En MAN och en Scania i Helsinki

Startat av jocke, 09 juli 2009, 19:20:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Vi kör vidare med lite bilder från resan.

Dessa tagna i anslutning till tågstationen.

Mer kommer under kvällen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

virtual1

Citat från: jocke skrivet 09 juli 2009, 19:20:30 PM

Den här ser ut som nån tryckt ihop nosen med en stor järnplatta med, URGH så fult!

Mange_buss

Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2009, 19:42:55 PM
Den här ser ut som nån tryckt ihop nosen med en stor järnplatta med, URGH så fult!

Inte lika fula som många moderna turistbussar... jag tyckte faktiskt att denna buss var rätt snygg...

jocke

Fredrik Mattsson

Citat från: jocke skrivet 09 juli 2009, 19:20:30 PM

Den här gillar jag...
Det kanske kan bli människa av dig också ;) med tanke på dom andra du har lagt ut :P

Men fin"a" bilder du har tagit!!

virtual1

Citat från: Mange_buss skrivet 09 juli 2009, 19:44:29 PM
Inte lika fula som många moderna turistbussar... jag tyckte faktiskt att denna buss var rätt snygg...

Var på bussen var den snygg menar du? ;-) - nej, allt utom fronten ser väl helt OK ut, men fronten kunde ju fått haft NÅGRA former i alla fall!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 09 juli 2009, 21:22:04 PM
Vad är det för något?

Hur illa nu vi gamla språkortodoxer tycker om ordet tågstation så måste vi konstatera att det är helt OK att använda det. Det finns med i Svenska Akademiens ordlista och är därmed OK att använda enligt de skrivregler som finns.
Sedan kommer jag aldrig att säga tågstation men det är en annan femma.

Simon Bertilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 09 juli 2009, 21:22:04 PM
Vad är det för något?

Trevliga bilder.  :D

Ja, det heter järnvägsstation (det är jag också nogrann med, vad gäller mitt eget språkbruk).
NEJ! Det förbättrar ingenting att vara spydig mot folk som inte ens vet detta.

Bergenga

Ikarus E94 facelift som denne er ser i hvert fall bedre ut enn gamle E94. Både gammel og ny E94 finnes det mange av i Finland.
Mvh.
Øyvind Berg

jocke

Bussmicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 juli 2009, 21:52:39 PM
Ja, det heter järnvägsstation (det är jag också nogrann med, vad gäller mitt eget språkbruk).
NEJ! Det förbättrar ingenting att vara spydig mot folk som inte ens vet detta.

Rad ett: Medhål.
Rad två: vem har sagt jag var spydig?

Tänk att man Alltid måste använda smileys så folk inte försförstår..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2009, 21:47:22 PM
Hur illa nu vi gamla språkortodoxer tycker om ordet tågstation så måste vi konstatera att det är helt OK att använda det. Det finns med i Svenska Akademiens ordlista och är därmed OK att använda enligt de skrivregler som finns.
Sedan kommer jag aldrig att säga tågstation men det är en annan femma.

Nog för att jag aldrig säger tågstation heller, men börjar man tänka efter så är det ju betydligt mer logiskt att säga tågstation än järnvägsstation, man säger ju busstation, tunnelbanestation och taxistation - något som refererar till de färdmedel som stannar vid stationen, men järnväg är ju inte färdmedlet utan vägen som färdmedlet transporteras på! - däremot är ju tåget färdmedlet! - så man kan snarare undra varför det heter järnvägsstation isåfall, logiskt är det då inte! Korrigerar mig själv, Tunnelban(e) är inte färdmedlet heller, men i folkmun är Tunnelbanan färdmedlet =)

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2009, 22:18:37 PM
Nog för att jag aldrig säger tågstation heller, men börjar man tänka efter så är det ju betydligt mer logiskt att säga tågstation än järnvägsstation, man säger ju busstation, tunnelbanestation och taxistation - något som refererar till de färdmedel som stannar vid stationen, men järnväg är ju inte färdmedlet utan vägen som färdmedlet transporteras på! - däremot är ju tåget färdmedlet! - så man kan snarare undra varför det heter järnvägsstation isåfall, logiskt är det då inte! Korrigerar mig själv, Tunnelban(e) är inte färdmedlet heller, men i folkmun är Tunnelbanan färdmedlet =)

Det är naturligtvis sådana språkliga paralleller som har bidrag starkt till att att allt fler säger tågstation i stället för järnvägsstation. Det är ju ett kortare ord och det är minst lika begripligt som järnvägsstation.
Fast busstation börjar ju allt mer att trängas ut av resecentrum och i viss mån bussterminal.

Martin Maltkvist

Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2009, 22:18:37 PM
- däremot är ju tåget färdmedlet! - så man kan snarare undra varför det heter järnvägsstation isåfall, logiskt är det då inte! Korrigerar mig själv, Tunnelban(e) är inte färdmedlet heller, men i folkmun är Tunnelbanan färdmedlet =)
Tunnelbanestation=station där man reser på/i en tunnelbana
Järnvägsstation=Tåg är förvisso färdsättet men man reser på en järnväg, därav järnvägsstation
Folk frågar efter en busslista = Man räcker över en vagnförteckning (lista över bussarna). ;D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin