Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar

Startat av Cyklisten, 08 februari 2009, 18:19:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Jag har åkt med dessa bussar ett par gånger (alltså 62XX regionbussar som går bl.a. Trelleborg-Malmö) men det var först nu förra veckan jag lade märke till en konstig "detalj". I höggolvsdelen, bakom andra dörren är det en viss skillnad på stolrader till vänster och till höger. De "högra" har nämligen bord och större benutrymme och på så sätt ryms en rad mindre än på den vänstra sidan.
Varför denna lösning med två olika "standardklasser" på Arrivas pendelbussar? Tog med en bild som illustrerar fenomenet, man kan även se att raderna inte ligger i jämnhöjd med varandra, det blir förskjutning i och med det större benutrymmet på högra sidan.

Simon Bertilsson

Arbetsplatser. Det är tänkt att man ska kunna sitta med laptopen där.

Måns Johannesson

Vet inte riktigt hur det är i en OmniLink boggi men i en vanlig 2-axlig OmniLink med dörr bak blir det mycket bra benutrymme på sittplatserna på insidan. Egentligen skulle det nog rymmas tre och en halv stolsrader mellan mitt- och bakdörr. Jämför med en MaxCi som har 4 stolsrader där. Omnin har istället tre mycket trånga rader mellan framhjul och mittdörr medan MaxCin bara har två rader, detta gäller vagnar med dubbel mittdörr.

/Måns

Simon Bertilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 08 februari 2009, 23:29:22 PM
Vet inte riktigt hur det är i en OmniLink boggi men i en vanlig 2-axlig OmniLink med dörr bak blir det mycket bra benutrymme på sittplatserna på insidan. Egentligen skulle det nog rymmas tre och en halv stolsrader mellan mitt- och bakdörr. Jämför med en MaxCi som har 4 stolsrader där. Omnin har istället tre mycket trånga rader mellan framhjul och mittdörr medan MaxCin bara har två rader, detta gäller vagnar med dubbel mittdörr.

/Måns

Maxci är väl kanske inte riktigt rätt sak att jämföra med, då det är en stadsbuss. OmniLink är en regionbuss för trafik mellan städer.

Yujin Zhang

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 08 februari 2009, 23:30:28 PM
Maxci är väl kanske inte riktigt rätt sak att jämföra med, då det är en stadsbuss. OmniLink är en regionbuss för trafik mellan städer.

OmniLink är ju visst också stadsbuss (ok, en blandning då)! :-X

När det gäller bordet på den säte antar jag att någon har klo**rat på/vandaliserat säte/raden så man var tvungen att byta ut den och man råkade ha ett säte med fällbart bord bakom liggande i verkstan'. Såna lösningar ser man jätteofta på gamla vagnar (även B9S nu för dagar dock). Kommer ihåg gamla Scania och Volvo ledvagnar som har världens blandning på de sista rader, allt från regionalsäte till citystandard och tyg från "SL-röd" till "Connex-blått" eller "Swebus-grått" osv.

CS

Citat från: Yujin Zhang skrivet 08 februari 2009, 23:36:49 PM
OmniLink är ju visst också stadsbuss (ok, en blandning då)! :-X

När det gäller bordet på den säte antar jag att någon har klo**rat på/vandaliserat säte/raden så man var tvungen att byta ut den och man råkade ha ett säte med fällbart bord bakom liggande i verkstan'. Såna lösningar ser man jätteofta på gamla vagnar (även B9S nu för dagar dock). Kommer ihåg gamla Scania och Volvo ledvagnar som har världens blandning på de sista rader, allt från regionalsäte till citystandard och tyg från "SL-röd" till "Connex-blått" eller "Swebus-grått" osv.

Nej, dessa bussarna är köpta så och tanken är som sagt att det ska vara arbetsplatser med bord och lite bättre utrymme. Vill även minnas att detta faktiskt var ett initiativ från Arriva och inget som Skånetrafiken är inblandade i, men jag kan ha fel.

Cyklisten

Trevligt att någon tänkte åt det hållet vid beställning av bussarna. Man förlorar egentligen två sittplatser men det borde inte påverka så mycket egentligen (särskilt inte på den linjen jag åkte med när jag tog bilden - 190). Men att använda datorn på bussen har jag aldrig sett någon göra, kanske kommer i framtiden.

Måns Johannesson

Citat från: Cyklisten skrivet 09 februari 2009, 10:36:05 AM
Trevligt att någon tänkte åt det hållet vid beställning av bussarna. Man förlorar egentligen två sittplatser men det borde inte påverka så mycket egentligen (särskilt inte på den linjen jag åkte med när jag tog bilden - 190). Men att använda datorn på bussen har jag aldrig sett någon göra, kanske kommer i framtiden.

Som sagt, frågan är om man verkligen förlorar två sittplatser. I en kortvagn får du alltid dessa rymliga platser varesig du vill eller inte.

/Måns

bjalle

Egentligen är alla våra regionbussar med lågt insteg stadsbussar. Regionbussar använd främst på SkåneExpressen

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 08 februari 2009, 23:30:28 PM

Det är väl mest bara i delar av Skåne samt Sundsvall man har OmniLink i "regionbussutförande" med boogie osv?
I övriga Sverige är OmniLinken endast en kort "ny MaxCi".

Simon Bertilsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 februari 2009, 16:22:21 PM
Egentligen är alla våra regionbussar med lågt insteg stadsbussar. Regionbussar använd främst på SkåneExpressen

Det är inte låggolvet som gör en stads/regionbuss. Det är ju inredningen (och fler dörrar). Omnilinkarna på pendlarna i sydvästskåne är definitivt inte stadsbussinredda, och har bara två enkelbladiga dörrar. Se på Manbussarna på pendeln Malmö Lund och Landskrona - Höganäs. Låggolv rakt igenom, men inte är det stadsbussar för det.
De olika busstyperna som går på Skåneexpressen har ju förresten en sak gemensamt. De är mer långfärdsbussar än regionbussar.

Cityliner

Citat från: Cyklisten skrivet 08 februari 2009, 18:19:14 PM
Jag har åkt med dessa bussar ett par gånger (alltså 62XX regionbussar som går bl.a. Trelleborg-Malmö) men det var först nu förra veckan jag lade märke till en konstig "detalj". I höggolvsdelen, bakom andra dörren är det en viss skillnad på stolrader till vänster och till höger. De "högra" har nämligen bord och större benutrymme och på så sätt ryms en rad mindre än på den vänstra sidan.
Varför denna lösning med två olika "standardklasser" på Arrivas pendelbussar? Tog med en bild som illustrerar fenomenet, man kan även se att raderna inte ligger i jämnhöjd med varandra, det blir förskjutning i och med det större benutrymmet på högra sidan.

Så blir det när man låter två envisa personer motera inredningen samtidigt..... 8)

Fredde

Citat från: Verspieder skrivet 09 februari 2009, 18:58:43 PM
Det är väl mest bara i delar av Skåne samt Sundsvall man har OmniLink i "regionbussutförande" med boogie osv?

BiV (Buss i Väst) har ju ett flertal som rullar på vägarna i Kalmar län, för KLT.

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 09 februari 2009, 18:58:43 PM

Jag trodde Omnicityn tagit Maxcis roll...

Yujin Zhang