PTS nya depå i Vallentuna

Startat av Frippe Fribas, 17 maj 2009, 14:31:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Det tog några dagar att hitta depån eftersom jag först letade i fel ände av industriområdet, men nu verkar depån i det närmaste klar och ser ut som följer:

Överblick över ena långsidan där ersättningsbussarna brukar stå.

Kontor och annat behövligt inryms i denna byggnad.

Ersättningsbussar som solar sig i morgonsolen.

Jag har även observerat vad som ser ut som en servicebil/avlösningsbil på området, men har inte kommit nära nog för att ta numret på den.
//Fredrik

Erol

Såg du om det var en Citroen Berlingo?

Frippe Fribas

Det kan stämma, jag var som sagt inte tillräckligt nära då jag bara sett den vid själva byggnaden, men det var en Berlingo, Partner eller motsvarande ja.
//Fredrik

Erol

har en PTS bil som heter 9002, med reg PTL511.. Fotade den på CT nu i maj.

Ted Selander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 maj 2009, 14:31:08 PM
Det tog några dagar att hitta depån eftersom jag först letade i fel ände av industriområdet, men nu verkar depån i det närmaste klar och ser ut som följer:

Överblick över ena långsidan där ersättningsbussarna brukar stå.

Jag har även observerat vad som ser ut som en servicebil/avlösningsbil på området, men har inte kommit nära nog för att ta numret på den.
//Fredrik

Jag ser inga tecken på värmeramper eller förberedelser för dylika?

/Ted

Frippe Fribas

Nej, det var något som slog mig också, bussarna står med öppna dörrar som det är nu, men det lär bli kallt till vintern.
Det kan emellertid vara att det är något som kommer i framtiden, men då borde man ju ha gjort något slags förberedelser för detta?
//Fredrik

preacher

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 maj 2009, 15:43:33 PM
Nej, det var något som slog mig också, bussarna står med öppna dörrar som det är nu, men det lär bli kallt till vintern.
Det kan emellertid vara att det är något som kommer i framtiden, men då borde man ju ha gjort något slags förberedelser för detta?
//Fredrik

Eller så har dom hittat ett sätt till att kapa utgifterna: skippa uppvärmningen???

Peter Rost

Bara en liten nyfiken fråga: 3003 har stått avställd en längre tid, kanske någon här som vet varför?

/Peter

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 17 maj 2009, 17:53:07 PM
Bara en liten nyfiken fråga: 3003 har stått avställd en längre tid, kanske någon här som vet varför?

Ingen körning som passar, sedan man börjat med lågentrékrav på t.ex Roslagsbanan? 300x-vagnarna är ju rätt gamla nu, även för SL-standard, och jag är faktiskt lite förvånad över att man inte avyttrat dem ännu.

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 maj 2009, 18:16:33 PM
Värmeramp kräver ju fordon som är byggda för att kunna använda en sådan och det brukar ju inte var vanligt bland turistbussar, det var nog i princip bara SJ som hade sånt.

Här är det säkert webasto som gäller och elanslutning för batteriladdare.
Fronten på Veoliabussen 2323 ser ut enligt följande:

Nu är ju bussen hyfsat modern men jag vet inte hur det ser ut på andra modeller av dito snitt.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Frippe Fribas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 maj 2009, 18:16:33 PM
Värmeramp kräver ju fordon som är byggda för att kunna använda en sådan och det brukar ju inte var vanligt bland turistbussar, det var nog i princip bara SJ som hade sånt.

Här är det säkert webasto som gäller och elanslutning för batteriladdare.
För turistarna är det förmodligen inga problem, där brukar Webasto/sprakare fungera, men för linjebussarna är jag mer tveksam då de brukar läcka luft ganska ordentligt med ålderns rätt.
3002 och 03 lär väl iofs inte användas så flitigt, men där stod dörrarna på glänt redan nu, om det blir likadant på de andra lär det krävas omfattande varmkörning för att kunna använda bussarna i trafik i vinter.
Några elstolpar har jag inte sett, det verkar bara vara ren uppställningsplats för bussarna vilket säkert kan bidra till att varken Arriva eller Busslink som omtalats som spekulanter på plats i depån förverkligat sina påstådda planer.
//Fredrik

Peter Rost

Citat från: Verspieder skrivet 17 maj 2009, 18:29:18 PM
Ingen körning som passar, sedan man börjat med lågentrékrav på t.ex Roslagsbanan? 300x-vagnarna är ju rätt gamla nu, även för SL-standard, och jag är faktiskt lite förvånad över att man inte avyttrat dem ännu.

Har det inte varit lågentrékrav på RB en tid, men med vissa undantag?

/Peter

HB

Citat från: Peter Rost skrivet 17 maj 2009, 19:36:09 PM
Har det inte varit lågentrékrav på RB en tid, men med vissa undantag?

/Peter

Varför har man i såfall lågentrékrav på ersättningsbussarna när tågen har allt annat än lågt golv? /Henrik/

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 maj 2009, 15:43:33 PM

Det billigaste är väl helt enkelt fixa till dörrlåsen, och se till att förarna låser och låser upp dessa på rutin. En batteriladdare och webasto per buss samt en elkabel till ett uttag räcker gott och väl på vintern. Så ser det ut på nästan alla landsbygdsgarage utanför SL-land.

Värmeramper är nog rätt dyra att driva. Jag hörde en siffra en gång hur mycket Busslink betalar Locum (Stockholms läns landstings bostadsföretag) för varje rampplats i Rimbo. Dvs vad varje bussplats kostade i månaden. Minns inte summan nu, men det var inte tal om några få hundralappar direkt.

Peter Rost

Citat från: HB skrivet 17 maj 2009, 19:40:00 PM
Varför har man i såfall lågentrékrav på ersättningsbussarna när tågen har allt annat än lågt golv? /Henrik/

Bra fråga! Om jag minns rätt så är väl lågentrékrav högre på Roslagsbanan än på till exempel Nynäsbanan, det var så jag menade.

/Peter