Huvudmeny

I-shift

Startat av IntresseTrafik, 08 augusti 2007, 15:03:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

Hej!

Kan någon förklara för mig var fördelarna med I-shift ligger. Pratade med en förare i dag som kör en buss med en sådan växellåda.
Han påstår att bussen är otroligt seg vid körning på länsvägar med 70 km/h. När man ska stanna ofta och gasa upp igen så växlar bussen väldigt ofta. Till och med resenärerna klagar över att körningen känns seg och obekväm. Flera förare på garaget där han kör brukar tigga till sig en buss med vanlig automat för att slippa i-shift bussarna. Men eftersom växellådan är så vanlig i nya Volvo bussar så undrar jag om detta verkligen stämmer? Någon med egen erfarenhet? Tyvärr har jag ingen erfarenhet av I-shift själv.

Robert Montgomery

Själv måste jag säga att I-shiftlådan är helt okej att jobba med bara man kommit överens med den. Under min tid på KR-Trafik i Ångermanland körde vi enbart med I-shift då KR 215 var utrustad med den lådan. Idag blir det väldigt sporadiskt med I-shift då någon av KR 230-233 sällan lånas ut till Östervåla.

Mvh
Robban KR Östervåla

Knut

Fordelen slik jeg ser den med I-Shift er:
1. IKKE automat
2. Man kan gjøre mye av jobben selv
3. Girer mindre enn en automat
4. Lettere å kjøre manuell
4. I forholdet til ESG og til Scanias systen slipper man koplingspedalen.
Ulemper:
1. Ved oppstart girer bussen veldig mye. De jeg har kjørt starter i 4de og før man er oppe i 50 km/t har den jobbet seg til 8nde.
2. Om man bremser ned for så starte opp og ussen fortsatt er i fart har den store problemer med å finne seg et fornuftig gir å fortsette i.

Har ikke kjørt mere enn ioverkant av 100 mil med I-shift så jeg er ingen proff.
Har også prøvd Scania sitt system kun 30 mil så jeg har lieten erfaring med begge systemer men jeg likte faktisk Scania sitt best.

Hans Fredriksson

Jag vet inte men tror pga att man inte kan få automatlåda i Volvos motorstarkaste versioner är att automatlådan inte håller för de starka vridmomenten.
I shift är som en "vanlig" växellåda men en robot som tar hand om frikoppling, gaspådrag och växling.
Det som kan upplevas som segt är att automatlådan  växlar snabbt medan I shift och manuella lådor behöver sin tid med synkning och hitta dragläge.
Mina erfarenheter är att Volvos I shift är utomordentlig medan MAN är lite mer ryckig och kräver lite mer av föraren. Men efter lite vana så kan man även få MAN:en att gå mjukt.

CS

Det är nog mycket att man får jobba med I-shift på ett helt annat sätt än med en vanlig automat som gör att många tycker det är ryckigt. Men efter ett litet tag har man vant sig och kan till och med få en I-shift att gå mjukt i stadstrafik, vilket den inte riktigt är lämpad till.
Det är mest i början som växlingarna kommer tätt, efter ca två växlar så drar den väldigt fint upp i hastighet.

//CS

Johan B

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 augusti 2007, 20:23:30 PM
Jag vet inte men tror pga att man inte kan få automatlåda i Volvos motorstarkaste versioner är att automatlådan inte håller för de starka vridmomenten.
I shift är som en "vanlig" växellåda men en robot som tar hand om frikoppling, gaspådrag och växling.
Det som kan upplevas som segt är att automatlådan  växlar snabbt medan I shift och manuella lådor behöver sin tid med synkning och hitta dragläge.
Mina erfarenheter är att Volvos I shift är utomordentlig medan MAN är lite mer ryckig och kräver lite mer av föraren. Men efter lite vana så kan man även få MAN:en att gå mjukt.

Såg att ZF lanserat en ny låda vid namn EcoLife som ska klara upp till 2000Nm. Om jag inte mistar mig är det på siffran vad Volvos B12 420hk levererar. Företrädaren har inte klarat mer än 1750Nm har jag för mig vilket är för klent för alla motorstyrkor hos Volvo över 340hk, därav har det bara funnits helmanuell eller I-Shift att välja på om man vill ha starkare motorer (och det vill man ;D). Om Volvo sedan erbjuder kombinationen är en annan fråga.

jzon67

Jag håller generellt med Lars Ö. Min erfarenhet av I-shift är att den är för tät-stegad. Den drar väligt kort på varje växel och blir därmed ryckig. I don't really like!

Ulf Rådeström

Citat från: jzon67 skrivet 23 november 2008, 05:10:01 AM
Jag håller generellt med Lars Ö. Min erfarenhet av I-shift är att den är för tät-stegad. Den drar väligt kort på varje växel och blir därmed ryckig. I don't really like!

Men beror det inte lite på vilket program som den är inställd på?
Man kan ju ställa in åtminstone två program, ett för ekonomisk körning där den växlar tätare för att komma upp i lägre varvtal hela tiden, och en för lite mer "sportläge" där den dra mer på växlarna, och därmed inte hasplar igenom alla växlarna upp till åttan etc.
Volvos I-Shift är så bra utvecklad att om föraren tycker den är ryckig och hoppig så beror det nog inte på växellådan är jag rädd för  :). Som jag sa i ett inlägg i en närliggande tråd - så måste man köra som manuellt - alltså ha lite känsla för växlingarna och "jämna ut" med gasen. Full gas vid växling då får man lätt hård gång. Lika är det när man bromsar...det ÄR ingen automatlåda som sagt...vilket ju får till följd av att den växlar ner manuellt..med dragläge etc...så man behöver liksom vid uppväxling "känsla att jämna ut med bromsen".

Jag kör på Interbus, och vi verkar ha det senare till viss del iaf...jag upplever inte att den växlar som bara den. Inte heller någon speciell seghet vid körning eller start från trafikljus etc.

Däremot är det precis som Hans säger...AS-Tronic (Evobus)/TipTronic (MAN) - (samma låda från ZF) kräver mer av föraren. Den växlar mjukt, men den tar längre tid på sig, framförallt om du tex kommer åkande mot ett rött ljus som precis slår om och skall gasa iväg igen...då tar den väldigt lång tid att "hitta växeln" innan den tänkt färdigt.

Där är I-Shift betydligt snabbare.

Dessutom har ju dom bussarna jag kör 420hk. Kan tänka mig att linjevagnarna som pratas om i inlägget i början har Volvos standardmotor för linjetrafik med 340hk, o då kanske I-Shift upplevs som mer seg.
Att den skulle upplevas som seg av resenärerna tror jag knappast...sånt märker inte dom skillnad på där bak - eller väldigt sällan.

Marc

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 23 november 2008, 09:35:26 AM
Upplever precis som Uffe att I-shiften är en trevlig gåva från ovan till bussföraren. I mitt tycke är den inte alls som seg, snarast tvärtom. Den går överhuvudtaget inte att mäta med ZF lådans motsvarighet.

Teståkte en av Köpenhamns bussar för någon vecka sedan för att se hur den upplevs i snabb-busstrafiken. Motorn är visserligen svagare än turistbussens, men den har i gengäld en helt annan utväxling och mindre tyngd. Resultatet var positivt, visst man ramlade inte baklänges av trycket, men det var inga som helst bekymmer att komma iväg. Snarare riktigt bekvämt och därtill bränsleekonomiskt!
Sedan är det som många nämnt, en fråga om att "lära" sig hantera växellådan på ett snyggt sätt.

Knut

Jeg har fått enden mere erfaring med I-shift siden mitt siste innlegg. Har også fått noe erfaring med MAN sitt system.
Jeg kjører idag I-shift manuell på landsvegen. Føler at jeg har bedre kontroll der. MAN systemet er et hel.... ved kø kjøring da man må jobbe veldig med foten for at bussen skal klomme igang uten rykninger. Fordelen med MAN er at man ikke at kontrollenheten på stolen men har den som en ekstra spak ved ratten og man har "girbryteren" som en vanlig vridbryter på dashbordet. Man kan derfor gire selv uten at hånden taes bort fra rattet. Men av disse girer I-shift raskest og mest bekvemt

Kinslayer

Jag kör en del I-shift och jag tycker det är underbart när jag får en buss med det. Men man får inte tänka som om man kör automat för då blir det ryckigt utan det måste få ta sin tid med växling. På dom lådor som det finns economy/poweromkopplare brukar jag börja på economy och sen trycka till power och då sticker den iväg riktigt bra. Alternativt dra ur den på startväxeln (4:an) så den hoppar till 7:an och sen bara hålla jämn gas. Sen kan man ju släppa upp gasen lite precis innan den växlar för att få en mjuk växling.

Ulf Rådeström

Citat från: Knut skrivet 23 november 2008, 11:28:41 AM
Jeg har fått enden mere erfaring med I-shift siden mitt siste innlegg. Har også fått noe erfaring med MAN sitt system.
Jeg kjører idag I-shift manuell på landsvegen. Føler at jeg har bedre kontroll der. MAN systemet er et hel.... ved kø kjøring da man må jobbe veldig med foten for at bussen skal klomme igang uten rykninger. Fordelen med MAN er at man ikke at kontrollenheten på stolen men har den som en ekstra spak ved ratten og man har "girbryteren" som en vanlig vridbryter på dashbordet. Man kan derfor gire selv uten at hånden taes bort fra rattet. Men av disse girer I-shift raskest og mest bekvemt

Känner igen det där på ZF-lådan...ingenting-ingenting-ingenting och så full power framåt med ett skutt fastän man är lättare än ett okokt ägg på gaspedalen. Det är ett h-e om man står parkerad trångt o har bilar etc framför sig o ska ut...nästan så man blundar o ber till ovan att man inte skall åka in i den framför när man bara ska nån meter fram för o backa lite o sen krångla sig ut.

I-Shiften svarar direkt på gaspådrag och är inte alls skuttig på samma sätt.

Skalman

Är det inte så att flera bussbolag helt valt bort de manuella möjligheterna
på I-shift när de specade bussarna? Att välja program kanske går, men att
växla manuellt går inte. Och då begränsas ju möjligheterna för föraren att
påverka.

CS

Citat från: Skalman skrivet 23 november 2008, 13:09:38 PM
Är det inte så att flera bussbolag helt valt bort de manuella möjligheterna
på I-shift när de specade bussarna? Att välja program kanske går, men att
växla manuellt går inte. Och då begränsas ju möjligheterna för föraren att
påverka.
Visst är det en del som väljer bort den manuella knappen och även möjligheten att växla läge.
Jag har fått två förklaringar till detta, vilken som är rätt vet jag inte.

Den ena är att förare inte riktigt klarar av att köra med den manuella läget samt kör med det i tid och otid. Många glömmer växla ner och växla upp vilket kan leda till högre slitage på lådan. Har själv åkt med sånna förare som ligger och kör manuellt på motorvägen och inte lägger i högsta växeln, kör av på avfarten och växlar inte ner vilket får motor och växellåda att hoppa fruktansvärt.

Den andra förklaringen skulle vara att lådan är billigare utan det manuella läget.

Som sagt vilken av dessa som stämmer vet jag inte helt men jag kan förstå den första anledningen. Det finns egentligen sällan anledning till att ligga i det manuella läget. Lär man sig jobba med gasen på rätt sätt kan man komma väldigt bra överens med lådan utan några knapptryck. Den är ju också optimerad för att gå mjukt och med rätt varvtal i landsvägskörning med låg bränsleförbrukning. Vissa förare kan få för sig att veta bättre och kör manuellt med en egentligen sämre ekonomi vad gäller bränse.

Dock fann jag några tillfällen när det var till stor användning att köra i det manuella läget.
1. Vid start i backe kan lådan ibland få för sig att starta i en lite väl hög växel vilket ger en enormt ryckig start. Då var det fint att lägga i det manuella, växla ner, starta och sen lägga i det automatiska läget igen.
2. Vid krypkörning i köer etc tenderar den ligga på en för hög växel och kopplar, kopplar ur omvartannat.

Några saker som jag kan tänka mig att man tycker ger lådan en ryckig gång är till störst del beroende på hur man kör det.
Man måste tänka på att det inte är en automat, man måste följa lådans växlingar på ett annat sätt.
När man accelererar upp i fart så kan det vara ett tips att i princip hålla full gas, gör man inte detta så kommer lådan inte varva ut lika mycket på växlarna och den växlar mycket mer.

Kan man köra med en I-Shift är det en riktigt trevlig låda enligt min mening.

Simon Bertilsson

Om förarna inte klarar av att växla manuellt, vad är det då för förare, och vad ska de då i M-läget och göra? Rattahållare som vi säger i Skåne...
Jag kan aldrig tänka mig att en I-Shift utan manuell växlingsmöjlighet är billigare. Det låter helt otroligt.
Det handlar i princip om två knappar på växelväljaren. Det som händer är att man kopplar ur datorn och tar över själv istället.