Huvudmeny

Chiquita

Startat av Niclas Rosenius, 14 juli 2009, 02:21:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

//Niclas

Martin Maltkvist

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 14 juli 2009, 02:21:13 AM

//Niclas
Påminner lite om höghuset jag fick på bild i vintras, den hade något bronsaktig färg och stod utanför dåvarande stadshotellet i Eskilstuna.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

R500

Bussen ser väldigt hög ut,  skulle tro att den är ombyggd.

R500

Skulle kunna tänka mig det vart hel övervåning från början.  Alltså även sittplatser ovanför föraren.

Christer K

Har varit en Van Hool Astral förut, sitt platser upptill och sitt grupp längst bak en trappa ner.

Import från Danmark en Svensk Busshistoria.
http://svenskbusshistoria.se/databasen/bussarlist.asp?psearch=THU+037&psearchtype=AND

/ Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

R500

Astral var benämningen även på dem utan hel övervåning?,  men med aktersalong.

Super Astral var de med hel under/övervåning.  Gick bara att få med Scania chassie?

Vanliga Astralen med aktersalong gick bara att få med Volvo B10M ?

Greger Larsson

Citat från: R500 skrivet 14 juli 2009, 20:23:41 PM

Super Astral var de med hel under/övervåning.  Gick bara att få med Scania chassie?

På bilden: Super Astral (dvs överdäckad framtill). Ingen Astral gick att få med bakmotorchassi (Scania osv..) med tanke på aktersalongen. Sen vet jag att även LB495(LB=Linjebuss) kallades Super Astral trots att den ej var överdäckad framtill, dock var den något högre än "vanliga" Astralen.

Niclas Rosenius

Citat från: R500 skrivet 14 juli 2009, 20:23:41 PM

Den du kallar för Super Astral heter Astrobel och den modellen som bla Posten Diligenstrafik hade 5 stycken av. Även EGE-Trafiken hade nån har jag för mig och dom var byggda på Sc-chassin.

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 juli 2009, 20:31:28 PM
På bilden: Super Astral (dvs överdäckad framtill). Ingen Astral gick att få med bakmotorchassi (Scania osv..) med tanke på aktersalongen. Sen vet jag att även LB495(LB=Linjebuss) kallades Super Astral trots att den ej var överdäckad framtill, dock var den något högre än "vanliga" Astralen.

Modellbetäckningen på denna är Astral 460. Den icke överbyggda Astral:en hette Astral 410.

//Niclas

Christer K

LB 495 fanns hos Linjebuss i Patrille om jag inte minns helt fel.

/ Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Greger Larsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 14 juli 2009, 20:47:34 PM
  Den du kallar för Super Astral heter Astrobel och den modellen som bla Posten Diligenstrafik hade 5 stycken av. Även EGE-Trafiken hade nån har jag för mig och dom var byggda på Sc-chassin.

Modellbetäckningen på denna är Astral 460. Den icke överbyggda Astral:en hette Astral 410.

//Niclas

Nja, nog var det allt Volvovarianten(med aktersalong) man kallade för Super Astral men möjligen anspelade detta på höjden i o m att LB495 fick den benämningen trots att den saknade överdäckning. Överdäckarna(och 495 då..) var alltså lite högre än de andra Astralerna.

Citat från: Christer K skrivet 14 juli 2009, 20:52:23 PM
LB 495 fanns hos Linjebuss i Patrille om jag inte minns helt fel.

/ Christer

Den fanns i E4-trafiken i Norrland i stort sett hela sin livstid, sedan såldes den till TS2000 i Timrå.

Simon Bertilsson

Fräck skapelse!
Den ser verkligen oproportionerlig ut på något vis. Den måste väl vara uppemot 4,5 m hög?

R500

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2009, 23:26:11 PM
Fräck skapelse!
Den ser verkligen oproportionerlig ut på något vis. Den måste väl vara uppemot 4,5 m hög?
4 meter skulle jag gissa på...

Petteri

höjden var 4 m, dem som posten hade var duddel däckare , byggda på scania, Astral byggdes endast på volvo med mittmotor.

Esbjörn

Lb495 var 4m precis som de flesta andra Astraler.
Däremot var 2048 och 2049 4,2m höga.

Peter Elmheden

Citat från: Esbjörn skrivet 15 juli 2009, 11:41:58 AM
Lb495 var 4m precis som de flesta andra Astraler.
Däremot var 2048 och 2049 4,2m höga.

Astralerna brukade vara 3.90 höga. Åkte in många gånger med en sådan (DFS529) i CT i nedsänktläge utan problem.