GS 163 med Buss-snackare

Startat av Jonas Gustafsson, 24 juli 2009, 22:49:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juli 2009, 21:09:19 PM
På Busslink Nyköping finns minst en st. vardera av ovan nämnda.

Finns det inget bra dokument man kan ha med sig för såna tillfälle?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 juli 2009, 21:10:22 PM

Det är ju lite svårt att hitta dokument på allt som är tillåtet. Men fotosidan.se har en ganska bra genomgång av vad som är tillåtet när det gäller fotografering.
Annars är det lättare att kunna dokumentera det som är förbjudet.

Martin Maltkvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 juli 2009, 21:10:22 PM
Bara att anföra att man har lagen på sin sida, jag har t.ex varit i kontakt med både Polisen och Datainspektionen och sådant kan ju vara bra att nämna om behov skulle uppstå.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

groenis

Om BussMicke skulle få för sig att fota "min" buss då skulle han bara bli förbannad
eftersom det enligt min kära mor finns för lite bilder på mig så självklart skulle jag försöka
bli en riktig linslus och dessutom tvinga honom att skicka kopior

Så till alla bussografer så länge bussen inte är klassad som skyddsobjekt är den fri att fota
däremot så bör man maskera "oskyldiga" personer enligt P.U.L om man inte får tillstånd av vederbörande
Ps har fortfarande inte sett bilden som en kollega tog när jag körde Silja Transfer med 6189
dessutom skyltad "badbuss" på Lidingövägen Ds

/Lennart

Martin Maltkvist

Citat från: groenis skrivet 30 juli 2009, 11:59:44 AM
Så till alla bussografer så länge bussen inte är klassad som skyddsobjekt är den fri att fota
däremot så bör man maskera "oskyldiga" personer enligt P.U.L om man inte får tillstånd av vederbörande

/Lennart
Enligt Polisen och framförallt Datainspektionen är det tillåtet att publicera personuppgifter på internet som det innebär när man lägger ut bilder på människor. Det får inte heller vara risk för förtal eller att materialet ingår i ett dokument- eller ärendehanteringssystem eller någon annan databas. Mao behöver man inte fråga om tillstånd för att publicera bild och inte heller är blurrning ett krav.
Personuppgiftslagen:
Citat5 a § Bestämmelserna i 9, 10, 13-19, 21-26, 28, 33, 34 och 42 §§ behöver inte tillämpas på behandling av personuppgifter som inte ingår i eller är avsedda att ingå i en samling av personuppgifter som har strukturerats för att påtagligt underlätta sökning efter eller sammanställning av personuppgifter.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

groenis

tack för svaret gick efter en gammal skrivning om foto på allmän men jag lovar att bli sämre människa och
ändra mig

/Lennart
som aldrig har ägt en "besserwisser" men mycket annat

Camilla

Jag bifogar en länk från SLs hemsida vad som gäller för fotografering i SL trafiken.
http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=13184

Martin Maltkvist

Citat från: Camilla skrivet 30 juli 2009, 12:44:23 PM
Jag bifogar en länk från SLs hemsida vad som gäller för fotografering i SL trafiken.
http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=13184
'Undertecknad har en gång blivit åthutad av någon gulvästad Veoliasnubbe som vid T-centralen försökte tuta i mig att det var förbjudet att fota innanför spärrarna. Att jag uppvisade en utskrift av ovanstående sida med tillhörande stämpel från SL-center verkade inte hjälpa s¨till sist avlägsnade jag mig. Skulle vara intressant att utrusta mig med kameran, gå dit och testa vederbörandes reaktion och sedan förklara att jag har lagens och SL:s regler på min sida.

Hälsningar
/Martin

Camilla

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 30 juli 2009, 12:59:51 PM
'Undertecknad har en gång blivit åthutad av någon gulvästad Veoliasnubbe som vid T-centralen försökte tuta i mig att det var förbjudet att fota innanför spärrarna. Att jag uppvisade en utskrift av ovanstående sida med tillhörande stämpel från SL-center verkade inte hjälpa s¨till sist avlägsnade jag mig. Skulle vara intressant att utrusta mig med kameran, gå dit och testa vederbörandes reaktion och sedan förklara att jag har lagens och SL:s regler på min sida.
Jag har råkat ut för samma sak för några dagar sen då försökte att fota en buss vid Slussen föraren av bussen av bussen blev flyförbannad så han kom ut och skrek åt mig att jag inte fick fota bussar och jag blev livrädd så jag tog min barnvagn och sprang från platsen

Martin Maltkvist

Citat från: Camilla skrivet 31 juli 2009, 02:26:04 AM
Jag har råkat ut för samma sak för några dagar sen då försökte att fota en buss vid Slussen föraren av bussen av bussen blev flyförbannad så han kom ut och skrek åt mig att jag inte fick fota bussar och jag blev livrädd så jag tog min barnvagn och sprang från platsen
Tacka vet jag Interbusförare som nästan alltid vinkar glatt, senast i Västerås då Hr Weimann själv satt bakom ratten.

Hälsningar
/Martin

Ersa

Jag har fått tillsägelser i både ICA- och Konsumbutiker i allt från Nynäshamn till Umeå, detta då jag endast tittat på tagna bilder medan jag varit i butiken. För det mesta är jag faktiskt rätt ointresserad att fota mjölkpaket och pasta... ::) Det sitter även allt oftare dekaler med fotoförbudsymboler på dörrarna till stora matbutiker.