Huvudmeny

Neoplan vs Volvo.

Startat av Möllers, 09 juni 2009, 16:12:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: groenis skrivet 17 juni 2009, 14:13:07 PM
ZF vs Ishift
En rätt justerad ZF går att köra mycket mjukt med uppskattas av kryssnings gäster,
Ishift är underbar om man kan tekniken att växla med gaspedalen.
Föredrar förstås den gamla förväljar lådan som Volvo hade

Exakt. I-Shift är inte en automatlåda. Det är en växlingsassistent, och vet man inte hur den ska köras så lär man inte heller kunna köra den särskilt bekvämt.
Själv älskar jag I-Shift. Den förenklar mitt arbete på så vis att den gör jobbet åt mig, medan jag fortfarande har kontrollen.

michael k

manuelt alla dagar i veckan

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 juni 2009, 15:22:38 PM
På bussidan är det ju många fordonsägare som specar den utan någon manuell möjlighet att påverka växlingarna, den fungera då som en automatlåda med många växelsteg och det blir sällan eller aldrig någon bekväm körning men en förare som är van vid en ZF eller Voith automat

Även i A-läget har du stor möjlighet att gå in och påverka manuellt. Med gaspedalen säger du åt växellådan vad den ska göra.
Exempelvis kan du släppa upp en kort stund vid 1500 rpm, och växellådan växlar då upp istället för att ha växlat upp vid 1800 rpm om du bara tryckt plattan i mattan.
Själv kör jag sällan i M, då växellådan är så pass intelligent. Jag har dock kollegor som nästan enbart kör i M.
Det händer dock att jag använder M för att låsa ett växelval, exempelvis om jag vill ligga i tolvan i 50 kmh.