Fler bilder från Borås 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 juli 2007, 23:10:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2007, 22:03:59 PM
Det är väl ändå en bit att gå till gamla riksväg 41 (ej 40). Fast jag är ju uppvuxen på det området och på min tid klarade vi oss utan buss. Det vanligaste var att man fick cykla eller gå till stationen och ta tåget. Eller EPA-bussen, det vill säga Rydbohomsbolagets personalbussar.
Själva Ögärdet är väl inte trafikfarligt men väl Sköldabacken. En brant backe som om man skall uppför en börjar med en tvär kurva för att sedan sluta med två tvära kurvor. Märkligt att det hänt mer här än vad det har gjort.

Rv41 är det ja. Ber om ursäkt för felskrivningen.

Kan nog med säkerhet, säga att Ögärdet aldrig trafikerats av Skånetrafiken. Om jag minns det rätt så innebar deras idé att bussar drogs in där resandeunderlaget var för litet. Dessutom hade de nog förlängt 155 till närmsta större tätort vilken är Kinna istället för att vända, som jänkaren säger; "in thye middle of nowhere". Då kan du kanske själv räkna ut hur det hade gått med "Vralen Express". Mer känd som 153.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 31 juli 2007, 22:16:41 PM
Rv41 är det ja. Ber om ursäkt för felskrivningen.

Kan nog med säkerhet, säga att Ögärdet aldrig trafikerats av Skånetrafiken. Om jag minns det rätt så innebar deras idé att bussar drogs in där resandeunderlaget var för litet. Dessutom hade de nog förlängt 155 till närmsta större tätort vilken är Kinna istället för att vända, som jänkaren säger; "in thye middle of nowhere". Då kan du kanske själv räkna ut hur det hade gått med "Vralen Express". Mer känd som 153.

Ja, varför man inte slår samman linje 155 och 305 förstår jag inte. Då skulle man få vändning i Kinna på köpet. Och det bor tillräckligt mycket folk i Seglora och Rydal för att motivera entimmestrafik. På köpet skulle också Kinna få förbindelse en gång i halvtimmen med Borås (förutom tågen) om än olika vägar.


Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2007, 22:20:20 PM
Ja, varför man inte slår samman linje 155 och 305 förstår jag inte. Då skulle man få vändning i Kinna på köpet. Och det bor tillräckligt mycket folk i Seglora och Rydal för att motivera entimmestrafik. På köpet skulle också Kinna få förbindelse en gång i halvtimmen med Borås (förutom tågen) om än olika vägar.
Exakt min tanke också. Viskafors, Seglora och Rydal är väl ändå mer motiverat att köra busstrafik ofta i än Kinnarumma? Fast det är klart. Även de i Kinnarumma vill väl åka till Nya Zeeland och äta färskpotatis.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 31 juli 2007, 22:22:49 PM
Exakt min tanke också. Viskafors, Seglora och Rydal är väl ändå mer motiverat att köra busstrafik ofta i än Kinnarumma? Fast det är klart. Även de i Kinnarumma vill väl åka till Nya Zeeland och äta färskpotatis.

Jag skulle tro att Kinnarumma har ungefär lika många boende som Seglora och Rydal tillsammans. Men nu var ju min tanke att linje 450 utmed nya riksväg 41 skall vara kvar liksom linje 154. Fast när jag var liten grabb och skulle till farmor, som bodde just i Kinnarumma, så gick det en buss på morgonen till stan och en på eftermiddagen från stan. Dessutom gick det en tur i varje riktning onsdag och lördag. Övriga dagar fick man åka med mjölkbilen.