Söne Buss på linje 600 (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 07 april 2009, 13:43:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Swebus i Trollhättan har utarrenderat ett omlopp på linje 600 till Göteborg till Söne Buss.
Vanligtvis rullar trotjänaren 49 från 1998 (f.d. Landvetter buss 23) på detta omlopp, så även igår:



Veckan innan var det dock ovanligt besök på linjen med denna Vest Ambassadör:





//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Johan B

Fina bilder. Har Vesten flyttat till Stenkullen permanent eler är det bara ett lån? Har sett den ett flertal gånger på 520. Ska Söne fortsätta köra på 600 efter tidtabellsskiftet eller går Göteborgsomloppet tillbaka till Swebus när man nu kommer tillbaka till Göteborg?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 07 april 2009, 16:54:08 PM
Fina bilder. Har Vesten flyttat till Stenkullen permanent eler är det bara ett lån? Har sett den ett flertal gånger på 520. Ska Söne fortsätta köra på 600 efter tidtabellsskiftet eller går Göteborgsomloppet tillbaka till Swebus när man nu kommer tillbaka till Göteborg?

Vagn 47 Scania L94 Vest Ambassadør anskaffades 2001 när Larssons Busstrafik i Främmestad fick körning på underentreprenad för Borås Lokaltrafik på linje 500 Borås-Alingsås-Trollhättan. En likadan buss hamnade hos Vårgårdabuss (nummer 18). För några år sedan upphörde linje 500 på sträckan Borås-Alingsås och ersattes av uttökad trafik på linje 550. Buss i Väst kör fortfarande ett omlopp på denna, men detta utförs av Vårgårdabuss som har en ny Vest för den här trafiken. I samband med detta tappade alltså såväl 18 som 47 sitt gamla uppdrag.

yngrot

Jag har för mig att man kan se nr 47 i Borås fortfarande..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 07 april 2009, 19:45:14 PM
Jag har för mig att man kan se nr 47 i Borås fortfarande..

Nej, det bör ha varit drygt ett år edan nu. Söne kör inte längre någon linjetrafik på Borås. Däremot ser man ofta Vårgårdas 18 på t ex linje 582.

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2009, 20:52:43 PM
Nej, det bör ha varit drygt ett år edan nu. Söne kör inte längre någon linjetrafik på Borås. Däremot ser man ofta Vårgårdas 18 på t ex linje 582.


Som här i höstas. Det är ju inte lätt att se skillnad på denna och Söne 47, så jag förstår Yngrots fråga.



//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Brollan

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 april 2009, 13:43:38 PM
Swebus i Trollhättan har utarrenderat ett omlopp på linje 600 till Göteborg till Söne Buss.
Veckan innan var det dock ovanligt besök på linjen med denna Vest Ambassadör:

//Jonas G

47:an har rullat en hel del i vinter på 600:an.

Ingemar

47 rullar i Stenkullen sedan i nyår, och kommer så att göra fram till i oktober. Eller med andra ord sedan 53 (HGA577) flyttades till Lindesberg och fram till ersättaren levereras till oss. Ersättaren är en ny Omniexpress som kommer att rulla på 600, och 49 får därmed ett litet lugnare liv som förstärkningsbuss på 520 eller som reservbuss. Därmed är ju också sagt att vi fortsätter köra 600 några år till om inga ändringar sker. MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Johan B

Citat från: Ingemar skrivet 09 april 2009, 21:14:56 PM
47 rullar i Stenkullen sedan i nyår, och kommer så att göra fram till i oktober. Eller med andra ord sedan 53 (HGA577) flyttades till Lindesberg och fram till ersättaren levereras till oss. Ersättaren är en ny Omniexpress som kommer att rulla på 600, och 49 får därmed ett litet lugnare liv som förstärkningsbuss på 520 eller som reservbuss. Därmed är ju också sagt att vi fortsätter köra 600 några år till om inga ändringar sker. MVH Ingemar

Tack för svaret. Trevligt med en OmniExpress för omväxlings skull. Någon särskilld anledning till att det blev en sådann och inte ytterligare en Vest?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 10 april 2009, 09:36:01 AM
Tack för svaret. Trevligt med en OmniExpress för omväxlings skull. Någon särskilld anledning till att det blev en sådann och inte ytterligare en Vest?

En anledning kan vara att vill man ha Scania går det inte längre att få den med Vest-kaross. I så fall får det bli ett Irisbus-chassi. Eller Iveco Eurorider för att vara mer exakt.

Peter Öden

Hej !

Karosseras verkligen inte Vest längre  på Scania-chassien ?
Är det bara Iveco-chassier som gäller numer ??

Mvh Peter Ö

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 april 2009, 20:52:43 PM
Nej, det bör ha varit drygt ett år edan nu. Söne kör inte längre någon linjetrafik på Borås. Däremot ser man ofta Vårgårdas 18 på t ex linje 582.



Det är nog jag som vimsat till det lite igen.. sorry :o
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: Peter Öden skrivet 10 april 2009, 14:10:24 PM
Hej !

Karosseras verkligen inte Vest längre  på Scania-chassien ?
Är det bara Iveco-chassier som gäller numer ??

Mvh Peter Ö

Oviljan ligger inte hos Vest utan hos Scania om jag förstått saken rätt. Mao kan man fortfarande få Vest på Mercedes och Volvo om man nu inte vågar prova italienskt.

Ingemar

Scania kan i vissa fall släppa chassin till tex Vest om produkten saknas i deras program, eller av andra skäl, tex lågkonjuktur. I vårt fall ytterligare 4 vest center till Stenkullen, leverans juli-oktober... MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 10 april 2009, 16:18:48 PM
Oviljan ligger inte hos Vest utan hos Scania om jag förstått saken rätt. Mao kan man fortfarande få Vest på Mercedes och Volvo om man nu inte vågar prova italienskt.

Oviljan ligger mycket riktigt hos Scania. Men den är knappast mindre hos Volvo. Observera att det gäller produktion för svensk marknad. Annars är det inga problem.
Sedan säljer ju Vest Buss Sverige numera Irisbus/Iveco så det är klart att man gärna ser att kunden väljer ett Irisbus-chassi ändå.