4 Generationer Swebus Express

Startat av Niclas Rosenius, 09 februari 2009, 08:35:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

Ser at i alder så har ingen tatt ned 6008-6012. Og de er vel første generasjon med MAN.

Martin Maltkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 09 februari 2009, 21:37:28 PM
Ser vi på 6218, Neoplan, så sattes den i trafik 2005-06-30. Detta gör att en av de första MAN, 6177, är äldre, 2004-02-11. Vilken av sina typer/märken man är mest nöjd med har jag dock ingen aning om...


Hoho, just 6177 åkte jag med på 832 Malmö-Stockholm natten till den 24/7 2006.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Christer K

Nu kör man främst med Man/ Neoplan på linje 801 för man måste även ha Scanpoint med under resan i Västtrafik land.
Neoplan bussarna är nog ingen favorit bland chaufförerna, trångt att lasta och så är det största utrymmet på fel sida av bussen.

Bussarna som jag gillade mest var Volvo B10M med Van Hool kaross i 43 serien, därefter kom 49 serien, 56 gick väl så där.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nilz

Neoplanerna har väl inte varit de mest driftsäkra vagnarna i expressens historia...

Fast de nya 9700 (6801-15) verkar inte vara av samma kvalitet som tidigare Volvobussar.
Vad det gäller motorer så verkar MAN-bussarna vara bäst i nuläget, få direkta motor/växellådsfel.

Fösta generationens MAN (6008-6013) börjar ju iofs bli gamla nu, men de flesta rullar på med originalmotor
Runt 120.000 mil har de väl gått nu, det är även originalväxellådan på flertalet av dem.