Högerstyrda bussar

Startat av Peter Öden, 13 januari 2009, 18:55:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robergh

Hm fanns det inte en period också när Huddingeförarna hämtade H34:or ur Söh inför dagens tjänst och återlämnade de sedan på kvällen? I tillrörighetens tecken fann det väl också en period när Huddinge körde linje 160 (190?) och därför hade H59:or stationerade i Huddinge för det?

Mr H

Mr G

Ännu en frisk Huddingeförare, den här körandes H34 i Vårby.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 januari 2009, 18:41:14 PM
Hm fanns det inte en period också när Huddingeförarna hämtade H34:or ur Söh inför dagens tjänst och återlämnade de sedan på kvällen? I tillrörighetens tecken fann det väl också en period när Huddinge körde linje 160 (190?) och därför hade H59:or stationerade i Huddinge för det?

Mr H

Under min Huddingetid (juni72-aug73) var det bara när man hade linje 742 med H34 som man tog ut/körde in den till Söh.
/Gunnar

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 16 januari 2009, 18:43:41 PM

Ännu en frisk Huddingeförare, den här körandes H34 i Vårby.

Vilket tidsdokument den här bilden är. Förutom denna Leyland så ser man till höger om bussen en Ford Taunus 17M av den typ som har runda baklysen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 januari 2009, 13:20:19 PM

Egentligen var det synd på Capitolerna H23-H24 som hamnade i en trafik som de med deras växellåda HR75 inte alls var konstruerade för och man kan nog säga att merparten av vagnarna därigenom gick en alldeles för tidig död till mötes. Tittar man i utrangeringspappren ser man att merparten av vagnarna är slopade p.g.a havererade motorer och växellådor. H30-Capitolerna med sina starkare motorer och ZF-växellådor klarade sig bättre.

Mr H  

Riktigt. Att tomköra H23-H24 från Huga (Kvarnbergsplan) till Vårby/Fittja eller Tumba kändes inte helt bra. Inte deras rätta element.
Annars fick man i Huddinge lära sig att hantera start- och växellägesproblem som ibland uppstod på Capitolerna. Man använde "kroken" för att i motorrummet koppla förbi startreläet resp dra ut växellådetappen så att framläget gick i. I Nyboda var det radioanrop och servicebil som gällde. Men Huddinge hade ju ingen radio i Capitolerna.
H30 (Scania Super Sport) har jag tyvärr aldrig kört. Men det finns ju chans ännu.
/Gunnar

Björn Forslund

Finns det någon  H30 i trafik? Två finns på Spårvägsmuseum, och 5599 finns hos min vän Tommy Karlsson i Värmland. Men alla dessa är att betrakta som renoveringsobjekt i olika stadier.
SSS Djurgårdslinjen har en H24 och Spårvägsmuseet en H23. Dessa är väl de enda av Stockholms Capitoler som rullar idag?