en liten gåta

Startat av Autotransit, 14 juli 2009, 20:35:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Autotransit

Jag håller på att skanna gamla broschyrer ur arkivet, och hittade den här bussen som jag undrar om någon kan tala om vad det är för märke eller var den kommer ifrån.

/Stellan

Autotransit

Det kanske blir lättare om jag vänder den åt rätt håll... :D

/Stellan

Cero

Med tanke på texten på bussen, färgen och bilarna bakom är vi i Italien och då ligger det nära till hands att påstå att det är en italienare. Dock tycker jag att fronten bär tydliga drag av Berkhof.

IngemarJ

Hej!

De välvda frontrutorna ser i mina ögon ut som Den Oudsten, kan han vara född i Nederländerna?

Funderar

Ingemar

Autotransit

Italien är helt riktigt, däremot så är Berkhof och Den Oudsten fel. En annan ledtråd är att de även tillverkar andra slags persontrafiksfordon också  ;)

/Stellan

IngemarJ

Då gissar jag att vi skall till en avdelning av ett gammalt skeppsvarv.

Hälsar

Ingemar

Autotransit

Skeppsvarv vet jag inte, det är nog mer persontrafik på landbacken tror jag. Men italienskt är det i alla fall...

/Stellan

Cero

Kan det då vara Ansaldo Breda? Är förövrigt chassie och kaross av samma fabrikat?

Autotransit

Hälften var rätt, det är en Breda-kaross, och chassietillverkaren är av annat märke.

/Stellan

sweman

Fiat 421, en prototyp som gick i Milano

Arne Porsman

Autotransit

Det var som tusan...rakt på utan tvekan, det hade jag aldrig trott. Är det till att sitta inne med specialkunskaper?  ;)

Men om det är en prototyp, hur kommer det sig att den är med i Bredas broschyr, kan de ha tagit med sådant som eventuellt skulle komma också? Det är med ett tåg med panoramautsikt som kanske också kunde vara en framtidsvision.

/Stellan

IngemarJ

Ansaldo, huvudfirman numera är ju skeppsvarv från början med bland annat Andrea Doria på produktionslistan.

Tur för övrigt att vi hade dessa framstående spårtekniker här i byn på 40-60-talen som flyttade isär spårvagnsspåren, hade blivit problem med Ansaldovagnarna annars, vi hade måst köpa en annan modell! ;)

Hälsar

Ingemar

sweman

Citat från: Autotransit skrivet 15 juli 2009, 16:38:25 PM
Det var som tusan...rakt på utan tvekan, det hade jag aldrig trott. Är det till att sitta inne med specialkunskaper?  ;)

/Stellan

Njae, men i ett mångårigt surfande på jakt efter udda busstyper världen runt hade även denna smugit sig med bland väldigt många andra.

Arne Porsman

Autotransit

Det var otroligt bra gjort i alla fall att kämma modellen så exakt, jag trodde att det skulle vara omöjligt att lösa  :)

Kanske man ska köra en gåta till om det skulle kunna passa... ;)

/Stellan

Autotransit

Bifogar lite data om bussen. Det är lite förvånande att den är nästan 4,3 meter hög, den "fria" höjden i Europa ligger ju på 4 meter. Det finns ingen datum på broschyren, men visst luktar det lite -70 tal? Lite förvånad blev jag när jag hittade den här bussen, dubbeldäckare är ju något man förknippar med Storbritanien.

/Stellan