Har f-n kan man köra in i en busskur?

Startat av Bjarne-W, 25 januari 2009, 15:01:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

På lördagseftermiddagen körde en buss ner en hållplats i Saltsjö-Boo. I kuren satt två personer - läser jag på nätet. Och undrar hur i hela friden man - som bussförare - kan köra så illa?
Jag lovar - när jag körde spårvagn i Stockholm mellan 1960-67 var det aldrig någon av oss spårvagnsförare som körde in i några kurar över huvudtaget...    Men så var vi proffs också!
Nu får ni väl skärpa er - bussamatörer...  :-)
Bjarne-W

JDS

Citat från: Bjarne-W skrivet 25 januari 2009, 15:01:20 PM
På lördagseftermiddagen körde en buss ner en hållplats i Saltsjö-Boo. I kuren satt två personer - läser jag på nätet. Och undrar hur i hela friden man - som bussförare - kan köra så illa?
Jag lovar - när jag körde spårvagn i Stockholm mellan 1960-67 var det aldrig någon av oss spårvagnsförare som körde in i några kurar över huvudtaget...    Men så var vi proffs också!
Bjarne-W

Det har faktiskt hänt att spårvagnar har kört in i hållplatskurer, kontaktledningsstolpar och liknande. Men visst är det lättare att lyckas med det när man kör buss  8)

Fredde

Fredde

CitatHögerkurva i nedförsbacke (riktn mot Orminge eller?)
Isåfall samma kur som jag gled emot 2002.

Om inte minnet sviker (när det gäller vilken hpl som är vilken) så är det nog troligt att det är så.

JB

Vet inte hur det var i Stockholm igår, men i de delar av Uppland jag vistas i var det bitvis glashalt.

/Jonas

Fredde

CitatMed tanke på att jag från stillastående gled in i kuren så kan jag tänka mig hur det kan vara med lite fart.
Hela Vikingshillsvägen bort till Skånska gården är ju lurig vintertid, hpl innan Skånska gården (Fösabacken?)trafikeras ju inte vintertid och upp till Tegelövägen kör man ju bara april-oktober, konstigt att väghållningen inte blivit bättre efter alla olyckor och incidenter.
2002 var det ju nära att en kollega fick sätta livet till på den vägen

Ja, detsamma gäller backarna ner till Kummelnäs. Bla backen där det har stått en gammal båt på en kärra, inget roligt att köra där när det inte är däck mot mark.

Visst finns det väghållare som tar sig i kragen och underhåller vägarna, men det finns även de som är avsnäsande när det påtalas brister på vägen som denne är ansvarig för.

Leif D

Citat från: JDS skrivet 25 januari 2009, 15:27:54 PM

Det har faktiskt hänt att spårvagnar har kört in i hållplatskurer, kontaktledningsstolpar och liknande. Men visst är det lättare att lyckas med det när man kör buss  8)

Jodå, visst händer sånt.....
Undertecknad har själv bredsladdat med en spårvagn rakt in i en kontakledningsstolpe. detta hände 1995 i Norrköping, så de torde va preskriberat numera. Dock, kan jag ju säga att orsaken var att obehöriga placerat skräp i spåret.
;-)

Camilla

Citat från: JB skrivet 25 januari 2009, 15:51:01 PM
Vet inte hur det var i Stockholm igår, men i de delar av Uppland jag vistas i var det bitvis glashalt.

/Jonas
Det var bitvis glashalt i Nacka och Värmdö i går

HB

Bjarne-W

Ett synnerligen opassande inlägg med hänsyn till de drabbade.

robbes

Bjarne-W

Det är bland anant inlägg som detta som gjort att vi tappat förtroendet för bussbranschen som tidning och slutat prenumerera på den.

Alla är människor och en olycka kan hända det som går på spår har en viss risk att spåra ur o kan köra på saker men det sker ej så ofta, men däremot hjulburet behöver ej mycket om det är halt eller om ev sjukdom kan ligga till grund för händelsen det framkommer ej, perosnen kan även ha väjt för något.

Camilla

Det är ju lätthänt att en buss kommer på glid fast den står still för det har min pappa råkat ut för en gång då han parkerat bussen vid gamla vändslingan vid stenslätten på värmdö och det slutade med att bussen åkte in i skogen

Bjarne-W

Ack ja - mycket gott kan man säga om denna site - men inte att den är platsen för - humor och ironi.  Jag ber om ursäkt för att jag försökte vara lite rolig - och som någon skriver att han (därmed?) förlorat tilltron på "min" tidning bevisar väl ännu en gång den låga begåvningsnivån hos vissa bussförare. För hur i h....te skulle man kunna glida in i en kur av något slag med en spårvagn så styrs via sin spår? Ironi kräver visss begåvning för att kunna förstå - och njuta av...
Att läsa tidningen Bussbranschen ställer krav på sina läsare - bl a att man har en vid syn på livet och att man tål tuffa tag (åsikter) och har man är begåvad med en stor portion - humor. En stor bristvara på denna plats...och är väl anledningen till att vi har tämligen få bussförare bland våra läsare.
Amen.   :-(
Bjarne W

robbes

Ironi må så vara men ett klumpigt uttryckt sådant då det finns levande personer med i olycksincidenten men man skall väl roa sig på andras bekostnader. Jag undrar om du vet hur de som var med mår, de kanske inte alls gillar att bli dirvna med de kanske inte finner det roliga som du gör i att driva med dem. Vissa saker skämtar man inte om hur som helst olyckor är en sådan sak i mina ögon.

Fredde

CitatAck ja - mycket gott kan man säga om denna site - men inte att den är platsen för - humor och ironi.  Jag ber om ursäkt för att jag försökte vara lite rolig - och som någon skriver att han (därmed?) förlorat tilltron på "min" tidning bevisar väl ännu en gång den låga begåvningsnivån hos vissa bussförare. För hur i h....te skulle man kunna glida in i en kur av något slag med en spårvagn så styrs via sin spår? Ironi kräver visss begåvning för att kunna förstå - och njuta av...
Att läsa tidningen Bussbranschen ställer krav på sina läsare - bl a att man har en vid syn på livet och att man tål tuffa tag (åsikter) och har man är begåvad med en stor portion - humor. En stor bristvara på denna plats...och är väl anledningen till att vi har tämligen få bussförare bland våra läsare.
Amen.   :-(
Bjarne W

Du tänker inte på att du framhåller tidningen som ett ställe där man driver mer personer som varit med om svåra olyckor? Som har sagts tidigare, mycket opassande att formulera sig på denna sättet. Jag tycker det är olämpligt att skriva på detta viset när en buss åker in i en väntkur där det står oskyddade personer (som kanske inte ens sett bussen) och väntar.

Det är skillnad att skriva om/läsa om tuffa tag och åsikter samt att skriva om, jag citerar dig:
CitatOch undrar hur i hela friden man - som bussförare - kan köra så illa?
Ta fram konkret fakta om en händelse/incident innan du postar liknande inlägg framöver!

/Fredde (kollega till drabbad förare)

JDS

Vad i hela fridens namn har tidningen Bussbranschen med detta att göra? Jag fattar noll...