Högerstyrda bussar

Startat av Peter Öden, 13 januari 2009, 18:55:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Känner någon till vilka som kan ha varit de sista högerstyrda nylevererade bussarna
i Sverige ? Kan det ha vrit fd. SS H 29 och Vlo B 655 Säffle till GDG ??

Vet någon om det funnits högerstyrda ScV B 56 och B 66 ??

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Hej

SS dubbeldäckare H31 kom väl först -65, och var högerstyrda.

NHK

Jag har noteringar om att Vaxholms Trafiks B66:or B935 och B769 från 1963 var högerstyrda

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 januari 2009, 21:43:13 PM
Hej

SS dubbeldäckare H31 kom väl först -65, och var högerstyrda.

Varför levererade man högerstyrda bussar så sent? Alla visste då att högertrafiken skulle komma 2 år senare och vissa förberedelser hade redan börjat då

Blev de här bussarna ombyggda? Eller vad hände?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 januari 2009, 22:06:53 PM
Varför levererade man högerstyrda bussar så sent? Alla visste då att högertrafiken skulle komma 2 år senare och vissa förberedelser hade redan börjat då

Blev de här bussarna ombyggda? Eller vad hände?

SS ville absolut inte ha några omställningsbussar. H31 var förberedda för ombyggnad, bla färdiga dörrhål som var täckta med plåtar. De skickades tillbaks till fabrik och byggdes om till högertrafik.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 januari 2009, 09:49:59 AM
SS ville absolut inte ha några omställningsbussar. H31 var förberedda för ombyggnad, bla färdiga dörrhål som var täckta med plåtar. De skickades tillbaks till fabrik och byggdes om till högertrafik.

Det var intressant! Flyttades ratten också när de byggdes om? När gjordes denna ombyggnad? Någon månad före högertrafiksomläggningen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Självklart flyttades förarplatsen med ratt o ovriga manöverorgan. Annars hade ju folk fått klättra över föraren.;-)
Ömbyggnad skedde efter Dagen H.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 januari 2009, 12:15:19 PM
Självklart flyttades förarplatsen med ratt o ovriga manöverorgan. Annars hade ju folk fått klättra över föraren.;-)
Ömbyggnad skedde efter Dagen H.

Det här måste väl ha varit betydligt dyrare än att köpa omställningsbussar. Hur många busstyper hade SS/SL som man gjorde så här med?

Är H31 föresten Büssing eller Leyland?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 januari 2009, 14:30:06 PM
Det här måste väl ha varit betydligt dyrare än att köpa omställningsbussar. Hur många busstyper hade SS/SL som man gjorde så här med?

Är H31 föresten Büssing eller Leyland?

Det var Büssingtyperna H27 (enkeldäckare) o H31 som var förberedda. Som jag tidigare skrev, var SS inte intresserade av omställningsbussar och hade aldrig sådana. Det ansågs inte att det gick att använda den typen av bussar i Stockholms stadstrafik, särskilt inte enmansbetjänade.

JDS

Är det inte så att det, förutom styrspindeln, mest är en massa kablar och några slangar samt enstaka länkarmar (typ gaspedalen) som ska flyttas? Om man förbereder detta ordentligt när bussen byggs, så att kabelknippena är tillräckligt långa och erforderliga hål redan är borrade och så vidare, så blir det en tämligen banal historia att bygga om den. Jämför man detta med en omställningsbuss, som i regel inte fungerar optimalt vare sig i vänster- eller högertrafik, så borde det vara lönsamt.

Björn Forslund

Jo, så var det tänkt med H27 o H31. Ombyggnaden ingick dessutom i inköpspriset. Men ändå tog det rätt lång tid innan de kom itrafik igen.

Mr H

H31 var de sista av SS gamla bussar att byggas om för högertrafik. Alla gick väl till dagen H och jag har för mig att de sedan ställdes av för ombyggnad vilket i programmet skulle ske till januari 1968 vilket ju kan tyckas var en lång tid för denna väl förberedda ombyggnad. Å andra sidan så ställdes de ju omgående av efter ombyggnaden och stog länge i Nyboda ur trafik. Första trafikdagen i högertrafik var den 6 juni på linje 48 och jag tror att årtalet var 1969.

Intressant hur mycket bussar SL förfogade över vid högertrafikomläggningen. Man kunde verkligen gödsla med dem!

Mr H

Björn Forslund

Troligen var det gunstiga priser (och rejäla provisioner?) som gjorde att man rundade av uppåt o beställde 300 Büssing o 250 Leyland. Detta skulle alltså ersätta drygt 400 slopade bussar (H19, H20, H21) samt spårvagnarna i innerstaden. Tub 2 ersatte väl i praktiken spårvagnarna till en del, särskilt när den nått Ropsten, så det blev ett överskott på bussar som sedan pytsades ut på de inkorporerade bolagen.

Mr H

Jag minns att det fanns ett rykte som gjorde gällande att man även kalkylerat med en vagnpark som skulle täcka en avsevärd utbyggnad av Järvafältet (som ju tillhör Stockholms stad). Om detta är sant kan man ju tycka att det är märkligt, man kunde väl köpt bussar varefter behovet mer klargjordes, dessutom kalkylerade man ju även med en utbyggnad av tunnelbanan dit (men det kanske var en annan avdelning  :D?) Kanske överskottet var tänkt att sätta in på Järva i avvaktan på tunnelbanans färdigställande?

Överskottet kanske kan uppskattas till i princip en summa motsvarande alla vänsterbüssingar eftersom högertrafiken påbörjades utan dessa vagnar. I princip ett 70-tal vagnar alltså. Sedan blev det ju så i förlängningen att Capitolerna istället hamnade i förortsgaragen och Büssingarna togs i trafik i innerstaden för att ersätta dessa. Många Büssingar såldes ju också till andra trafikbolag som vi ju vet.

Egentligen var det synd på Capitolerna H23-H24 som hamnade i en trafik som de med deras växellåda HR75 inte alls var konstruerade för och man kan nog säga att merparten av vagnarna därigenom gick en alldeles för tidig död till mötes. Tittar man i utrangeringspappren ser man att merparten av vagnarna är slopade p.g.a havererade motorer och växellådor. H30-Capitolerna med sina starkare motorer och ZF-växellådor klarade sig bättre.

Att försöka placera Büssing eller Leyland på de övertagna garagen lät sig inte göras. Bussarna var alldeles för konstruktionssvaga för detta. Ett försök att placera Leyland H34 i Huddingegaraget under Miljövårdskonferensen resulterade exempelvis i en massjukskrivning!

Ja på 60-talet hade man gott om pengar! Ett 70-tal bussar utan tjänst är ett par kronor!

Mr H   

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 januari 2009, 13:20:19 PM

Att försöka placera Büssing eller Leyland på de övertagna garagen lät sig inte göras. Bussarna var alldeles för konstruktionssvaga för detta. Ett försök att placera Leyland H34 i Huddingegaraget under Miljövårdskonferensen resulterade exempelvis i en massjukskrivning!

Mr H  

Koll i almanackan: Hade H34 74434 på linje 724 den 17 juni 1972. Udda, men jag höll mig frisk!
/Gunnar