Fråga om färger på Skånebussar

Startat av Niklas Bygdestam, 20 juli 2009, 19:24:58 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det är inte svårt att förstå Skånefärgerna på bussar. Gult för länstrafik och grönt för stadstrafik. Alla bussar ska ha dekoren med pilar och Skånetrafikens logga och märket för Region Skåne. Men vad betyder grått? Minst en buss är eller har varit målad i grått. Den var försedd med samma pilmönster som de gula och gröna bussarna fast i grått. Den hade exakt samma loggor för Skånetrafiken och Region Skåne. Men vad betyder grått egentligen och vad är en sådan buss tänkt att användas till?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2009, 19:24:58 PM
Det är inte svårt att förstå Skånefärgerna på bussar. Gult för länstrafik och grönt för stadstrafik. Alla bussar ska ha dekoren med pilar och Skånetrafikens logga och märket för Region Skåne. Men vad betyder grått? Minst en buss är eller har varit målad i grått. Den var försedd med samma pilmönster som de gula och gröna bussarna fast i grått. Den hade exakt samma loggor för Skånetrafiken och Region Skåne. Men vad betyder grått egentligen och vad är en sådan buss tänkt att användas till?

Det låter som någon form av utställningsbuss eller mobilt försäljningsställe. Jag vet att Skånetrafiken haft något liknande.

Jan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2009, 19:24:58 PM

Serviceresor och färdtjänst. Dessa var gråa innan men har fått den gula regionfärgen.
I branschen i 40 år

Cyklisten

Jag minns att jag såg en grå Vest V10 eller V25 som ibland gick på linje 96 i Malmö, året var troligen 2003. Det var just en sådan grå variant med pilar. Har tyvärr inte lyckats ta någon bild. Men det var ju knappast någon färdtjänstbuss  ;)

Cyklisten

Då var det nog någon av dessa jag såg :) Vilken trafik var de avsedda för? Står Serviceresor på sidan, men de är ju lite stora för det?

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Cyklisten skrivet 20 juli 2009, 22:20:02 PM
Då var det nog någon av dessa jag såg :) Vilken trafik var de avsedda för? Står Serviceresor på sidan, men de är ju lite stora för det?

Det som idag är linje 215.
Trafiken kördes ursprungligen av Schölins Buss, Arriva tog över år 2000.
Bussarna hade från början invnr 998 och 999.

Simon Bertilsson

Avd. för onödigt vetande, och kalenderbiteri kan rapportera att jag körde RGP531 idag. Alltså bara två siffror högre än ena bussen...  :P

Cyklisten

Dej och din lastbil ser jag då och då på E22:an, om det nu är denna du menar ;) Men bussarna i sig, var har de hamnat nu?

Jan

Citat från: Cyklisten skrivet 20 juli 2009, 20:26:15 PM
Jag minns att jag såg en grå Vest V10 eller V25 som ibland gick på linje 96 i Malmö, året var troligen 2003. Det var just en sådan grå variant med pilar. Har tyvärr inte lyckats ta någon bild. Men det var ju knappast någon färdtjänstbuss  ;)

Det är V10.
I branschen i 40 år

Möllers

Den scanian Arriva 6198 åkte jag på linje 3 i Landskrona då var den grå minns jag.

Thomas Hansen

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 20 juli 2009, 22:24:50 PM
Det som idag är linje 215.
Trafiken kördes ursprungligen av Schölins Buss, Arriva tog över år 2000.
Bussarna hade från början invnr 998 och 999.

Och numera körs linjen ifråga av Bergkvara. Den särskilda Sjukreselinjen mellan Lasarettet i Helsingborg och Lund via lasarettet i Landskrona. Gula Citaro har det blivit på denna linjen sedan Bergkvara tog över den

Niklas Bygdestam

Grå färg hos Skånetrafiken ska alltså ha betytt serviceresor och färdtjänst om jag får utgå ifrån svaren här. Man hade alltså tänkt sig en speciell färg för detta? Var det bara två bussar som blev lackade så? När jag tittar på bilderna på bussarna verkar det ha varit röd klädsel i dessa. Var det skånska klädselkrav även på dessa? Var det då skånsk standardklädsel i rött med pilmönstrat tyg precis som i gula Skånebussar?

Grå som serviceresor och färdtjänst är alltså slopat idag och ersatt med vanlig Skånegul? Jag måste nog säga att hade jag varit passagerare i dessa bussar så hade jag helt klart föredragit att de var gula eftersom det blir diskretare och inte så iögonfallande som en speciallack för just den här funktionen. Men när slutade Skånetrafiken med grått för den här funktionen och övergick till vanlig gul färg?

Hur ser de här grå bussarna ut idag? Om de nu finns kvar i Skåne eller rullar på annat håll
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 juli 2009, 13:56:29 PM
Grå färg hos Skånetrafiken ska alltså ha betytt serviceresor och färdtjänst om jag får utgå ifrån svaren här. Man hade alltså tänkt sig en speciell färg för detta? Var det bara två bussar som blev lackade så? När jag tittar på bilderna på bussarna verkar det ha varit röd klädsel i dessa. Var det skånska klädselkrav även på dessa? Var det då skånsk standardklädsel i rött med pilmönstrat tyg precis som i gula Skånebussar?

Grå som serviceresor och färdtjänst är alltså slopat idag och ersatt med vanlig Skånegul? Jag måste nog säga att hade jag varit passagerare i dessa bussar så hade jag helt klart föredragit att de var gula eftersom det blir diskretare och inte så iögonfallande som en speciallack för just den här funktionen. Men när slutade Skånetrafiken med grått för den här funktionen och övergick till vanlig gul färg?

Hur ser de här grå bussarna ut idag? Om de nu finns kvar i Skåne eller rullar på annat håll

Så här:

http://www.jsbild.se/albums/index.php?album=Bussar%2FBussbilder+Sverige%2FArriva%2FArriva+6100-6199%2F&pic=Arriva_6199_Helsingborg_Busspunkten_20080208D.jpg

Walter

Det är väl i stort bara dessa två nämnda bussar som varit gråa, röd klödsel på stolarna är ju också krav på de idag gula regionbussarna precis som kravet var i de gråa bussarna. Man bytte till gult när Arriva tog över tarfiken för ett par år sedan. Idag är ju alla mindre färdtjänstbussar och sjuktransporter som kör åt skånetrafiken också gula.

Båda de två fd gråa 6198 och 6199 är idag gula om de finns kvar i tjänst.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!