Huvudmeny

I-shift

Startat av IntresseTrafik, 08 augusti 2007, 15:03:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 november 2008, 20:40:12 PM
Nej inte enligt VV:s senaste rekommendationer, det som avgör ska vara om växlingen sker manuellt eller med automatik, det gäller även Opticriuse som som bekant har koppling.

Vilka rekommendationer talar du om? Såvitt jag vet har föreskrifterna ändrats såtillvida att villkoret 10.02 numera betyder "Fordon utan kopplingspedal" (tidigare "Automatisk växellåda"). Jag vet inte vad detta har för inverkan på redan utfärdade körkort, men jag utgår ifrån att ett körkort som utfärdas idag med villkoret "Fordon utan kopplingspedal" helt enkelt inte ger behörighet att köra fordon som är utrustade med kopplingspedal?

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 november 2008, 21:11:33 PM
Oj oj.

Kan det vara så att två avdelningar inte vet vad varandra sysslar med....

"Rekommendationer till förarprovare och Bilinspektörer" rörande växellådor i tunga fordon typ IShift, Opticruise o dylikt....

Nja, det är logiskt att reglerna skiljer sig åt mellan uppkörningen och själva körkortet. De mäter nämligen två olika saker!

Vid förarprovet är ju det intressanta vilka krav som måste uppfyllas för att man ska kunna få ett körkort UTAN automatvillkor. När vi talar om det färdiga körkortet, så är däremot det intressanta vilka krav som måste uppfyllas av ett fordon för att en förare MED automatvillkor ska få köra det.

Jag tror att sammanblandning av dessa två grejer har orsakat en hel del förvirring genom åren, när det gäller fordon med olika former av halvautomatisk växling.