Blåbuss på villovägar

Startat av Camilla, 18 juni 2009, 18:28:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Blåbuss på linje 474 mot Hemmesta missade bussterminalen i gustavsberg så han var in på parkeringen i gustavsbergs centrum och vände.
Jag bifogar en dålig bild då han försöker ta sig ut från parkeringen.

homer

blev nog lite stressigt för kycklingen dessutom ser de ut som han kört mot enkelriktat

Camilla

Citat från: homer skrivet 18 juni 2009, 18:31:52 PM
blev nog lite stressigt för kycklingen dessutom ser de ut som han kört mot enkelriktat
Japp han körde mot enkelriktat för han hittade inte utfarten från  parkeringen

Nico

Tja, antar att det är ett 'sommarbarn' som varit ute på vift... även om det händer att även rutinerade rävar kan göra bort sig!  :D

Det är ju av misstagen man lär sig, men inte är de kul att begå. Köra fel med full buss kan dock annars vara ganska minnesvärt i efterhand.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Jag körde fel en gång i Borås men ingen sa nått , jag kom på det för sent för att göra nått åt det... man blir lite stirrig och då är det inte lätt komma på bästa stället att vända på..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Som sagt är det sådant som händer även om man är aldrig så rutinerad. Ibland så sitter man i andra tankar och gör ett litet misstag som kanske skulle vara en baggis att korrigera med en bil, men som blir betydligt marigare med full buss. Laddade t.ex. själv iväg med en fullastad 514 norrut på E4 för något år sedan... fastän jag egentligen skulle till Sollentuna C. Kom på att jag var något vilse här i livet ungefär samtidigt som jag började rulla i filen upp mot påfarten, men redan då var det försent att bara byta. Istället så vart det till att åka upp till Häggviks trafikplats och snurra runt.

Fick både förklara en hel del (vilket inte var det lättaste då klagomål framfördes på ett antal språk, flera av dem för mig helt okända) samt avböja diverse [skamliga] förslag om alternativa vägar. De senare oftast framförda av folk som såg en chans att för en gångs skulle komma aningen närmare hem. Nobbade samtliga, men det gick geschwint ändå och jag ankom inte Sollentuna C mer än runt -4 minuter.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Nico!
Varför inte starta en tråd med felkörningar,
Efteråt kan man nog berätta dem.
Eller inte what happens in Vegas stay in Vegas

Nico

Det är fritt fram för den som känner sig hugad att starta en tråd, i tex. tavlan för 'Busstrafik' eller så, om felkörningar. Dessa är ofta sura minnen i början, men blir normalt roligare när tiden flutit på en aning. Sen finns det nog inget som förblir hemligt utan förr eller senare så kommer ens bravader ifatt en. I synnerhet när man körde abonneringar så hamnade man ibland på lite konstiga ställen här i livet om man inte förberedde sig och kollade upp lite saker. Annars så kunde det ju vara rätt kul när det var ringrävarna som stod för felkörningen. Vet både garvade flygbussförare som missat avfarten till Arlanda såväl som en viss driftchef som brakade rätt in på centrumparkeringen i Väsby med en ledvagn när det kördes pendeltågsersättning. Var lite knöligt att få ut honom därifrån om vi säger så...  ;D

Skämt åsido så inträffar felkörningar lite nu och då. Föraren på Camillas bild är väl troligen ett sommarbarn även om det som sagt även händer att mera rutinerade rävar gör bort sig. Sedan finns det ju alltid en grupp förare som ständigt kör bort sig, mest beroende på att de aldrig bryr sig om att uppdatera sig vad gäller avstängningar, omlagda körvägar etc. eller att de tyvärr helt enkelt inte bryr sig. Så länge de inte skadar sig eller andra, och helst inte heller bussen eller annan egendom, så får man väl ta det med ett visst jämnmod. Vissa förare märker även snabbt att det inte bara handlar om att köra och byter bransch efter ett tag medan ett fåtal 'obildbara' ibland blir kvar. Känner till en gosse som lyckades köra fel åtta gånger under ett och samma pass när han var sommarbarn för en del år sedan. Han är fortfarande aktiv, men har trots det inte helt lyckas bli av med sin fallenhet för att komma lite vilse här i livet. Numera brukar det dock räcka med att han kör fel åtta gånger per år istället för per dag.  :D

Alfred E. Neuman

Ersa

Rondelltäta städer kan vara irriterande för ovana bilister. Dessa runda inrättningar älskar man dock som bussförare när man kört helt fel med 18 meter ledvagn! ;D

Nico

Citat från: Verspieder skrivet 20 juni 2009, 14:53:06 PM
Rondelltäta städer kan vara irriterande för ovana bilister. Dessa runda inrättningar älskar man dock som bussförare när man kört helt fel med 18 meter ledvagn! ;D

Inte bara bussförarna i sig är förjusta i dem utan även trafikledningar mm. då det är idealiska platser att hänvisa till när det sk-ter sig.  :D  ;)

Alfred E. Neuman

Mange_buss

När jag åkte med 3 mot Södersjukhuset, så tog busschauffören folkungagatan ner mot Sofia, i tron om att han körde 2 mot Sofia...  ;D
Han uppträdde rätt surt mot mig även innan. Eftersom jag ej är van i Sthlm, frågade jag honom var man skulle gå av om man ville komma till Renstiernasgatan och Cornelisparken. Han sluddrade något och blev sedan arg för att vi inte förstod. Vi försökte förklara, men han försökte bara förklara med några invecklade anvisningar samtidigt som han nästan försökte skjuta över det på mig att han inte visste var Cornelisparken var...

Skumt...  :o

Han kom på det när det väl var för sent. Det var bara att parera in på närmaste parkering och försöka vända. Det märkliga var att en fullastad ledbuss full med ögon inte lade märke till något. Vissa märkte det inte ens när hela bussekipaget vände...  ::)

Karsten

Citat från: Mange_buss skrivet 20 juni 2009, 18:15:40 PM
När jag åkte med 3 mot Södersjukhuset, så tog busschauffören folkungagatan ner mot Sofia, i tron om att han körde 2 mot Sofia...  ;D
Han uppträdde rätt surt mot mig även innan. Eftersom jag ej är van i Sthlm, frågade jag honom var man skulle gå av om man ville komma till Renstiernasgatan och Cornelisparken. Han sluddrade något och blev sedan arg för att vi inte förstod. Vi försökte förklara, men han försökte bara förklara med några invecklade anvisningar samtidigt som han nästan försökte skjuta över det på mig att han inte visste var Cornelisparken var...

Skumt...  :o

Han kom på det när det väl var för sent. Det var bara att parera in på närmaste parkering och försöka vända. Det märkliga var att en fullastad ledbuss full med ögon inte lade märke till något. Vissa märkte det inte ens när hela bussekipaget vände...  ::)

Jag måste erkänna att jag, trots att jag är urstockholmare, inte heller har en aning om var Cornelisparken ligger. Är det månne den vid Skånegatan/Nytorgsgatan?

Mange_buss

Citat från: Karsten skrivet 20 juni 2009, 20:54:17 PM
Jag måste erkänna att jag, trots att jag är urstockholmare, inte heller har en aning om var Cornelisparken ligger. Är det månne den vid Skånegatan/Nytorgsgatan?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 juni 2009, 21:04:58 PM
Hörnet Katarinav/Renstiernas gata.

Och parken döptes så 2002 så det är inte så konstigt att varken du (eller jag) kände till den  ;)

Kallas även Glasbruksklippan

Det var inte meningen att låta nonchalant... ursäkta om det lät så...

Nico

Ingen fara, var nog inte heller någon som uppfattade det så.  ;)

Däremot ska jag erkänna att inte heller jag har hört talas om Cornelisparken (den är väl döpt efter Mäster Kees) och då har jag ändå ganska bra pejl på stan. Kruxet när man kör buss är annars att man oftast har koll på hållplatserna, däremot är det ofta si och så med gatorna etc. i de områden man passerar. I synnerhet då de gatuadresser som ligger lite vid sidan om. Många som kör i City bor inte heller där och då blir det ofta ännu svårare.  :D

Alfred E. Neuman

Fredde

Hoppas inte föraren på bilden tog med sig så mycket av refugen, det är inte överdrivet med plats för denna manöver...