Första bankkortsläsaren för bussarna installerad i Borås

Startat av Svemicke, 25 juli 2009, 15:15:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: ch skrivet 26 juli 2009, 20:28:52 PM
Och hur gör man med alla resenärer som inte har mobiltelefon, inte kan svenska språket etc och inte varken förstår eller har möjligheten att köpa eller tolka informationen om att det inte går att köpa kontant?

Exempel: Du kommer från utlandet och landar på Säve flygplats. Du går ut till busshållplatsen för linje 36. Du kan inte betala kontant, det finns ingen information på hållplatsen på x antal olika språk som säger att du inte kan betala kontant. Du kan inte köpa biljett på flygplatsen. Du har ingen mobiltelefon.

Problemet: Du kan inte köpa biljett på flygplatsens kiosk, du kan inte köpa biljett på bussen. Du får ingen information om att det inte går heller. Nu säger kanske resenären "Jag betalar på nästa buss", men det går ju inte att betala på nästa buss heller. ;-)

Ska förarna på de berörda linjerna mellan Säve flygplats och centrala Göteborg låta resenären åka med gratis då denne inte kan betala och inte har fått information om att det inte går att betala kontant? Eller ska man låta resenären stå kvar strandsatt?

Där har du ett exempel på hur snett det slår med att man inte kan betala på bussen. Det är inte KUNDvänligt.

Jag är beredd att hålla med dem som hävdar att servicen blir sämre om man inte kan köpa biljett på bussen. Kollektivtrafiken har alltid inneburit att man mkan köpa biljett direkt av föraren. Varför skall man försämra servicen 2009? Rånrisk? Det finns väl andra metoder att koma till bukt med detta på?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

RoTe

Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 22:32:54 PMDet finns väl andra metoder att koma till bukt med detta på?

Självklart! Men dessa är brutalt mycket dyrare och inget som varken bussföretag eller länshuvudmän kan fixa!
Ett steg på vägen kan ju vara att rösta på ett visst parti som för närvarande ligger utanför riksdagen...  ::)

yngrot

Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 03:11:29 AM
Jag har uppdaterat bildlänken nu. Tack ändå för hjälpen, Staffan!

Det är fler och fler bussar som fått den här läsaren installerad såg jag idag. Vagn 054, 075 och 056 bland annat.

Finns även i 244 249 men den sitter i vägen för alla som skall lägga sina kort på maskinen förortsbussar 240-254 260-264 har inte den blå kortläsaren där fram vid föraren utan alla skall lägga på förarmaskinen ...

Men för att slippa pengahantering på bussen skulle man ju införa som det var i Gbg innan Västtrafik tog bort det dvs det var billigare att förköpa kort på kiosker än på bussen. Om det gjordes så då slipper vi ju säkert 99% av all försäljning och bussarna kan hålla tiden bättre . Även internetladdning via banken borde ju funka det har ju gått ladda mobiltelefon länge på det viset men Västtrafik har tydligen missat detta ???  Man skulle ju exvis kunna ta 900sek på bussen för flerkommunkort och förköp 850sek var köps kort då tror ni?? Om alla ATG ombud får göra detta så finns det ju nära för de allra flesta...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2009, 22:51:34 PM
Men för att slippa pengahantering på bussen skulle man ju införa som det var i Gbg innan Västtrafik tog bort det dvs det var billigare att förköpa kort på kiosker än på bussen. Om det gjordes så då slipper vi ju säkert 99% av all försäljning och bussarna kan hålla tiden bättre . Även internetladdning via banken borde ju funka det har ju gått ladda mobiltelefon länge på det viset men Västtrafik har tydligen missat detta ???  Man skulle ju exvis kunna ta 900sek på bussen för flerkommunkort och förköp 850sek var köps kort då tror ni?? Om alla ATG ombud får göra detta så finns det ju nära för de allra flesta...

Laddning via Inernet skall enligt Västtrafiks hemsida bli möjligt under hösten för dem som har registrerat sina kort.
Större möjligheter att förköpa biljetter och laddningar skulle naturligtvis minska kontanthanteringen ombord men inte så mycket som 99 procent. Det är bara att titta på tågen Borås-Göteborg. Trots att det kostar 50 kronor mer att köpa biljetten ombord är det många som väljer detta. De ids inte gå in till biljettförsäljningen eller använda automaten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ch

(Kanske nån admin/moderator kan bryta ut debatten kring kontantbetalning i egen tråd?)

Problemet är att snart kommer man endast kunna köpa Västtrafiks plastkort som har 100 kronor pant. Det vill säga att en "sällan-resenären" ska först få tag på ett kort och betala dyrt för det, för att åka typ nån resa. Sen måste han ta sig till ett VT-ombud för att panta tillbaka det om han vill ha tillbaka sina 100 kronor va?

Synd om turister som måste isåfall pröjsa kanske 200 kronor för att få tag på ett 100-kort och sen måste leta upp en VT-butik på avresedagen för att panta kortet, men inte kunna ta sig därifrån kollektivt.

Som sagt, det är inte KUNDvänligt. Och nånstans verkar man ha glömt att det faktiskt är kunden man lever på.

Björn Ax

Citat från: ch skrivet 26 juli 2009, 23:52:42 PM
(Kanske nån admin/moderator kan bryta ut debatten kring kontantbetalning i egen tråd?)

Problemet är att snart kommer man endast kunna köpa Västtrafiks plastkort som har 100 kronor pant. Det vill säga att en "sällan-resenären" ska först få tag på ett kort och betala dyrt för det, för att åka typ nån resa. Sen måste han ta sig till ett VT-ombud för att panta tillbaka det om han vill ha tillbaka sina 100 kronor va?

Synd om turister som måste isåfall pröjsa kanske 200 kronor för att få tag på ett 100-kort och sen måste leta upp en VT-butik på avresedagen för att panta kortet, men inte kunna ta sig därifrån kollektivt.

Som sagt, det är inte KUNDvänligt. Och nånstans verkar man ha glömt att det faktiskt är kunden man lever på.

Ja det kan jag hålla med om inte är kundvänligt. Det måste ju gå att köpa enkelbiljetter, dock inte på bussen.

Ersa

Från att kört i bakåtsträvande Umeå där alla bussar är konstant försenade av en majoritet enkelbiljetter köpta ombord då trafikhuvudmannen inte vet hur de ska lösa problemet, är det jätteskönt att köra hos "motsatsen" nämligen Swebus Express. Ungefär så här ser taxan Uppsala-Stockholm (och omvänt) ut idag, med reservation för felaktigt minne hos undertecknad:

Enkelbiljett ombord på bussen: 85 kr (i höstas hela 110 kr). Samma summa kontant som med bankkort.
Enkelbiljett förköpt via telefon/ombud: c:a 65 kr (varierar)
Enkelbiljett köpt via internet: c:a 55 kr (varierar)
En resa med förköpt klippkort köpt hos ombud: 39 kr (390 kr för 10 resor)

Nattaxan är dubbel för alla "svarta" enkelbiljetter ovan, utom för klippkortet som fortfarande är 39 kr/resa. :D

Jonas1968

Citat från: Björn Ax skrivet 27 juli 2009, 00:15:38 AM
Ja det kan jag hålla med om inte är kundvänligt. Det måste ju gå att köpa enkelbiljetter, dock inte på bussen.
Problemet är ju att om man inte kan köpa dem på bussen så var skall man köpa dem. Det går ju inte att sätta upp vare sig automater eller bemannade försäljningställen på alla hållplatser som finns. Inom Västtrafik måste det ju handla om många tusen hållplatser och SMS biljetter funkar väl inte för den som inte har svenskt mobilabonnemang/svenskt kontantkort. Det inträffar ofta butiksrån men inte stoppar man kontantbetalning för det. Varför är butiksanställa inte lika viktiga för arbetsmiljöverket som bussförarna. Butiker installerar i stället cashguard. Varför kan inte detta installeras även på bussarna?
Vi som ofta åker buss har ju Värdekort men problemet är ju dom som mycket sällan använder kollektivtrafiken.

Wetjo

Citat från: Anders Noren skrivet 26 juli 2009, 17:42:05 PM
Men hur lång tid tar det att göra ett kortköp ombord? Har de kommit på någon snabblösning a la Cashkortet eller är det ett konventionellt kortköp (~30 sekunder, dvs. rena döden för tidtabellen)?
Varför inte en krona i straffavgift för varje extra sekund ett köp tar jämfört med visering av förköpt färdbevis...?
Anders

Enlligt kortföretagen och bankerna, får du inte ta extra avgift för att betala med kort.
Betalar du extra på pizzerian/affären hemma när du betalar med kort, ska du skriva till den bank som delat ut dosan. då får du tillbaka din femma... Observera att detta gäller även småbelopp.

Croonhielm

Citat från: Wetjo skrivet 27 juli 2009, 04:45:37 AM
Enlligt kortföretagen och bankerna, får du inte ta extra avgift för att betala med kort.
Betalar du extra på pizzerian/affären hemma när du betalar med kort, ska du skriva till den bank som delat ut dosan. då får du tillbaka din femma... Observera att detta gäller även småbelopp.

Du har rätt, men det går alldeles utmärkt att ha olika taxor för den som vill betala på bussen respektive den som betalar innan man kliver på bussen. En del kommer att välja att betala på bussen ändå, men man klarar en del av "problemet".

Björn Ax

Citat från: Jonas1968 skrivet 27 juli 2009, 03:14:13 AM
Problemet är ju att om man inte kan köpa dem på bussen så var skall man köpa dem. Det går ju inte att sätta upp vare sig automater eller bemannade försäljningställen på alla hållplatser som finns. Inom Västtrafik måste det ju handla om många tusen hållplatser och SMS biljetter funkar väl inte för den som inte har svenskt mobilabonnemang/svenskt kontantkort. Det inträffar ofta butiksrån men inte stoppar man kontantbetalning för det. Varför är butiksanställa inte lika viktiga för arbetsmiljöverket som bussförarna. Butiker installerar i stället cashguard. Varför kan inte detta installeras även på bussarna?
Vi som ofta åker buss har ju Värdekort men problemet är ju dom som mycket sällan använder kollektivtrafiken.

Självklart är butiksanställda lika viktiga som alla andra. Finns ju exempel på vissa butiker som inte tar kontanter längre utan bara kort.

Om det gick att installera cashguard i en buss så skulle jag vara helt för det. Men problemet med det systemet är att det tar så mycket plats. Vart skulle man sätta deponeringsskåpet? Sen skulle man vara tvungen att hyra in väktare som tömmer dessa skåp varje dag.

Visst kommer det bli så att vissa hpl inte kommer ha någon automat. Men "turisten" åker ju dit först. Kan man ju upplysa han/hon då han/hon köper biljett dit att den personen måste köpa en biljett till då han/hon inte kan göra det dit den ska.

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 26 juli 2009, 23:52:42 PM

Den här tråden handlar ju egentligen om automater som kan läsa bankkort. Sådana liksom SMS-biljetter blir alltså ett alternativ till att betala kontant.
Jag tillhör fortfarande de konservativa som betalar småbelopp med kontanter. Men jag har märkt att jag blivit alltmer av ett unikum. Allt fler betalar med kort i dag även när det gäller småbelopp som 25 kronor. Och kommer de in på ett ställe som inte tar emot kort så blir de helt ställda och har inte ens tio kronor i kontanter på sig.
Sedan är det bara att konstatera att Arbetsmiljöverket har beslutat att kontanthantering skall tas bort på bussarna. Det hjälper inte att protestera här mot deras beslut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 27 juli 2009, 00:15:38 AM

Jag kan inte förstå varför man i många städer krampaktigt ska hålla kvar vid billiga enkelbiljetter ombord på bussen, speciellt när SL visat att de kunnat ha 100% betalfritt (inte ens bankkort) på alla 1900 st bussar i hela länet i flera år nu. Inte ens ute i skogarna i Roslagen och Södertörn där det är flera mil mellan kioskerna och affärerna är det några problem då alla resenärer vant sig och äger en remsa som de köpt i god tid.
Varför är det så såna oerhörda problem med samma sak i t.ex Uppsala och Umeå tätorter? Beror det på att dessa städer låst sig fast vid ett långsamt "modernt" biljettsystem som är uppbyggt på principen ombordbetalning? Eller beror det på att folk vant sig vid att de inte ska behöva planera sin resa ett dugg? Att allt tidsplanerande och växling av 500-lappar är upp till "någon annan" dvs trafikföretaget?

Hur svårt är det att få upp bussbiljettautomater egentligen? I Uppsala tycker jag mig se dem lite varstans. Visst kan sådana inte placeras på varenda liten hållplats i städerna, men väl på de största resmålen i centrum. Då kan man ju lätt köpa en extra förköpt biljett innan man åker hem, som kan klippas/stämplas av föraren när man ska in till stan igen dagen efter?

Kontanta enkelbiljetter kan finnas kvar på bussen, men de ska enbart vara i minst dubbel vuxentaxa. C:a 50 kr för en kontant ombordbiljett samt 40 kr för en ombordbiljett köpt med kort är helt okej, medan en förköpt enkelresa kan kosta 20 kr för vuxen och 10 kr för barn.

yngrot

Ja men du Verspieder de här enkla lösningar som du och förespråkar har ju inte länsbolagen kommit på själva.. Så då blir det som det blir lösningar som inte gör det ett dugg snabbare att åka ..   :P  Tänk om de som bestämmer skulle få köra buss minst ett halvår innan de får bestämma något då kanske det skulle se annorlunda ut.. För i dagsläget känns det som de knappt vet hur en buss ser ut...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: Verspieder skrivet 27 juli 2009, 10:31:07 AM
Jag kan inte förstå varför man i många städer krampaktigt ska hålla kvar vid billiga enkelbiljetter ombord på bussen, speciellt när SL visat att de kunnat ha 100% betalfritt (inte ens bankkort) på alla 1900 st bussar i hela länet i flera år nu. Inte ens ute i skogarna i Roslagen och Södertörn där det är flera mil mellan kioskerna och affärerna är det några problem då alla resenärer vant sig och äger en remsa som de köpt i god tid.
Varför är det så såna oerhörda problem med samma sak i t.ex Uppsala och Umeå tätorter? Beror det på att dessa städer låst sig fast vid ett långsamt "modernt" biljettsystem som är uppbyggt på principen ombordbetalning? Eller beror det på att folk vant sig vid att de inte ska behöva planera sin resa ett dugg? Att allt tidsplanerande och växling av 500-lappar är upp till "någon annan" dvs trafikföretaget?

Hur svårt är det att få upp bussbiljettautomater egentligen? I Uppsala tycker jag mig se dem lite varstans. Visst kan sådana inte placeras på varenda liten hållplats i städerna, men väl på de största resmålen i centrum. Då kan man ju lätt köpa en extra förköpt biljett innan man åker hem, som kan klippas/stämplas av föraren när man ska in till stan igen dagen efter?

Kontanta enkelbiljetter kan finnas kvar på bussen, men de ska enbart vara i minst dubbel vuxentaxa. C:a 50 kr för en kontant ombordbiljett samt 40 kr för en ombordbiljett köpt med kort är helt okej, medan en förköpt enkelresa kan kosta 20 kr för vuxen och 10 kr för barn.

Ja jag vet faktiskt inte varför man har låst in sig i det tänkandet. Tror mest på att det är vana från resenärerna + turister då.
Här i uppsala finns det just nu 50+ biljettautomater spridda runt om och mer är på gång vad jag har hört.

Det var ett skäl företagen hade för att överklaga kontantstoppet i uppsala, att dom inte skulle ha tid att sätta upp tillräckligt många automater.
Nu har dom iaf till 1 januari på sig.

Dock tycker jag att bankkort är en tjänst som bussbolagen borde kunna ha ombord bussarna.

Att ta ännu mera för en enkelbiljett ombord bussen är inte bra. Det leder endast till ännu större växelkassa då många resenärer betalar kontant även fast det kostar mycket.

Nej bort med kassorna helt och inför betalkortsautomater i alla bussar.