Saab 93

Startat av Mr G, 04 juli 2009, 22:07:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Är det en Saab 93 som parkerat utanför MEA?
Mycket svenskt på gatan här för övrigt.
吉先生

Ersa

En 93 eller en mycket tidig 96. Tvåtakt, rattväxel och frihjul är det iaf! :)

Jan-Peter

Saab 96 1964 med Saabemlemet i själva grillen
Jan-Peter

Peter Rost

Trevligt!

Sista gången jag åkte Capitol H30 i reguljärtrafik var 1976, på linje 832 från Farsta C till Skogås. Många minnen väcks till liv när man ser dessa bussar.

/Peter

IngemarJ

Citat från: Verspieder skrivet 04 juli 2009, 22:17:51 PM
En 93 eller en mycket tidig 96. Tvåtakt, rattväxel och frihjul är det iaf! :)

Hej!

Dörren hängd fram i alla fall, hade varit ännu roligare med mittstolpehängd dörr!

Hälsar

Ingemar

groenis

Norrmalmstorg
Tänk om spårvagnslinjen fick den sträckningen till Klarabergsviadukten

Mr G

Vilken sträckning skulle den annars få?   ???
吉先生

groenis

Ja det var ju det jag menade,
Rakt fram över Hamngatan rätt igenom Sergelrondellen upp till Klarabergsviadukten
med vändslinga efter Cityterminalen och överdäckningen som var planerad över SJ spårområde.
Överdäckningen på SJ sidan var för att utöka busstrafiken till å från Cityterminalen,
med fler angörningar

Simon Bertilsson

En riktigt vacker bild, och ett tidsdokument av rang!

Citat från: Verspieder skrivet 04 juli 2009, 22:17:51 PM
En 93 eller en mycket tidig 96. Tvåtakt, rattväxel och frihjul är det iaf! :)

Vad menas med frihjul?

john

Saaben är en 96a 63 eller 64 omöjligt att se i denna vinkel. Då det endast utseendemäsigt var instrumenten som skiljde dom olika modelerna åt.


John med 6 tvåtackts Saabar i stallet.  ;)

john

Frihjul när man släpper gasen på en bil med frihjul så rullar bilen lika som om du skulle trampa ned kopplingen i en nerförsbacke på en vanlig bil. Detta hadde man på tvåtacktarna för att på dom är det bränslet som smörjer så skulle man motorbromsa i en nerförsbake utan gaspådrag skulle motorn skära. Det följde av bara farten med även när Saaben fick V4 även tidiga 99or hadde detta. Mycket smidigt man behövde ej använda kopplingen vid nedväxling.

John.

Simon Bertilsson

Citat från: john skrivet 05 juli 2009, 22:49:10 PM
Frihjul när man släpper gasen på en bil med frihjul så rullar bilen lika som om du skulle trampa ned kopplingen i en nerförsbacke på en vanlig bil. Detta hadde man på tvåtacktarna för att på dom är det bränslet som smörjer så skulle man motorbromsa i en nerförsbake utan gaspådrag skulle motorn skära. Det följde av bara farten med även när Saaben fick V4 även tidiga 99or hadde detta. Mycket smidigt man behövde ej använda kopplingen vid nedväxling.

John.

Där ser man! Det finns en logisk förklaring på allt. :)

HJP

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 juli 2009, 02:12:01 AM
Där ser man! Det finns en logisk förklaring på allt. :)
***
Det gör det. Effekten var densamma som när man cyklar, och slutar trampa. Man rullar på....
Men frihjulet gick att koppla ur. Det satt en liten spak, till höger om gaspedalen. Med ett enkelt handgrepp, hade man motorbroms.
Som tidigare nämnts, smörjdes motorn genom det oljeblandade bränslet, så man bör inte köra någon längre sträcka och motorbromsa, men möjligheten fanns alltså.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 06 juli 2009, 08:32:12 AM
***
Det gör det. Effekten var densamma som när man cyklar, och slutar trampa. Man rullar på....
Men frihjulet gick att koppla ur. Det satt en liten spak, till höger om gaspedalen. Med ett enkelt handgrepp, hade man motorbroms.
Som tidigare nämnts, smörjdes motorn genom det oljeblandade bränslet, så man bör inte köra någon längre sträcka och motorbromsa, men möjligheten fanns alltså.

HJP

Fast man använde sig bara av motorbromsen om man körde nerför mycket branta backar typ norska fjällvägar eller i mycket halt väglag. Annars var frihjulet definitivt det bekvämaste.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Man använde alltid frihjulet på Saabarna vid normal körning - jag körde V4 - det gick även att växla upp utan koppling om man tog det långsamt så motorvarvet sjönk. Vid parkering drog man i motorbromsläget innan man lämnade bilen annars hade man bara handbromsen att lita till och den kunde man inte alltid lita på.
Mvh Jan G