Arrivas skånska OmniLinkar - interiörfunderingar

Startat av Cyklisten, 08 februari 2009, 18:19:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 februari 2009, 22:32:25 PM
Usch nej....lååååångt ifrån

Vad menas?
Det är två stadsbussar från Scania, som båda används för samma sak. Jag kan inte se det som något annat än att Omnicity har samma typ av arbetsuppgifter som Maxci, även om det i praktiken är Man som ersätter Maxci i Sthlm.

Ersa

#16
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 09 februari 2009, 21:50:36 PM
Jag trodde Omnicityn tagit Maxcis roll...

Nej, verkligen inte (som tur är). ;D
OmniCityn är en obekväm låg "servicelinjebuss" utan fjädring och med maxfart 70 km/t. Bör dock ej framföras i över 50 km/t. ;)
MaxCin motsvarar en 12-meters OmniLink där de båda har normalgolv bak, fjädring fram samt en toppfart på 90 km/t.

OmniCityn har väl ingen "roll" alls i Sverige idag, då ju nästan inget bussföretag har köpt modellen på många år.

bjalle

Kolla tex på Thygessons Lathi Scala. De har ju i stort sett samma inredning som en Omnilink men ändå benämns de "citybuses".

Simon Bertilsson

OK @ Omnicity. Men ni har väl en hel del där uppe i Sthlm eller? Vad menas med "ingen fjädring"? Jönköping har ju förresten Omnicityleder på sina stomlinjer.

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 10 februari 2009, 10:28:20 AM
Kolla tex på Thygessons Lathi Scala. De har ju i stort sett samma inredning som en Omnilink men ändå benämns de "citybuses".

Vem kallar dem för citybusses? De är ju definitivt regionbussar på alla sätt och vis.


Yujin Zhang

CitatVad menas med "ingen fjädring"?

Flytt till Stockholm och prova pendla med dem en månad så ser du...