammanlagda körtiden som räknas.

Tack vare den inlagda "EU"rasten(idiotiskt uttryck....)lär den totala körtiden med diverse småuppehåll
säkert hamna strax under 4-30.

Å andra sidan säger skrivaren ifrån när det är dags för rast och blir det för många gånger som den verkliga körtiden
inte räcker till och man måste stanna för rast innan målet lär din lista snabbt bli ändrad....

bjalle

Citat från: Kortebo skrivet 17 augusti 2009, 21:29:51 PM

Tack vare den inlagda "EU"rasten(idiotiskt uttryck....)lär den totala körtiden med diverse småuppehåll

Å andra sidan säger skrivaren ifrån när det är dags för rast och blir det för många gånger som den verkliga körtiden
inte räcker till och man måste stanna för rast innan målet lär din lista snabbt bli ändrad....

Men har han körtid på linjerna på 4h 45 exl rast så gör det ju ingen skillnad. Dessutom måste bussen stå still i 2 minuter för att de ej ska räknas som körtid.
Ta upp det med din trafikledning eller arbetsplatsombud och låt de kolla på de hela

RoTe

Citat från: Kortebo skrivet 17 augusti 2009, 21:29:51 PM

1. Digitala skrivaren räknar korta stopp som körtid.

2. Den SAMMANLAGDA körtiden är ca 4h 45m. Med raster och tidsreglering är passet innan lunch 5h20m.

3. 15 min rast tar knappast bort någon körtid från de 4h 45m KÖRTID som är inlagd.

4. Min tanke är att företaget kommer sätta in enbart bussar med analog färdskrivare för att slippa förare som stannar mitt på linjen för rast. Mycket svårare att hålla koll på körtiden med analog. Kräver ju timeguide eller tidtagarur...

Kortebo

Möjligt att jag fattade fel, men jag fick för mig att EU rasten ingick i 4-45 tiden.  Annars lär det inte funka.

Stämmer dessutom med dom två minuter du nämner.

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2009, 21:46:08 PM
Är den reella körtiden 4h45?  eller är passet 4h45??  det måste vi försöka utreda först, om vi antar att tiden från när du första gången kör iväg med bussen till dess du ställer från dig bussen för rast är 4h45 men att det däri ingår 15 min "paus" så är tjänsten riktig om du har minst 30 min rast direkt efteråt, du får nämligen dela upp "rasten" i en 15 min och en 30 min och om du tar den första 15 min innan 4h30 passerat och direkt efteråt 30 min så är det helt enligt regelverket, du har ju fortfarande bara 4h30 i körtid

Hur många gånger måste jag säga att KÖRTIDEN är 4h45m? Med rast och tidsreglering är passet innan lunch 5h20m.

Beppe

Tidtabellslagd lastningstid på hpl/busstationer räknas inte in i körtiden. Så ej heller reglertid mellan turerna även om de understiger 15 min...

RoTe

Citat från: Beppe skrivet 17 augusti 2009, 21:58:07 PM
Tidtabellslagd lastningstid på hpl/busstationer räknas inte in i körtiden. Så ej heller reglertid mellan turerna även om de understiger 15 min...

Finns ingen tidtabellslagd lastningstid, bara hålltider på vissa hållplatser som man i regel aldrig kommer tidigt till. Ett hållplatsstopp varar sällan mer än två minuter vilket räknas som körtid av färdskrivaren. Tidsreglering har jag självklart INTE räknat med i KÖRtiden. KÖRtiden är ca 4h45m, som ni ser en hel kvart för mycket. Att köra in en kvart klassar jag som totalt omöjligt för att inte tala om helt j***a osannolikt när det börjar bli sämre väglag.

RoTe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2009, 22:00:41 PM
Flera gånger tydligen ;)

""Mellan två turer är det exakt 15 minuter och där står som anmärkning: "På uppehållet är det 15 min EU rast (kom ihåg färdskrivaren)"""

Dessa 15 minuter ingår alltså i dina 5h20 ovan?  Hur lång är den faktiska tiden? alltså den du har betalt för? det lär ju ingå inställelsetid, förtid, påtid, avtid etc etc i den betalda tiden och det är ju inte körtid, och du kör buss hela tiden? ingen avlösningsbil?

Visst kan det bli fel omedvetet, ingen är ju ofelbar men ofta finns det en bra förklaring.

Det där med kvarten tog jag med eftersom jag inte förstår meningen med den. Tror företaget att jag får köra mer än 4h30m för att jag delar upp rasten? Det trodde nämligen en äldre kollega till mig...

Ja dessa 15m ingår i 5h20m som är tiden från starten på depån tills jag parkerar bussen på depån igen för lunch. Tiden jag har betalt för är 04:57-10:21 vilket är 5h24m och då har vi 4m för klargöring. Efter 4m ska bussen rulla enligt de som bestämmer (inte en chans i h*****et att vi hinner)... Ingen avlösningbil på detta förmiddagspass nej, den dyker upp först efter lunch.

Beppe

Om det nu är tokigt så får du gå till listombudet, så de kontaktar ev. trafikplanerare, så ftg hinner ändra tjänst/listor innan de börjar gälla. Blir nog bättre än att sitta här och reta upp sig 8)