Grön el, smutsig kraft och järnvägar

Startat av Uffe D, 11 januari 2009, 17:21:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Uffe D

Citat från: Rolle i E-tuna skrivet 11 januari 2009, 17:16:31 PM
Ur miljösynpunkt så är det bara när vagnarna är efter det elektriska tåget som det är miljövänligt.
När de ska ut till kunder på ind omr så är det ju ett diesellok som drar de och hur mycket skit vräker inte de ur sig när de drar alla vagnar?
Sedan på alla ranger gårdar som de ska till innan de är framme,där knuffas de väl också av diesellok.
Dagens lastbilar med ADblue och fina avgasrenare släpper väl bara ut ånga.
Tror man måste se till helheten på järnvägen,det är ju inte bara raka spåret för godstrafiken där.

Järnvägen ska köra storparti gods som ej är så brådis,det är min erfarenhet av järnvägen.

Citat från: Rolle i E-tuna skrivet 11 januari 2009, 17:16:31 PM
På -80 talet jobbade jag på en ASG terminal där vi lossade och lastade järnvägsvagnar varje dag + att det gick lastbilar på samma destinationer och då gick allt "brådskande" på lastbil tack vare att tåget inte hann fram i tid.
Ibland kunde vi få vagnarna vid 10 tiden på förmiddagen och då har ju distributionsbilarna redan gått iväg så godset från järnvägen blev ståendes till dagen därpå.Bilarna på samma dest har ju kommit till dest på natten och är redan ute på lotsning så även tidsskillnad med fördel lastbil finns.
Ofta fick vi även tillbaka j-vägsvagnen som vi lastat dagen innan detta hände säkerligen ett par ggr i månaden.
Vilken lastbil skulle lämna dest a för att sedan nästa dag vara tillbaks på dest a med samma gods som den lastade dagen innan? hmm..

Ur miljösynpunkt så är det bara när vagnarna är efter det elektriska tåget som det är miljövänligt.
När de ska ut till kunder på ind omr så är det ju ett diesellok som drar de och hur mycket skit vräker inte de ur sig när de drar alla vagnar?
Sedan på alla ranger gårdar som de ska till innan de är framme,där knuffas de väl också av diesellok.
Dagens lastbilar med ADblue och fina avgasrenare släpper väl bara ut ånga.
Tror man måste se till helheten på järnvägen,det är ju inte bara raka spåret för godstrafiken där.

Järnvägen ska köra storparti gods som ej är så brådis,det är min erfarenhet av järnvägen.

Dessutom kommer väl merparten av elen från skitiga Tyska och Polska kolkraftverk. Hur miljövänligt är det?

Simon Bertilsson

Ett diesellok är betydligt effektivare per förbrukat bränsle än en lastbil är. Detta tack vare den låga friktionen. Dessutom rangerar man idag på de större bangårdarna med ellok.
Ett diesellok kan givetivis bli miljövänligare än vad de flesta är. Precis samma gäller där som det gör för lastbilarna.
Green Cargo håller idag på att modernisera sina T44-lok (Sveriges vanligaste diesellok) för att bli energisnålare. Bland annat byter man till en helt ny fyrtaktsmotor (nuvarande är 2-takts EMD-motorer), datorer som registrerar bränsleförbrukningen och ny förarhytt med datorstyrda kontrollsystem.

Citat från: Uffe D skrivet 11 januari 2009, 17:21:05 PM

Dessutom kommer väl merparten av elen från skitiga Tyska och Polska kolkraftverk. Hur miljövänligt är det?

Banverket köper enbart grön el, vilket innebär att den kommer från vind och vattenkraft. Inga tåg på det svenska banverkets nät drivs alltså på "skitig el". Jämför detta mot lastbilarna som fortfarande till största del drivs på fossila bränslen. Hur mycket du än renar avgaserna på en lastbil så kvarstår fakta. De utarmar jordens resurser, och de släpper ut koldioxid.

Rolle i E-tuna

De större bangårdarna är väl bara Malmö,Helsingborg,Göteborg och Stockholm.Ok,kanske någon mer.
Det finns ju bra många fler städer än så i Sverige ::).
Det finns bra många industrier som inte har ström in till deras kajer så då blir det diesellok. Men det är ju bra att de håller på att få fram renare diesellok också.
Det jag menar är att det skulle behövas byggas ut inom järnvägen för att kunna konkurrera med tex "just in time" och dit är det långt för järnvägen.
Det finns ju en orsak till att de stora speditörerna skickar brådis gods med lastbil istället för j-vägen.

Och min erfarenhet är att man inte till hundra kan lita på att grejorna kommer fram i tid eller äns till rätt destination.
Även där har jag många ex från terminal tiden att vi kunde få vagnar som skulle till helt andra städer.
Detta går säkert att räkna i % men inom lastbilstrafiken går nog inte detta att räkna i promille.

Uffe D

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 januari 2009, 17:34:55 PM
Banverket köper enbart grön el, vilket innebär att den kommer från vind och vattenkraft. Inga tåg på det svenska banverkets nät drivs alltså på "skitig el". Jämför detta mot lastbilarna som fortfarande till största del drivs på fossila bränslen. Hur mycket du än renar avgaserna på en lastbil så kvarstår fakta. De utarmar jordens resurser, och de släpper ut koldioxid.

Banverket SÄGER att dom enbart köper grön el, om dom sedan gör det är ju en annan sak.

JDS

Citat från: Uffe D skrivet 11 januari 2009, 18:30:29 PM
Banverket SÄGER att dom enbart köper grön el, om dom sedan gör det är ju en annan sak.

Javisst! Den statliga myndigheten skulle ju kunna ljuga, det vore ju helt normalt i en polisstat som Sverige.  :-*

Uffe D

Citat från: JDS skrivet 11 januari 2009, 18:37:11 PM
Javisst! Den statliga myndigheten skulle ju kunna ljuga, det vore ju helt normalt i en polisstat som Sverige.  :-*

Ja, med tanke på att politiker och andra höga befattningshavare gång efter annan blir påkomna med att ljuga så vore ju inte det så förvånande. Det finns ju dessutom ingen möjlighet för någon att kontrollera att det verkligen är så, mer än det som står på ett papper, och så länge ingen bevisar att det verkligen är så, så är inte den uppgiften värd mer än pappret det är nedtecknat på.

Simon Bertilsson

Citat från: Uffe D skrivet 11 januari 2009, 18:45:29 PM
Ja, med tanke på att politiker och andra höga befattningshavare gång efter annan blir påkomna med att ljuga så vore ju inte det så förvånande. Det finns ju dessutom ingen möjlighet för någon att kontrollera att det verkligen är så, mer än det som står på ett papper, och så länge ingen bevisar att det verkligen är så, så är inte den uppgiften värd mer än pappret det är nedtecknat på.

Du kan inte ljuga om en sådan sak. Det finns fasta avtal nedskrivna med eloperatörerna, och om du "vill" köpa skitig el, så får du göra ett rätt stort projekt av det. Det är inget man gör i en handvändning...

Rolle i E-tuna

Går lite på Uffes linje där,hur kan man veta det?

I ena änden exporterar vi "miljövänlig" el och i andra änden importerar vi el måste ju finnas en anledning till att vi inte utnyttjar våran egen "miljövänliga" el.

JDS

Fortum påstår att Banverket köper miljömärkt el av dem

E-ON påstår att Banverket bara köper grön el

Länkarna säger förstås inte hela sanningen, men det går utmärkt att falsifiera detta genom att undersöka huruvida någon leverantör levererar icke-grön el till Banverket. Meddela om du hittar någon!

Sedan är det en annan diskussion huruvida grön el verkligen är meningsfullt. Men den lägger jag mig inte i just nu!  :)

Uffe D

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 januari 2009, 18:46:35 PM
Du kan inte ljuga om en sådan sak. Det finns fasta avtal nedskrivna med eloperatörerna, och om du "vill" köpa skitig el, så får du göra ett rätt stort projekt av det. Det är inget man gör i en handvändning...

Vem följer eloperatörernas ledningar för att kolla så att dom inte säljer importerad kolkraft och kallar den för miljövälig el?
Inte för att vara elak, men begreppet miljövänlig el är rent skitsnack i mina öron. Det händer ju att elbolagen ringer och lockar med nya abbonemang där begreppet miljövänlig el ofta ingår. När jag då som tilltänkt konsument frågar hur jag ska kunna kontrollera att den miljövänliga el (som dessutom brukar vara lite dyrare) verkligen är det, så får jag aldrig något svar på den frågan, jag måste helt enkelt lita på att det är så. Likadant är det ju för Banverket.

JDS

Citat från: Rolle i E-tuna skrivet 11 januari 2009, 18:54:32 PM
Går lite på Uffes linje där,hur kan man veta det?

I ena änden exporterar vi "miljövänlig" el och i andra änden importerar vi el måste ju finnas en anledning till att vi inte utnyttjar våran egen "miljövänliga" el.

Ja, anledningen är främst fysikalisk: Energi kan inte lagras hur som helst utan det är just in time-leverans som gäller. Vattenkraften är ett undantag men sen kommer marknadskrafterna in i bilden, och då blir det lite mer komplicerat. Men nu börjar vi verkligen hamna utanför ämnet...

Citat från: Uffe D skrivet 11 januari 2009, 19:01:25 PM
Vem följer eloperatörernas ledningar för att kolla så att dom inte säljer importerad kolkraft och kallar den för miljövälig el?

Det är mycket enkelt. Kraftverksägarna får betalt för den kraft deras kraftverk matar in i systemet. Vilka elektroner som sedan passerar genom just din lampa spelar ingen roll. Det är inte konstigare än att man kan sätta in pengar på banken i Stockholm och ta ut dem i bankomaten i Göteborg trots att det inte är samma sedlar.

Uffe D

Citat från: JDS skrivet 11 januari 2009, 19:07:59 PM

Det är mycket enkelt. Kraftverksägarna får betalt för den kraft deras kraftverk matar in i systemet. Vilka elektroner som sedan passerar genom just din lampa spelar ingen roll. Det är inte konstigare än att man kan sätta in pengar på banken i Stockholm och ta ut dem i bankomaten i Göteborg trots att det inte är samma sedlar.

Alltså kan ingen kontrollera att den "miljövänliga" elen verkligen är det.

Att sedan EON och Fortum påstår att dom säljer "miljövänlig" el till banverket är ju inte så konstigt, banverket betalar ju för den "miljövänliga" elen, men vad det sedan finns i ledningarna är ju en annan sak.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Uffe D skrivet 11 januari 2009, 18:30:29 PM

Banverket köper bara grön el. Det är ju inte så svårt att kontrollera. Däremot är det kanske lite svårare att kontrollera om eldistributörerna verkligen leverar grön el.
Att påstå att det mesta av elkraften till de svenska järnvägarna kommer från skitig kolkraft är ett vulgärargument som inte blir mer sant av att det ständigt upprepas. När sådana argument kommer från åkeribranschen får de mig bara att tro att de har något att dölja eller att de är så skraja för järnvägen att de måste hitta på lögner för att komma åt den.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Uffe D skrivet 11 januari 2009, 19:14:16 PM

Att sedan EON och Fortum påstår att dom säljer "miljövänlig" el till banverket är ju inte så konstigt, banverket betalar ju för den "miljövänliga" elen, men vad det sedan finns i ledningarna är ju en annan sak.

Vår import av smutsig kolkraft ligger någonstans kring 1,5 procent av den totala elförbrukningen per år. Den är dessutom koncentrerad till relativt få dagar om året. Spårtrafikens totala förbrukning ligger också kring 1,5 procent om året. Därav har vissa dragit slutsatsen att all kolkraft används av just järnvägen. Det säger ju sig självt att så är det inte.
Dessutom fungerar detta med grön el så att kraftleverantörerna lovar att distribuera minst så mycket grön el (vattenkraft, vindkraft m m) som de säljer. Däremot inte att det är just grön el du får i ditt uttag. Genom att Banverket köper grön el bidrar de alltså till att det framställs en viss mängd miljövänlig el i landet även om den blir dyrare för distributörerna att framställa. Om ingen köpte grön el skulle säkerligen inte så mycket av den el som distribueras vara miljövänlig.

JDS

Naturligtvis måste man som kund ta del av leverantörens definition av "miljövänlig" för att kunna bilda sig en egen uppfattning om huruvida den verkligen är det. Om den exempelvis marknadsförs som "Vi öppnar nya landskap och skapar spännande miljöer i kolrika landskap i östra Europa" så kan man ju bli lite misstänksam...

När en kund köper en viss mängd "miljövänlig energi" så innebär det att kraftbolaget förbinder sig att mata in denna mängd miljövänlig energi i systemet. Sen kan det naturligtvis - bildligt talat - råka hända att den energin i själva verket hamnar i det närbelägna stålverket, som egentligen betalar för billig energi från AB Fulkraft, medan den som beställt miljövänlig el får el från Fulkraft. Men det spelar ingen roll, så länge det är lika mycket energi. Fulkraft kommer naturligtvis inte att BJUDA några miljövänner på energi, eller hur?

En liknelse med pengar: Nisse är skyldig dig 100 kr och Kalle är skyldig mig 100 kr. Men nu är Kalle i din stad och Nisse i min stad. Då går det lika bra att Nisse betalar mig och Kalle betalar dig.