En MAN och en Scania i Helsinki

Startat av jocke, 09 juli 2009, 19:20:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 juli 2009, 22:46:38 PM
Tunnelbanestation=station där man reser på/i en tunnelbana
Järnvägsstation=Tåg är förvisso färdsättet men man reser på en järnväg, därav järnvägsstation
Folk frågar efter en busslista = Man räcker över en vagnförteckning (lista över bussarna). ;D

Tunnelbana är väl en järnväg med :P

Ska den heta järnvägsstation med då :P

Och busstation ska heta vägstation =)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 09 juli 2009, 22:50:18 PM
Tunnelbana är väl en järnväg med :P

Ska den heta järnvägsstation med då :P

Och busstation ska heta vägstation =)

Tyvärr finns det sällan någon konskevens i sråket. Men om du tycker tågstation är bekvämt så fortsätt med det. De som rättar dig vet inte att ordet är lika accepterat som järnvägsstation.

jocke

Ingen fara, jag tog inte mig så :)

Jag vet hur man hanterar humor på nätet =)
Är dock en ganska intressant diskussion om vad man bör kalla de för o vara logisk
Jag förändrar era liv med detta inlägg

virtual1

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 juli 2009, 22:46:38 PM
Tunnelbanestation=station där man reser på/i en tunnelbana
Järnvägsstation=Tåg är förvisso färdsättet men man reser på en järnväg, därav järnvägsstation
Folk frågar efter en busslista = Man räcker över en vagnförteckning (lista över bussarna). ;D

Busslista??? =) - ett ord jag aldrig hört förut i hela mitt liv! Måste vara dialektalt! Busstabell/Busstidtabell kan jag ana att du syftar på att de syftar på =)

Martin Maltkvist

Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2009, 23:05:46 PM
Busslista??? =) - ett ord jag aldrig hört förut i hela mitt liv! Måste vara dialektalt! Busstabell/Busstidtabell kan jag ana att du syftar på att de syftar på =)
Korrekt, ordet busslista är något som förekommer var och varannan dag ombord på bussarna i åtminstone Eskilstuna och många av oss vet att det ligger i gnällbältet.
För mig är ord som tågstation och busslista likställt med att svära i kyrkan och sådant gör man ju bara inte... ;)
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin