en liten gåta

Startat av Autotransit, 14 juli 2009, 20:35:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sweman

Citat från: Autotransit skrivet 15 juli 2009, 17:28:55 PM
Bifogar lite data om bussen. Det är lite förvånande att den är nästan 4,3 meter hög, den "fria" höjden i Europa ligger ju på 4 meter. Det finns ingen datum på broschyren, men visst luktar det lite -70 tal? Lite förvånad blev jag när jag hittade den här bussen, dubbeldäckare är ju något man förknippar med Storbritanien.

/Stellan

Det har funnits fler i Italien. På 50-talet byggdes Fiat 412 och därefter 413 men redan på 30-talet fanns några 2-våningsbussar av märket Alfa-Romeo och jag tror att även Lancia byggde sådana. Men inte ens de var de första i Italien.

2-våningsbussar för linjetrafik finns och har funnits på många ställen i världen utöver Storbritannien med fd kolonier – glöm inte Stockholm. Andra storstäder som man kanske inte tänker på är Paris, Berlin och New York. Tyvärr kan jag inte visa bilder då jag inte har bildrättigheterna och adresserna tenderar att försvinna efter en tid men sök på internet och använd flera språk vid sökningarna. Här finns dock ett exempel på Fiat 412  http://www.negri.it/busitai.htm

Arne Porsman

Autotransit

Kul att lära sig något nytt, eller återupptäcka gammal kunskap :)

Det man tänker på i första hand när det gäller dubbeldäckare är ju Storbritanien, och deras forna kolonier. Stockholm och Berlin är ju städer man har sett sådana fordon, men Italien kan jag inte påminna mig att jag sett förut. Italienska ledbussar har man ju sett, men de går ju på längden istället för höjden.

Ska se om jag hittar lite fler "udda" fordon...

/Stellan