Huvudmeny

Neoplan vs Volvo.

Startat av Möllers, 09 juni 2009, 16:12:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

buss gurra

Lite ålders skillnad mellan vagnarna :)

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

buss gurra

Det är väl en 09 volvo vagnen

D_skalis

Det är faktiskt en 08, men tagen i trafik hos Smålandsbussen 2009-04-18.
Har gått som demobuss hos Volvo.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Björn Ax

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 juni 2009, 20:28:45 PM
Rent estetiskt tycker jag att Neoplanbussen ser bättre ut :)

Själv tycker jag volvon är ljusår snyggare faktiskt. :)

Jacob

Citat från: Mattias Möller. skrivet 09 juni 2009, 16:12:25 PM
Sog dessa idag.

Vad har de två små "fönstrena" på sidan av Neoplanen för funktion?

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

Knut

Er vel 2 plasseringer av sovekabin

preacher

Citat från: Knut skrivet 09 juni 2009, 23:43:18 PM
Er vel 2 plasseringer av sovekabin

Främre fönstret är till sovkarbin,det bakre till toan

//Pär

Johan B

Calle

Om vi ska jämföra drivlinan i dessa, så röstar jag på Neoplan, som även marknadsför MAN. Volvo har aldrig lyckats få till en bra drivlina på sina bussar, oavsett typ. Volvo står t.ex. fast vid att ha en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, medans Neoplan och MAN har Voith som växlar mjukt och utan ryck.

Greger Larsson

Citat från: Calle skrivet 13 juni 2009, 21:43:32 PM
Om vi ska jämföra drivlinan i dessa, så röstar jag på Neoplan, som även marknadsför MAN. Volvo har aldrig lyckats få till en bra drivlina på sina bussar, oavsett typ. Volvo står t.ex. fast vid att ha en ZF-låda som växlar hårt och tvärt, medans Neoplan och MAN har Voith som växlar mjukt och utan ryck.

?? På dagens 9700:or är det väl närmast standard med I-shift.

Johan B

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 juni 2009, 22:35:17 PM
?? På dagens 9700:or är det väl närmast standard med I-shift.

Tror inte det har levererats något annat till nordisk marknad de senaste åren. De flesta köpare av 9700 väljer ju de starkare motorerna och då går automaten bort. Helmanuell tror jag inte erbjuds längre till B12. Fantastisk låda till att växla behagligt om man kan hantera den. Vad gäller automater till övriga så är Voith möjligt att få till B7:an, likväl kan man få MAN med 6-stegad ZF, standard är dock 4-stegad Voith som duger i stadstrafik.

Martin Maltkvist

Citat från: Calle skrivet 13 juni 2009, 21:43:32 PM
Visst kan MAN och Neoplan växla mjukt men då sannerligen inte utan ryck ty vid hårdare gaspådrag är Volvon i mitt tycke närmast oslagbar vid övergången mellan växlarna. Kraftavbrottet blir i det närmaste obefintligt och ryggen slipper lätta något från ryggstödet vilket det kan göra med de Neoplaner (och vissa MAN) jag åkt.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

groenis

ZF vs Ishift
En rätt justerad ZF går att köra mycket mjukt med uppskattas av kryssnings gäster,
Ishift är underbar om man kan tekniken att växla med gaspedalen.
Föredrar förstås den gamla förväljar lådan som Volvo hade