Huvudmeny

Chiquita

Startat av Niclas Rosenius, 14 juli 2009, 02:21:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Citat från: Esbjörn skrivet 15 juli 2009, 11:41:58 AM
Lb495 var 4m precis som de flesta andra Astraler.
Däremot var 2048 och 2049 4,2m höga.

Njae, Esbjörn, om du med "de flesta andra Astraler" menar föregångarna hos Linjebuss(t ex 440), så var 495 högre. Med 2048-49 är jag osäker man jag är tveksam till om dom verkligen var 4,2 meter höga? Har granskat lite bilder och jag vill nästan påstå att 495, 2048 och 2049 har samma höjd!
Grundtips från min sida är nog:
"Vanlig" Astral(t ex äldre LB och FAC:s som Peter Elmheden nämner) = höjd 3,9m
Super Astral (dvs LB495, 2048-49 samt överdäckare) = höjd 4,0m
Hela höjdskillnaden finns mellan de två midjelisterna på bussen, dvs bagageluckorna är högre på den högre karossvarianten. Likaså kan man se på den övre midjelisten att på den lägre varianten slutar denna mot fönstren i "groggverandan" medan på den högre varianten går listen över fönsterpartiet.

Esbjörn

Citat från: Greger Larsson skrivet 15 juli 2009, 17:48:36 PM
Njae, Esbjörn, om du med "de flesta andra Astraler" menar föregångarna hos Linjebuss(t ex 440), så var 495 högre. Med 2048-49 är jag osäker man jag är tveksam till om dom verkligen var 4,2 meter höga? Har granskat lite bilder och jag vill nästan påstå att 495, 2048 och 2049 har samma höjd!

Hmm, kollar mina bilder och det ser onekligen ut som att du har rätt.
Vad jag däremot har ett tydligt minne av är att på höjdangivelsen vid förarplatsen stod det 4,0 eller möjligtvis 4,05m i 495 och 4,2m i 2048 och 2049.
Anledningen till att jag minns det så väl är att 495 hade långa antenner som skrapade i den på den tiden 4,3m höga viadukten i södra Birsta och att de andra två gick under utan antennskrap trots att karossen enligt angivelsen var högre.