GS 163 med Buss-snackare

Startat av Jonas Gustafsson, 24 juli 2009, 22:49:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

...som får avslöja sig själv om han vill. Vi hann inte pratas vid så mycket eftersom jag försökte övertyga en annan förare om att bussfoto på allmän plats visst är tillåtet (han var tvungen att ringa sin arbetsledare för att få detta bekräftat) under tiden Buss-snackaren hade regleringstid...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

IngemarJ

Hej!

Jag har länge funderat på vad det är som gör att förare av olika slag av kollektivtrafik här i byn till skillnad från landet i övrigt tycks vara räddare för att bli fotograferade, tycker jag hör sådana historier varenda vecka. Borde ju vara ett sätt att bevisa för maken/makan att man faktiskt var på jobbet eller pågår det "svartkörning" gentemot försäkringskassan?

Funderar

Ingemar

Jonas Gustafsson

Jag som fotat bussar i många år tycker dessutom att det blivit vanligare med misstänksamhet och negativ inställning.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

IngemarJ

Jag kör ju själv kollektivtrafik, om än på spår och av äldre modell, men ändå - jag ser det som att när jag tar på mig uniform och går ut för att köra vagn så ingår det att jag får stå ut med att bli fotograferad överallt.

Hälsar

Ingemar

Bussmicke

Finns alltid ljusskygga puckon och sånna orkar jag inte engagera mig i så mycket, gara att gå och skita i dem
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 juli 2009, 23:04:30 PM
Jag som fotat bussar i många år tycker dessutom att det blivit vanligare med misstänksamhet och negativ inställning.

//Jonas G

Framför allt har det blivit vanligare att bussförare kommer fram och frågar vad man håller på med. De allra flesta är dock vänliga och brukar bli intresserade när man berättar om sin hobby. Jag tror att det kan ha att göra med att länsbolagen håller på alltmer med en massa anonyma kontroller. Eller i varje fall att det ryktas om att de gör det.
Det var väldigt länge sedan nu som någon bussförare var hotfull mot mig på grund av att jag fotograferade. Det har däremot hänt några gånger att de vänligt frågat om jag vill ta bort bilden. Eftersom det är bussen jag varit ute efter och inte föraren har jag förstås gjort det och fotograferat bussen med föraren utanför i stället.
Åtminstone vid ett par tillfällen har det hänt att jag raggat bussnackare genom mitt fotograferande. Jag tror dock inte det är någon av dagens aktiva som är i denna celebra skara.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 09:05:02 AM
Framför allt har det blivit vanligare att bussförare kommer fram och frågar vad man håller på med. De allra flesta är dock vänliga och brukar bli intresserade när man berättar om sin hobby.

Det vanligaste svaret jag fått av de äldsta förarna är:
"Kul! Om jag ändå fotat mera under alla år jag arbetat här och där de senaste 40 åren. De bilderna hade varit kul att ha idag".

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 25 juli 2009, 14:18:51 PM
Det vanligaste svaret jag fått av de äldsta förarna är:
"Kul! Om jag ändå fotat mera under alla år jag arbetat här och där de senaste 40 åren. De bilderna hade varit kul att ha idag".

En mycket klok kommentar.
Det spelar nästan ingen roll vad det är för bilder, så länge dom är lite äldre är dom helt plötsligt intressanta oavsett om det var det gråaste av alla gråa vardagar när bilden togs.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 25 juli 2009, 14:28:43 PM
En mycket klok kommentar.
Det spelar nästan ingen roll vad det är för bilder, så länge dom är lite äldre är dom helt plötsligt intressanta oavsett om det var det gråaste av alla gråa vardagar när bilden togs.

Jo, det ser man ju bara på t ex mina skokartongsbilder och andra bilder från 1980-talet som visas här. Många av dem uppfyller ju inte ens lågt ställda krav på kvalitet, ändå har de nu blivit intressanta.
Tänk om digitalkameror hade funnits på 1950-talet och det inte ansetts som slöseri med veckopengen att fotografera bussar då. När jag tog mina första bussbilder (frånsett sådana där bussen råkade skymta bakom resgruppen) var jag runt 30 år, det vill säga på 1970-talet.
Visst kommer vi ett ha ett halt annat utbud av bussfoton från i dag om 25 år, men jag tror ändå att vi kommer att tycka dagens vardagsbilder är intressanta då.

Zella

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 juli 2009, 22:49:05 PM
...som får avslöja sig själv om han vill. Vi hann inte pratas vid så mycket eftersom jag försökte övertyga en annan förare om att bussfoto på allmän plats visst är tillåtet (han var tvungen att ringa sin arbetsledare för att få detta bekräftat) under tiden Buss-snackaren hade regleringstid...

//Jonas G

Ha ha jag fastnade trotts allt...  :). Nja regleringstid har vi inte med 59:an där oftast har vi som högst 1 min... just då kom jag ju ingenstans pga av föraren som blockerade min utfart då denne stannat och öppnat alla dörrar och samtallade med dig.

Fortsätt gärna att plåta runt om i stan...  8)

yngrot

Är väl bara kul om nån tar lite bilder oftast går det inte heller se vem som kör....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 juli 2009, 21:46:37 PM
Är väl bara kul om nån tar lite bilder oftast går det inte heller se vem som kör....

Det finns förare och trafikledare som på fullt allvar menar att det är förbjudet att fotografera själva bussen även om den är tom.

RoTe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 22:02:35 PM
Det finns förare och trafikledare som på fullt allvar menar att det är förbjudet att fotografera själva bussen även om den är tom.

Dom får väl tro vad dom vill egentligen... Bara fota på och går dom till handgemäng ringer man 112...

Skalman

> Det finns förare och trafikledare som på fullt allvar menar att det är förbjudet att fotografera
> själva bussen även om den är tom.

Bortsett från att det är helt fel, så kan man ändå fundera på hur missuppfattningar
av den här typen uppkommer. Har du fått höra några argument, eller är det bara
så för att det ÄR så. Nästa tanke blir ungefär så här: om de har så fundamentalt
fel i detta, hur många andra frågor som är relaterade till deras respektive tjänst
har de inte koll på?

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2009, 22:02:35 PM
På Busslink Nyköping finns minst en st. vardera av ovan nämnda.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin