Fråga om omställningsbussar

Startat av Niklas Bygdestam, 18 januari 2009, 18:32:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Ser man en gammal omställningsbuss idag så är vänsterdörren igensatt och högerdörrarna fungerar normalt. Bussen är i princip en normal högertrafiksbuss. Men hur fungerade det med omställningsbussarna i början? Fungerade dörrarna på högersidan även före högertrafiksomläggningen? Eller var de ur funktion i väntan på Dagen H? Hur snabba var de sedan med att ta bort vänsterdörren efter Dagen H? Gjordes detta i princip omedelbart? Eller gjordes detta lite när det passade och att det därför kunde ta ett eller ett par år innan alla vänsterdörrar togs bort på omställningsbussarna? Någon här som upplevt den tiden och minns hur det var på den tiden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 januari 2009, 18:32:02 PM
Ser man en gammal omställningsbuss idag så är vänsterdörren igensatt och högerdörrarna fungerar normalt. Bussen är i princip en normal högertrafiksbuss. Men hur fungerade det med omställningsbussarna i början? Fungerade dörrarna på högersidan även före högertrafiksomläggningen? Eller var de ur funktion i väntan på Dagen H? Hur snabba var de sedan med att ta bort vänsterdörren efter Dagen H? Gjordes detta i princip omedelbart? Eller gjordes detta lite när det passade och att det därför kunde ta ett eller ett par år innan alla vänsterdörrar togs bort på omställningsbussarna? Någon här som upplevt den tiden och minns hur det var på den tiden?

Kort sagt var dörrarna på högersidan på omställningsbussarna bara spärrade. I princip skulle det gå att göra om dem till högerbussar över natten. Dock inleddes ju högertrafiken på en söndag och så gott som alla bussbolag hade nya högertrafikbussar, som klarade av trafiken den dagen. Så jag skulle tänka mig att de omställningsbussar som gick i trafik den 1 september mycket väl kunde gå igen den 4 september. Särskilt mycket jobb var det inte. Det gällde närmast att flytta spärrarna från höger till vänster sida. Lite senare blev flertalet omställningsbussar ombyggda så att dörrarna på vänstersidan sattes igen helt. Detta tog ett par år innan det var genomfört.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2009, 18:54:31 PM
Kort sagt var dörrarna på högersidan på omställningsbussarna bara spärrade. I princip skulle det gå att göra om dem till högerbussar över natten. Dock inleddes ju högertrafiken på en söndag och så gott som alla bussbolag hade nya högertrafikbussar, som klarade av trafiken den dagen. Så jag skulle tänka mig att de omställningsbussar som gick i trafik den 1 september mycket väl kunde gå igen den 4 september. Särskilt mycket jobb var det inte. Det gällde närmast att flytta spärrarna från höger till vänster sida. Lite senare blev flertalet omställningsbussar ombyggda så att dörrarna på vänstersidan sattes igen helt. Detta tog ett par år innan det var genomfört.

Hur var det med dörrbrunnarna före dagen H? Var dessa temporärt övertäckta eller var de öppna invändigt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 januari 2009, 20:00:51 PM
Hur var det med dörrbrunnarna före dagen H? Var dessa temporärt övertäckta eller var de öppna invändigt?

Från början var de täckta. Det fanns till och med en stol bredvid föraren i de flesta omställningsbussarna, alltså alldeles intill höger framdörr. Denna stol med tillhörande övertäckning togs dock i regel bort en tid före dagen H. På samma sätt fanns det en platta vid mittdörrarna, där oftast någon form av barnvagsplats ordnats medelst en platta över dörrbrunnen. Även denna togs bort en tid innan dagen H.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ove Bojarp


Kan den här bilden hjälpa? Det är MTG 894 Sc B62 från 1952, som idag
finns hos JVBK. Dörren är kvar från vänstertiden syns det, men förmodligen
på något sätt spärrad.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 januari 2009, 20:22:58 PM
Från början var de täckta. Det fanns till och med en stol bredvid föraren i de flesta omställningsbussarna, alltså alldeles intill höger framdörr. Denna stol med tillhörande övertäckning togs dock i regel bort en tid före dagen H. På samma sätt fanns det en platta vid mittdörrarna, där oftast någon form av barnvagsplats ordnats medelst en platta över dörrbrunnen. Även denna togs bort en tid innan dagen H.


På SJ/SLs CF-vagnar fanns det ett stolspar på den platta som täckte golvbrunnen till mittdörrarna, se bilden nedan. Däremot fanns det ingen extra stol vid den främre dörren.


Bilden tagen innan högertrafikomläggningen. Här syns att stolsparet vid de högra mittdörrarna är förskjutet i sidled för att få plats. Dörrarna på vänster sida var enkeldörrar och det enda man gjorde som en omedelbar åtgärd vid övergången var att spärra dem och täcka över golvbrunnen.

M v h
Ingwar



bilomnibussen

Hej! På Hägglundarna som byggdes om hos Hägglund & Söner spärrade man vänsterdörren genom en sorts lådformad sak av järn/plåt som skruvades fast på dörren under fönstren samt i båda dörrposterna. Katrineholmarna hade vänsterdörren spärrad på något annat sätt som inte gick att se utifrån. På insidan blev det en golvplåt med en bänk (två säten) samt isolering av dörrens nederdel med samma material som man brukade täcka motorhuvarna med. Ibland sattes dörrhålet helt igen men i vissa fall fick vänsterdörren sitta kvar och man täckte den med en plåt som följde karossidan, upp till fönstren där man skarvade mot dörren vars överdel fick utgöra fönster.

På frambyggda Thor Sexett satte man igen vänsterdörren med plåt och ett vanligt rektangulärt fönster. Skulle man ha anslutit till bussens design på höger sida borde det ha varit en ruta med ena sidan sluttande men det brydde man sig inte om.

Mvh Jan G