E6an/E20an den 17 Juli del2.

Startat av Möllers, 21 juli 2009, 01:54:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Efter som Niclas Rosenius börja visa fina turist bussar blev jag sugen visa lite själv  ;D

Niclas Rosenius

Alltid lika trevligt att se vad du har fångat på bild.

//Niclas

Möllers

Jodå kommer allt tid bussar där spelar ingen roll vilken tid man är där.

Nupski

Snyggt som vanligt. Men en linjevagn som Scandorama transfer är väl lite magstarkt.

RoTe

Citat från: Tomas skrivet 22 juli 2009, 22:01:12 PM
Snyggt som vanligt. Men en linjevagn som Scandorama transfer är väl lite magstarkt.

Varför? Det är ju en Volvo 9700...

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoTe skrivet 22 juli 2009, 22:18:14 PM

Samt toalett, AC, fällbara stolar och allt som en normal 9700 turistbuss har. Det är bara lackeringen som säger linjevagn.
På 1980-talet körde Gamla Uppsala Buss AB anslutning till Scandorama och Europa Touring med vanliga linjevagnar utan AC, fällbara stolar, armstöd och toalett. Något som varken bussbolaget eller den förstnämnda arrangören vid reklamation ansåg som något anmärkningsvärt. Inte heller att det tog tre timmar att fixa en punktering eller att bränslet tog slut utanför Ängelholm.

Ulf Rådeström

Citat från: Tomas skrivet 22 juli 2009, 22:01:12 PM

Absolut inte - eftersom det rör sig om en anslutningsbuss till de bussar som går vidare ut i Europa från Öresundsterminalen!

Nupski

Citat från: RoTe skrivet 22 juli 2009, 22:18:14 PM

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2009, 11:22:21 AM

Samt toalett, AC, fällbara stolar och allt som en normal 9700 turistbuss har. Det är bara lackeringen som säger linjevagn.
På 1980-talet körde Gamla Uppsala Buss AB anslutning till Scandorama och Europa Touring med vanliga linjevagnar utan AC, fällbara stolar, armstöd och toalett. Något som varken bussbolaget eller den förstnämnda arrangören vid reklamation ansåg som något anmärkningsvärt. Inte heller att det tog tre timmar att fixa en punktering eller att bränslet tog slut utanför Ängelholm.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 juli 2009, 11:39:36 AM
Absolut inte - eftersom det rör sig om en anslutningsbuss till de bussar som går vidare ut i Europa från Öresundsterminalen!

Var i hela hisingen kan man lägga in bagage för 50pax i en B12M med dass på gaveln bak? Holken bakom boogien rymmer ju inte många väskor.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 23 juli 2009, 12:53:03 PM
Var i hela hisingen kan man lägga in bagage för 50pax i en B12M med dass på gaveln bak? Holken bakom boogien rymmer ju inte många väskor.

Som på andra 9700 på B12M brukar det finnas rejält bagageutrymme såväl under golvet som längst bak.
Jag har sett just denna buss på tågersättning och det var inget större problem med bagaget. Betydligt värre exempel har jag sett.

RoTe

En B12M har ju två stora godsutrymmen. Första luckan är genomgående, likaså sista luckan. Med reservation för toaletten som tar lite plats där bak.

Ulf Rådeström

Håller med - passagerarna har knappast bagaget i knät.

Tomas - ha gärna belägg för ett sådant uttalande är du snäll - jag är övertygad om att entreprenören och Scandorama vet fullt och fast vad de båda håller på med!

Nupski

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 juli 2009, 16:56:14 PM
Håller med - passagerarna har knappast bagaget i knät.

Tomas - ha gärna belägg för ett sådant uttalande är du snäll - jag är övertygad om att entreprenören och Scandorama vet fullt och fast vad de båda håller på med!

Skulle åka från Håbyterminalen utanför Munkedal förra året till Göteborg. In kommer den avspeglade bussen men en tre fyra sittplatser lediga. Chauffören ber om ursäkt och talar om för mig att bagaget är fullt och att jag inte kan åka med, hade med mig en ryggsäck. Så skall folk iväg två veckor till Italien med packning så kan jag tänka att det blir lika fullt.

Det blev att vänta på buss till Munkedal där jag kunde ta tåget till Göteborg med cirka en timmes försening.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 24 juli 2009, 02:58:50 AM
Skulle åka från Håbyterminalen utanför Munkedal förra året till Göteborg. In kommer den avspeglade bussen men en tre fyra sittplatser lediga. Chauffören ber om ursäkt och talar om för mig att bagaget är fullt och att jag inte kan åka med, hade med mig en ryggsäck. Så skall folk iväg två veckor till Italien med packning så kan jag tänka att det blir lika fullt.

Det blev att vänta på buss till Munkedal där jag kunde ta tåget till Göteborg med cirka en timmes försening.

Men den här bussen är utrustad med bagageutrymme som vilken 9700 som helst. Hade bussen varit målad i företagets egna färger hade sannolikt ingen reagerat. Det finns dessutom en begränsning på hur mycket man får ha med sig när man skall åka med Scandorama eller Ölvemarks. Sådan begränsning finns i princip inte när bussen går i linjetrafik. Jag vet naturligtvis inte vad som hände i ditt fall men kan det ha varit ett idrottsgäng eller ett scoutgäng med? I så fall kan det lätt bli betydligt mer bagage än på en anslutningsbuss.
Om det nu bara är bagageutrymmet du hänger upp dig på: hur vet du att bussen på bilden var fullbokad? Komforten är som redan utretts likvärdig med den i andra 9700.
Jag vet naturligtvis inte om det var problem vid just den här avgången. Men jag tycker det är magstarkt att utpeka ett seriöst bussbolag på så här lösa grunder. Och som sagt: det finns många värre exempel på olämplig bussanvändning. Här verkar det mest vara färgen på bussen som väckt kritiken.

Ulf Rådeström

Citat från: rattvrickaren skrivet 23 juli 2009, 21:37:23 PM
Med tanke på vad de betalar idag så ska de väl egentligen fortfarande ha sådana bussar? ;D ;D

Och bäste Ulf Rådeström, vad har du för belägg för att Scandorama vet vad de sysslar med? Finns en del myndigheter som tycker väldigt annorlunda än du. Och varför skulle de veta mer om bagagemängd när massor av anslutningsbussar av denna modellen rullar med löst bagage inne i bussen.
Detta vet jag och har belägg för. Jag har personligen sett när vinlådor från Alsace och resväskor lastas in i bussarna utan att det finns bagagehyllor eller fästranordningar. Ska väl behöva hända en olycka först innan det belyses och då ska du se på folk som slingrar sig.
Tagga ner ditt besserwisserstuk, för allas trevnad. :-*
/Magnus

Kanske för att jag själv kört både B12M6x2 Carrus 9700 OCH anslutningsbussar till Scandorama, och dessutom varit mer än en gång och tittat på Öresundsterminalen vad för typer av bussar som används till anslutningsbussar och vilka typer av bussar som används till Europakörningar?

I allmänhet används vanliga turistbussar även till anslutningstrafik, men vad är bäst? Att "ta vad man har" om något skulle gå sönder och få ner paxen till Öresundsterminalen eller låta dom missa resan ut i Europa? Alltså...här igen - inte besserwisser - utan helt egen logisk tankeförmåga återigen...

Dessutom tycker jag inte det är besserwisserstuk - utan ibland kan det vara bra med lite eget tänkande innan man skriver inlägg - men det är ju som vanligt förbjudet här - utan bättre och kasta ur sig precis vadsomhelst?
Bara för att jag öppnar munnen och har en åsikt som innebär att man kanske borde tänka till lite ibland när man bara hasplar ur sig saker och ting här - behöver jag inte idiotförklaras för det - utan förhoppningsvis har jag snappat upp NÅGOT under de 20 år jag kört buss - såväl i linjetrafik som i beställning.

Dessutom har ju Staffan samma åsikt som mig - som även han verkar ha snappat upp ett och annat i sin långa busshistoria...

Ulf Rådeström

jaja....eftersom jag känner att jag inte är lika benägen att ställa till bråk här som du verkar vara - så avstår jag helt enkelt från kommentarer, även om jag har en hel hög på lager.

//Uffe