Fråga om färger på Skånebussar

Startat av Niklas Bygdestam, 20 juli 2009, 19:24:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

De hette ju 998-999 från början av någon anledning.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Hittade en gammal bild på en annan grå "buss", 28 september 2002 på GAT i Malmö

Thomas Hansen

Citat från: Bussmicke skrivet 21 juli 2009, 15:36:31 PM
De hette ju 998-999 från början av någon anledning.

En kul notis är att även hållplatstoppen blivit gul vilket på en av BussMicke's bilder inte var fallet. Utan även den verkar på den gråa tiden varit grå. Nu gula med samma typ av beskrivning av linjen som de "vanliga" gula och linjenumret 215 Sjukreselinjen skrivit längst upp och därefter vart den går.

scaniaolsson

6198 kan jag inte svara 100:a för, däremot har jag mer info om 6199.
Den rullar en hel del här utåt Klippan på de lite mindre belastade turerna på 520.
Har själv åkt med den ett antal gånger bara nu under sommarkortssäsongen.

Trevlig buss i mitt tycke, dessutom en en SCANIA !!!!
(En nörd har talat  ;D)

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Simon Bertilsson

Citat från: Cyklisten skrivet 21 juli 2009, 16:06:32 PM
Hittade en gammal bild på en annan grå "buss", 28 september 2002 på GAT i Malmö

Då fick jag rätt där iaf! ;)

Niklas Bygdestam

Citat från: Thomas Hansen skrivet 21 juli 2009, 20:11:49 PM
En kul notis är att även hållplatstoppen blivit gul vilket på en av BussMicke's bilder inte var fallet. Utan även den verkar på den gråa tiden varit grå. Nu gula med samma typ av beskrivning av linjen som de "vanliga" gula och linjenumret 215 Sjukreselinjen skrivit längst upp och därefter vart den går.

Kan detta vara resultatet av önskemål att göra sjukreselinjer lite diskretare? Att vissa passagerare helt enkelt kan ha tyckt att det var lite pinsamt att vänta vid grå hållplatsskyltar och åka i grå bussar och på detta sätt liksom "skylta" med att de var sjuka?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cyklisten

Är det pinsamt att vara sjuk? Det skulle jag aldrig kunna tänka mig. Men det var nog så att bussarna behövdes i blandade omlopp och det var obekvämt att ha dem grålackade.

Thomas Hansen

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 juli 2009, 20:18:25 PM
Kan detta vara resultatet av önskemål att göra sjukreselinjer lite diskretare? Att vissa passagerare helt enkelt kan ha tyckt att det var lite pinsamt att vänta vid grå hållplatsskyltar och åka i grå bussar och på detta sätt liksom "skylta" med att de var sjuka?

Tja,nog snarare för att man gjort linjen till ett mellanting mellan en vanlig regionbuss och en sjukreselinje då samtliga resor skall bokas och främst är till för vårdtagare på de nämnda sjukhusen men att andra i mån av plats har möjlighet att följa med.
Egenavgift för sjukresa om man tillhör den huvudsakliga gruppen och normal kollektivtrafiktaxa för de övriga.

Tror det var där förgulningen av sjukreselinjen uppstod och att man samtidigt skyltar linjenummer på bussar och hållplatser.

Tror dock inte det så mycket är ett önskemål om att göra sjukreselinjer diskretare.