Saab 93

Startat av Mr G, 04 juli 2009, 22:07:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 07 juli 2009, 15:06:06 PM
Man använde alltid frihjulet på Saabarna vid normal körning - jag körde V4 - det gick även att växla upp utan koppling om man tog det långsamt så motorvarvet sjönk. Vid parkering drog man i motorbromsläget innan man lämnade bilen annars hade man bara handbromsen att lita till och den kunde man inte alltid lita på.
Mvh Jan G

Hade inte Saab redan på den tiden egenheten att man måste lägga i backväxeln för att kunna ta ut nyckeln? Och därmed behövdes inte mer exercis för att bilen inte skulle komma i rullning, alltså på samma sätt som när man lämnar en manuellt växlad bil med ettan i idag. Jag har inget minne av att jag drog i motorbromsläget när jag lämnade bilen. Däremot använder jag alltid handbromsen som komplement till en växel i. Främst därför att det finns risk för att man glömmer det ena men inte gärna båda.

john

1964 kom det att man skulle lägga i backen för att få ut nyckeln detta har sedan hängt med på alla saabar utom på saab 9000. Har du backen i så rullar det inte framåt. Och har du ettan i så rullar det inte bakåt om man har frihjulet ilagt. Sen skall man ha klart för sig att tvåtacktaren var så lågkompad så den kundde rulla iväg ändå i skarpa backar.

John.

Staffan Sävenfjord

Citat från: john skrivet 07 juli 2009, 16:33:40 PM
1964 kom det att man skulle lägga i backen för att få ut nyckeln detta har sedan hängt med på alla saabar utom på saab 9000. Har du backen i så rullar det inte framåt. Och har du ettan i så rullar det inte bakåt om man har frihjulet ilagt. Sen skall man ha klart för sig att tvåtacktaren var så lågkompad så den kundde rulla iväg ändå i skarpa backar.

John.

Då stämmer min minnesbild bra. Det var 1968 års modell jag körde och där fanns helt klart frihjul, som dock kunde kopplas ur. Detta trots att det var en fyrtaktare. Det var alltså ingen fara att köra med frihjulet urkopplat, men det var mycket roligare. Skulle dock inte klara det i dag då jag undviker fotbromsen och hellre motorbromsar. Det ger bättre bränsleekonomi men äts nog upp av kostnaden för att svarva rostiga bromsskivor.

Stefan Lindberg

Frihjulet var helt underbart
Jag har själv ägt 3 st Saab V4 med frihjul och det gick som sagt att växla både upp och ned utan att koppla
Man fick bara ta det lite långsammare och låta varven sjunka först.

Wetjo

Mina föräldrar hade en tvåtaktare från -62. Vi döpte den till Herman  :o
Den var vit och som dörrdekoration tejpade morsan dit två gröna äpplen, som egentligen skulle sitta på en kakelplatta...  :-*

bilomnibussen

Alltså, om man inte hade dragit i motorbromsläget hade man bara handbroms. Bilen stod ju inte stilla på växel om frihjulet var inkopplat. F ö var hela konstruktionen av de här ur-Saabarna helt underbar. Enkla fram- och bakvagnskomponenter, slät undersida, bromsledningar och tank inne i bilen, lätt demonterbar huv, bara att rycka ur två sprintar, likaså lätt demonterbar front och kylare och hela drivpaketet bara man lossade två bultar på nedre bärarmarna så man kunde dra ut drivaxlarna och lätt få ur paketet. Ett flygplan utan vingar.
Mvh Jan G

sukkeri

Citat från: Mr G skrivet 04 juli 2009, 22:07:40 PM

Är det en Saab 93 som parkerat utanför MEA?
Mycket svenskt på gatan här för övrigt.

Skulle vagnsparken  idag bestå av lika hög % svenskt som på bilden, kanske Saab och Volvo hade varit i en bättre ekonomisk situation ?!!

groenis

Troligen
Jag sålde själv begnade SAAB i början av åttiotalet 99,900 och Turbo
om alla de som ringde kom och köpte så hade SAAB köpt GM ::)
Den kundtypen gick internt som tjugo frågor efter ett gammalt radioprogram