4 Generationer Swebus Express

Startat av Niclas Rosenius, 09 februari 2009, 08:35:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

   Fick denna bild med 4 olika år modeller på Swebus Express.

    Volvo B10M Carrus Star 502

    Volvo B12M Volvo 9700H

    MAN Lion´s Top Coach

    Volvo B12M Volvo 9700H Face

   

   //Niclas

   

Oskar A

Är bara en Neoplan Euroliner som saknas för att få bolagets alla modeller representerade.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jan

Citat från: Oskar A skrivet 09 februari 2009, 15:19:14 PM
Är bara en Neoplan Euroliner som saknas för att få bolagets alla modeller representerade.

Inom expressens kretsar så är det inget man är stolt över, dvs Neoplanerna.
I branschen i 40 år

Möllers

trevligt kan dom inte köpa Setra bussar då  ???

Jan

Citat från: Mattias Möller. skrivet 09 februari 2009, 15:42:14 PM
trevligt kan dom inte köpa Setra bussar då  ???

Det blir nog bara 9700 framöver.
I branschen i 40 år

Möllers

okey så dom ska köpa fler 9700or då ta bort Carrus bussarna till slut då  ???

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 februari 2009, 18:25:52 PM
Inte MAN då?  ???

Varje inköp som Swebus Express - eller rättare sagt Concordia gör för Swebus Express - upphandlas. Just nu verkar det vara Volvo som gäller, men det kan nästa gång bli något annat märke.

Möllers

Jo annat märke skulle vara intersant men dom kan byta ut Neoplan bussarna med dom är väl gammla nu väl  ???

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2009, 18:48:51 PM
Varje inköp som Swebus Express - eller rättare sagt Concordia gör för Swebus Express - upphandlas. Just nu verkar det vara Volvo som gäller, men det kan nästa gång bli något annat märke.

Staffan, det rör sig inte längre om priset enbart. Man ser det till trafiktillgängligheten och underhållskostnader också.
I branschen i 40 år

Fredde

Citat från: Mattias Möller. skrivet 09 februari 2009, 18:53:20 PM
Jo annat märke skulle vara intersant men dom kan byta ut Neoplan bussarna med dom är väl gammla nu väl  ???

Ser vi på 6218, Neoplan, så sattes den i trafik 2005-06-30. Detta gör att en av de första MAN, 6177, är äldre, 2004-02-11. Vilken av sina typer/märken man är mest nöjd med har jag dock ingen aning om...


Jan

Citat från: Fredde_J skrivet 09 februari 2009, 21:37:28 PM
Ser vi på 6218, Neoplan, så sattes den i trafik 2005-06-30. Detta gör att en av de första MAN, 6177, är äldre, 2004-02-11. Vilken av sina typer/märken man är mest nöjd med har jag dock ingen aning om...



Äldst är Carrus Star 502 4967-4971. Sedan har vi 9700 i serien 56xx.
I branschen i 40 år

Fredde

Citat från: Jan skrivet 09 februari 2009, 21:52:18 PM
Äldst är Carrus Star 502 4967-4971. Sedan har vi 9700 i serien 56xx.

Det var mest en jämförelse att Neoplan knappast är äldst.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 09 februari 2009, 20:44:25 PM
Staffan, det rör sig inte längre om priset enbart. Man ser det till trafiktillgängligheten och underhållskostnader också.

Jag har väl inte påstått att det bara skulle gälla priset. Men det är inget axiom att Volvo för all framtid har bästa tillgänglighet och lägsta underhållskostnader.

Niclas Rosenius


   En orsak att SweEx köper Volvon är nog för att dom vill ha lite längre bussar än vad tex MAN/Neoplan kan erbjuda för att få in max antal pers i bussarna.

   68xx-vagnarna är ju extra förlängda än en vanlig 9700 är med ca 20-30 cm.

   //Niclas