Första bankkortsläsaren för bussarna installerad i Borås

Startat av Svemicke, 25 juli 2009, 15:15:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Så här ser den ut:

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Jag fick inte bilden att fungera direkt. Antagligen tillåter inte blogspot direktlänkning. Syns inte bilden så prova följande länk
http://1.bp.blogspot.com/_o7Vg-NSPSOM/Smr94_mFL7I/AAAAAAAAAPo/nmqui37G7d4/s1600/Bild0717.jpg

Vilken buss är det som utrustats med denna apparat? Med tanke på hur kunderna fungerar på Coop Forum med en sådan apparat så är jag tveksam till om det inte kommer att ta för lång tid. Men om kontanthanteringen stoppas är det förstås ett nödvändigt ont.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Ingen bilder funker hos emg. kanskje det ikke virker over "kjølen" ::) ??? :P
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Jag tror inte Svemicke tar illa upp om jag ger plats för bilden på min hemsida. Nu skall den förhoppningsvis synas även i stora världen utanför Borås.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

knut hur hinner du med?
CitatSwebusExpress
ConcordiaBus Norge
Avløser:
FlybussEkspressen/Nor-Way Bussekspress
Norgesbuss avd Drøbak
Schau's Buss
Gardermoen Minibuss & Crewtransport

Croonhielm

Dessa apparater (eller liknande) har funnits i Västerås en tid. Omdömena är positiva då det går snabbare att hantera kort utrustade med chip än att fumla med mynt, sedlar, växla och dylikt.

Dock har de en fördel där uppe. Det är betydligt dyrare att lösa enkelbiljett på bussen, än att fixa det hela innan man går ombord. Västtrafik borde filura på ett liknande system.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 18:13:55 PM
Jag tror inte Svemicke tar illa upp om jag ger plats för bilden på min hemsida. Nu skall den förhoppningsvis synas även i stora världen utanför Borås.

Jag har uppdaterat bildlänken nu. Tack ändå för hjälpen, Staffan!

Det är fler och fler bussar som fått den här läsaren installerad såg jag idag. Vagn 054, 075 och 056 bland annat.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Svemicke

Citat från: Croonhielm skrivet 25 juli 2009, 22:23:51 PM
Dock har de en fördel där uppe. Det är betydligt dyrare att lösa enkelbiljett på bussen, än att fixa det hela innan man går ombord. Västtrafik borde filura på ett liknande system.
Varför?
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Croonhielm

Citat från: Svemicke skrivet 26 juli 2009, 03:12:56 AM
Varför?

Helt enkelt för att fler ska välja att lösa biljetten innan man kliver ombord. Det ökar punktligheten och minskar stressen för förarna.

Björn Ax

Synd att man inte har den möjligheten här. :(

Skulle vara underbart att kunna betala med kort på bussen.

Anders Noren

Men hur lång tid tar det att göra ett kortköp ombord? Har de kommit på någon snabblösning a la Cashkortet eller är det ett konventionellt kortköp (~30 sekunder, dvs. rena döden för tidtabellen)?

Varför inte en krona i straffavgift för varje extra sekund ett köp tar jämfört med visering av förköpt färdbevis...?

Anders

ch

Citat från: Croonhielm skrivet 26 juli 2009, 09:49:58 AM
Helt enkelt för att fler ska välja att lösa biljetten innan man kliver ombord. Det ökar punktligheten och minskar stressen för förarna.

Och hur gör man med alla resenärer som inte har mobiltelefon, inte kan svenska språket etc och inte varken förstår eller har möjligheten att köpa eller tolka informationen om att det inte går att köpa kontant?

Exempel: Du kommer från utlandet och landar på Säve flygplats. Du går ut till busshållplatsen för linje 36. Du kan inte betala kontant, det finns ingen information på hållplatsen på x antal olika språk som säger att du inte kan betala kontant. Du kan inte köpa biljett på flygplatsen. Du har ingen mobiltelefon.

Problemet: Du kan inte köpa biljett på flygplatsens kiosk, du kan inte köpa biljett på bussen. Du får ingen information om att det inte går heller. Nu säger kanske resenären "Jag betalar på nästa buss", men det går ju inte att betala på nästa buss heller. ;-)

Ska förarna på de berörda linjerna mellan Säve flygplats och centrala Göteborg låta resenären åka med gratis då denne inte kan betala och inte har fått information om att det inte går att betala kontant? Eller ska man låta resenären stå kvar strandsatt?

Där har du ett exempel på hur snett det slår med att man inte kan betala på bussen. Det är inte KUNDvänligt.

Björn Ax

Citat från: ch skrivet 26 juli 2009, 20:28:52 PM
Och hur gör man med alla resenärer som inte har mobiltelefon, inte kan svenska språket etc och inte varken förstår eller har möjligheten att köpa eller tolka informationen om att det inte går att köpa kontant?

Exempel: Du kommer från utlandet och landar på Säve flygplats. Du går ut till busshållplatsen för linje 36. Du kan inte betala kontant, det finns ingen information på hållplatsen på x antal olika språk som säger att du inte kan betala kontant. Du kan inte köpa biljett på flygplatsen. Du har ingen mobiltelefon.

Problemet: Du kan inte köpa biljett på flygplatsens kiosk, du kan inte köpa biljett på bussen. Du får ingen information om att det inte går heller. Nu säger kanske resenären "Jag betalar på nästa buss", men det går ju inte att betala på nästa buss heller. ;-)

Ska förarna på de berörda linjerna mellan Säve flygplats och centrala Göteborg låta resenären åka med gratis då denne inte kan betala och inte har fått information om att det inte går att betala kontant? Eller ska man låta resenären stå kvar strandsatt?

Där har du ett exempel på hur snett det slår med att man inte kan betala på bussen. Det är inte KUNDvänligt.

Med dagens samhälle så är kassor ombord på bussen inte FÖRARvänligt.

Nu vet jag inte hur det är i andra län och kommuner men här i U-a står iaf infon på svenska och engelska.

Hur hade du tänkt det ch?? Ska vi sätta upp stora anslagstavlor med info på varenda språk i världen?? det blir några stycken.

Tror inte något annat land i världen bryr sig om att sätta upp info på svenska bara för att vi inte kan det språket i det landet. Kanske finland då??

Kan dom inte Engelska eller Svenska så blir det relativt svårt för dom att kunna betala på bussen också. Hur ska jag kunna förklara att det kostar si och så mycket??

Om du skulle få för dig att säga: Men då kan ju du hjälpa han/hon genom att ta rätt betalning ur han/hon's plånbok.
Det är bara glömma. Jag rör aldrig nån annans plånbok eller mobil pga risken finns att nån anmäler mig för det. Plus att den chauffören kanske inte är den hederligaste och "råkar" ta för mycket.

Skulle vi svenskar komma till USA tex och fråga varför är inte all info på svenska för?? Skulle vi bli utskrattade och få svaret: Vem fan bryr sig om er. Lär er engelska eller åk härifrån.

Engelska och självklart det språk i landet där man är tycker jag räcker att infon står i.

Självklart ska man vara så KUNDvänlig som det bara går men man måste dra gränsen nånstans.
Är kassor i bussen en säkerhetsrisk för förarna så ska dom självklart bort.

Det tycker jag gäller på alla företag som hanterar kontanter.
Jag undviker kontanter så mycket det bara går. Betalar endast med kort.

Oj nu blev det långt här men detta är nåt jag brinner för då dagens samhälle ser ut som det gör.