Fler bilder från Borås 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 juli 2007, 23:10:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Vi fortsätter med bilderna från Borås under den tid O-ringen ägde rum i staden. Först en buss i den trånga svängen från Södra Strandgatan till Västerlånggatan. Här går i dag inga bussar och Södra Strandgatan har byggts om till en piazza med namnet Sandwalls plats. Namnet Sandwall får det att vattnas i munnen på boråsarna. De bryggde nämligen "drecka". På tisdagarna kom "dreckagubben" med sin lastbil och man kunde köpa en "Banan" eller en "Apelsin" för 35 öre. Om man hade tomglas med sig vill säga.

Så en buss vid Södra Torget. Den verkar lite hemlig men jag tror knappast att det är flygbussen till Landvetter trots att den står vid den hållplatsen. Och definitivt är det inte nattbussen till Dalsjöfors. Troligen är det en förare som parkerat där därför att han visste att det inte var någon avgång för flygbussen inom det närmaste.

Annars borde han ju ha parkerat på Kvarngatan, precis som de gör än i dag. Fast det kanske var fullt där.

Så en tävlarbuss vid Osdals lada. Denna tycks ha slitit sig från A-kolonnen.

Slutligen en buss på Orientexpressen. Linjen som gick från Djurparken/Knalleland ut till förläggningsorten. Vägarna är I15:s gamla övningsvägar. Inte särskilt lämpliga för busstrafik.

Bussmicke

Skickade ett mess till honom i förhoppning att ingen skulle hinna kommentera den men ack så fel jag hade.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Milan skrivet 28 juli 2007, 23:14:01 PM
Vadå 2006?

Skulle kolla om ni var snabbare på att hitta felet i kväll än vad ni var i går. Det var ni.  ::)
Men jag har just rättat till 1986. Precis som det står i bildtexterna.

Milan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2007, 23:17:19 PM
Skulle kolla om ni var snabbare på att hitta felet i kväll än vad ni var i går. Det var ni.  ::)
Men jag har just rättat till 1986. Precis som det står i bildtexterna.

Hah, ok :P

Niklas Bygdestam

Vad var vanligast på den tiden i Borås? Säffle eller Wiima? Det verkar som om man först köpte Säffle och sedan övergick till Wiima. Kan det stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 juli 2007, 23:31:25 PM
Vad var vanligast på den tiden i Borås? Säffle eller Wiima? Det verkar som om man först köpte Säffle och sedan övergick till Wiima. Kan det stämma?

Ja, det stämmer. 1986 hade nog Wiima hunnit bli vanligast. De Säffle-bussar du sett hittills är mestadels sådana som egentligen var avställda men ställdes på igen inför tävlingarna. Dessutom kommer bussarna någorlunda i nummerordning så framöver blir det bara Wiimor.
Säffle köptes lagom till högertrafiken 1967. Dessförinnan var det mest Hägglunds. Med undantag för en Scania-Vabis CR76 blev det sedan bara Säffle fram til 1978. Då köptes den sista Säfflen, just 192 (som är med bland bilderna). Från 1979 köptes Wiima med början på 193 (som fortfarande finns med).
Med undantag för fem Säffle 1987 köptes sedan Wiima/Carrus fram till 1993. Från 1995 blev det huvudsakligen Volvo B10BLE Säffle och Scania CN113 MaxCi som utgjorde tätortsvagnarna hos BL.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2007, 23:42:03 PM
Ja, det stämmer. 1986 hade nog Wiima hunnit bli vanligast. De Säffle-bussar du sett hittills är mestadels sådana som egentligen var avställda men ställdes på igen inför tävlingarna. Dessutom kommer bussarna någorlunda i nummerordning så framöver blir det bara Wiimor.
Säffle köptes lagom till högertrafiken 1967. Dessförinnan var det mest Hägglunds. Med undantag för en Scania-Vabis CR76 blev det sedan bara Säffle fram til 1978. Då köptes den sista Säfflen, just 192 (som är med bland bilderna). Från 1979 köptes Wiima med början på 193 (som fortfarande finns med).
Med undantag för fem Säffle 1987 köptes sedan Wiima/Carrus fram till 1993. Från 1995 blev det huvudsakligen Volvo B10BLE Säffle och Scania CN113 MaxCi som utgjorde tätortsvagnarna hos BL.

Dt var intressant! Har du någon aning om vad som gjorde att man övergick från Säffle till Wiima? Var det något som man tyckte var bättre med Wiima eller hade man fått något förmånligt avtal?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 juli 2007, 23:47:50 PM

Dt var intressant! Har du någon aning om vad som gjorde att man övergick från Säffle till Wiima? Var det något som man tyckte var bättre med Wiima eller hade man fått något förmånligt avtal?

Säffle hade stora problem med sina karosser i slutet av 1970-talet. Det regnade in i dem och de var allmänt felkonstruerade. Detta är något som Säffle själva i efterhand medgett och berodde på materialfel, men de kanske inte var så villiga att medge det omedelbart. Därför började BL att se sig om efter en annan karossleverantör och fann Wiima vara en bra sådan.
Och helt övergav man ju inte Säffle. 1987 köptes fem stycken, som man var mycket nöjd med. Och 1995 köptes 13 Säffle, vilka rullar kvar än i dag och som man också är mycket nöjd med. Inte minst förarna.
Även SJ Buss i Borås hade problem med sina samtida Säffle-karosser. Min far som, jobbade där, var dubbelt sur när han kom hem från jobbet en regnig dag. Förutom att han var sur av regnet var han sur därför att man under dagen fått byta ut massor med läckande Säffle-bussar. Bussarna gick också under namnet "swimmingpooler".

Svemicke

Mycket intressant, Staffan! Kul också att se att BL hade annat än Wiima i stan då. Syftar på de två säfflebussarna du visade.

Hur gick 45 på den tiden? Eftersom den kör ut mot Åhléns. Eller alla BL:s bussar trafikerade Lilla Brogatan på den tiden? I så fall antar jag att den gick Lilla Brogatan, Sven Eriksonsplatsen, Göteborgsvägen vidare mot Sjömarken. Yrar jag nu?

155 till Dalsjöfors? Har man ändrat linjesträckning för 155 sedan dess? Vilken buss gick då till Bogryd? Antar dessutom att det var SJ-Buss som körde på den tiden. Fick de verkligen trafikera Södra torget?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 29 juli 2007, 23:39:04 PM
Hur gick 45 på den tiden? Eftersom den kör ut mot Åhléns. Eller alla BL:s bussar trafikerade Lilla Brogatan på den tiden? I så fall antar jag att den gick Lilla Brogatan, Sven Eriksonsplatsen, Göteborgsvägen vidare mot Sjömarken. Yrar jag nu?

155 till Dalsjöfors? Har man ändrat linjesträckning för 155 sedan dess? Vilken buss gick då till Bogryd? Antar dessutom att det var SJ-Buss som körde på den tiden. Fick de verkligen trafikera Södra torget?

45-an liksom t ex linjerna mot Tullen och Göta gick då Södra Strandgatan (Sandwalls plats)-Västerlånggan och sedan tog de av vid gamla elverket utmed Viskan till Västerbro och sedan som nu. I andra riktningen användes Lilla Brogatan.
Linje 155 gick förut Bogryd-Borås-Dalsjöfors. Ganska kämpigt att hinna den på en timme, i synnerhet som alla turer då gick via Ögärdet i båda riktningarna. Och visst var det SJ Buss som körde den liksom t ex linje 150 Fristad-Borås-Sandared, även den gick på en timme. Och de fick använda Södra Torget, men jag är inte helt säker på att de fick göra det redan 1986. Skyltningen av nattbussent tyder ju på att det bara var nattbussarna som fick använda Södra Torget.
SJ-Bussarna stannade på Österlånggatan i riktning mot Kvarngatan. Servicelinjerna använde den andra sidan av Österlånggatan, där bussuppställningen är nu. Jag kan tänka mig att det stundom blev rätt trångt där.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2007, 23:47:47 PM
45-an liksom t ex linjerna mot Tullen och Göta gick då Södra Strandgatan (Sandwalls plats)-Västerlånggan och sedan tog de av vid gamla elverket utmed Viskan till Västerbro och sedan som nu. I andra riktningen användes Lilla Brogatan.
Linje 155 gick förut Bogryd-Borås-Dalsjöfors. Ganska kämpigt att hinna den på en timme, i synnerhet som alla turer då gick via Ögärdet i båda riktningarna. Och visst var det SJ Buss som körde den liksom t ex linje 150 Fristad-Borås-Sandared, även den gick på en timme. Och de fick använda Södra Torget, men jag är inte helt säker på att de fick göra det redan 1986. Skyltningen av nattbussent tyder ju på att det bara var nattbussarna som fick använda Södra Torget.
SJ-Bussarna stannade på Österlånggatan i riktning mot Kvarngatan. Servicelinjerna använde den andra sidan av Österlånggatan, där bussuppställningen är nu. Jag kan tänka mig att det stundom blev rätt trångt där.
Så man korsade Lilla Brogatan fær att gå som nuvarande linje 12? Antar att gamla elverket idag är Borås Energis huvudkontor.

155 tar idag en timme och tio minuter till och från Bogryd. Skulle man hinna även till Dalsjöfors på en timme då?

130 i Malmö var något liknande ett tag. På dag- och kvällstid gick de bara till Slussplan, men på natten gick de till Södervärn. Eller var det Centralen? Nu blev jag osäker. Någon som vet? Nåja... Systemet är i alla fall det samma.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 29 juli 2007, 23:58:46 PM
Så man korsade Lilla Brogatan fær att gå som nuvarande linje 12? Antar att gamla elverket idag är Borås Energis huvudkontor.

155 tar idag en timme och tio minuter till och från Bogryd. Skulle man hinna även till Dalsjöfors på en timme då?

Ja, man fick korsa Lilla Brogatan.
Linje 155 hade på den tiden 60 minuter från Centralen till Bogryd och åter. Sedan vände jag på det. Det är i dag man kör via Ögärdet i båda riktningarna. 1986 körde man den vägen bara i ena riktningen, nämligen i rusningsriktningen. I den andra körde man närmaste vägen mellan Viskafors station och skola. Så man sparade ju lite tid på det samt att man gick till och från Centralen. Tidtabellen och linjesträckningen Borås-Dalsjöfors var tämligen lik den i dag. Så där gick det hämta in en mindre försening.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2007, 08:26:29 AM
Ja, man fick korsa Lilla Brogatan.
Linje 155 hade på den tiden 60 minuter från Centralen till Bogryd och åter. Sedan vände jag på det. Det är i dag man kör via Ögärdet i båda riktningarna. 1986 körde man den vägen bara i ena riktningen, nämligen i rusningsriktningen. I den andra körde man närmaste vägen mellan Viskafors station och skola. Så man sparade ju lite tid på det samt att man gick till och från Centralen. Tidtabellen och linjesträckningen Borås-Dalsjöfors var tämligen lik den i dag. Så där gick det hämta in en mindre försening.
Själva vägen via gärdet är ännu en onödig satsning á la Västtrafik/Älvsborgstrafiken. Man kör väl där för att locka resenärer med bil att åka buss. De som åker buss kan säkert trava ner till gamla Rv40 och åka därifrån, varför bussen borde gå raka vägen både till och från Bogryd. Dessutom är Ögärdet trafikfarligt på vintern.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 31 juli 2007, 21:49:35 PM
Själva vägen via gärdet är ännu en onödig satsning á la Västtrafik/Älvsborgstrafiken. Man kör väl där för att locka resenärer med bil att åka buss. De som åker buss kan säkert trava ner till gamla Rv40 och åka därifrån, varför bussen borde gå raka vägen både till och från Bogryd. Dessutom är Ögärdet trafikfarligt på vintern.

Det är väl ändå en bit att gå till gamla riksväg 41 (ej 40). Fast jag är ju uppvuxen på det området och på min tid klarade vi oss utan buss. Det vanligaste var att man fick cykla eller gå till stationen och ta tåget. Eller EPA-bussen, det vill säga Rydbohomsbolagets personalbussar.
Själva Ögärdet är väl inte trafikfarligt men väl Sköldabacken. En brant backe som om man skall uppför en börjar med en tvär kurva för att sedan sluta med två tvära kurvor. Märkligt att det hänt mer här än vad det har gjort.