Söne Buss på linje 600 (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 07 april 2009, 13:43:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 10 april 2009, 17:58:48 PM
Scania kan i vissa fall släppa chassin till tex Vest om produkten saknas i deras program, eller av andra skäl, tex lågkonjuktur. I vårt fall ytterligare 4 vest center till Stenkullen, leverans juli-oktober... MVH Ingemar

Scania har ju en ersättningsprodukt till Vest Center i OmniLink. Däremot går det inte att få Vest Center på Iveco-chassi än så länge, så det kan kanske vara en anledning till att Scania mjuknat lite.
Apropå lågkonjunktur: menar du att Scania skulle ha överskott på chassier? Hur som helst så har Vest i alla fall nu välfyllda orderböcker efter svackan förra sommaren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2009, 18:08:55 PM
Scania har ju en ersättningsprodukt till Vest Center i OmniLink. Däremot går det inte att få Vest Center på Iveco-chassi än så länge, så det kan kanske vara en anledning till att Scania mjuknat lite.
Apropå lågkonjunktur: menar du att Scania skulle ha överskott på chassier? Hur som helst så har Vest i alla fall nu välfyllda orderböcker efter svackan förra sommaren.


Ingemar menar nog att man hellre säljer ett chassi än ingenting alls. Ska jag tolka det som att de svenska återförsäljarna är dem som är griniga på att släppa till chassin medan t ex de norska (där det levererats och skall levereras en hel del Vest på Volvo nyligen) kan tänka sig att göra det? Det verkar ju konstigt om det är ledningen för Volvo och Scania som bestämmt att man inte ska leverera chassin till externa karossörer om det konkurrerar med deras egna karosser till den svenska marknaden medan det på den norska (som är snarlik och där samma modellutbud finns) går bra?

Ingemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2009, 18:08:55 PM
Scania har ju en ersättningsprodukt till Vest Center i OmniLink. Däremot går det inte att få Vest Center på Iveco-chassi än så länge, så det kan kanske vara en anledning till att Scania mjuknat lite.
Apropå lågkonjunktur: menar du att Scania skulle ha överskott på chassier? Hur som helst så har Vest i alla fall nu välfyllda orderböcker efter svackan förra sommaren.

Jag menar att Scania antagligen föredrar att sälja chassi än inget alls... Men det är ju bara min spekulation.
När det gäller OmniLink finns den tex inte i 13,8 m version med bagageutrymme, alltså släpper de iväg 4 chassin till oss... MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg