Huvudmeny

Busslink 7510+7505

Startat av Bussmicke, 11 januari 2009, 23:12:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2009, 23:12:27 PM


Oj, vilket stort svep över trottoarkanten, och inte ens fullt rattutslag (just när bilden togs iaf). Det där lär nog knuffa till en del kvarlämnade turister på kö i sommar.. :P

Nupski

Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 23:31:02 PM
Oj, vilket stort svep över trottoarkanten, och inte ens fullt rattutslag (just när bilden togs iaf). Det där lär nog knuffa till en del kvarlämnade turister på kö i sommar.. :P

Det är väl bra eller inte  ;D... under utbildning här i Göteborg så körde vi mycket Volvo 8700 boogie och fick stränga order på att inte svänga ut från hållplats för tidigt. Vi har även en buss TRI (TrafiksäkeRhets Instruktion) som beskriver klart och tydligt hur man skall lätta från hållplats med buss med medstyrande löpaxel, finns inget sådant i Stockholm?

Karsten

Citat från: Tomas skrivet 12 januari 2009, 00:02:41 AM
Det är väl bra eller inte  ;D... under utbildning här i Göteborg så körde vi mycket Volvo 8700 boogie och fick stränga order på att inte svänga ut från hållplats för tidigt. Vi har även en buss TRI (TrafiksäkeRhets Instruktion) som beskriver klart och tydligt hur man skall lätta från hållplats med buss med medstyrande löpaxel, finns inget sådant i Stockholm?

Nej, någon motsvarighet till SLs järnvägar och spårvägars TRI finns inte för SLs busstrafik. Det är nog upp till varje trafikutövare att ta fram lämpligt material för utbildning. 

homer

Citat från: Tomas skrivet 12 januari 2009, 00:02:41 AM
Vi har även en buss TRI (TrafiksäkeRhets Instruktion) som beskriver klart och tydligt hur man skall lätta från hållplats med buss med medstyrande löpaxel, finns inget sådant i Stockholm?

Finns ju inte särskilt många boggie bussar med styrande bakaxel heller, swebus 5512 har fått härska ensam på tonen väldigt länge, tills busslink 5761-62 dög upp för 1½ år sen och nu dessa i innerstan...

Karsten

Citat från: homer skrivet 12 januari 2009, 00:16:16 AM
Finns ju inte särskilt många boggie bussar med styrande bakaxel heller, swebus 5512 har fått härska ensam på tonen väldigt länge, tills busslink 5761-62 dög upp för 1½ år sen och nu dessa i innerstan...

Förvisso, men det står nog mer än så i GS "buss-TRI" skulle jag tro.. ;)

Nupski

Citat från: Karsten skrivet 12 januari 2009, 00:11:58 AM
Nej, någon motsvarighet till SLs järnvägar och spårvägars TRI finns inte för SLs busstrafik. Det är nog upp till varje trafikutövare att ta fram lämpligt material för utbildning. 

Vi har en skrift i Göteborg som alla bussförare som kör i och omkring Göteborg skall ha nödig kännedom om. Skriften är framtagen av Göteborgs stad och tar upp regler inom stan. Mycket handlar om skyldigheter jäntemot spårvagnar men också hastighetsgränser för hållplatser och dylikt. Dags för Stockholms stad att blicka västerut och lära av Göteborg.

Frippe Fribas

Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 23:31:02 PM
Oj, vilket stort svep över trottoarkanten, och inte ens fullt rattutslag (just när bilden togs iaf). Det där lär nog knuffa till en del kvarlämnade turister på kö i sommar.. :P
Mjo, men till dess skall problemet förhoppningsvis vara löst, MAN har enligt uppgift "glömt" att meddela fordonsdatorn att den skall låsa löpaxeln vid utkörning från hpl.
Detta är dock under åtgärdande och skall vara löst inom kort.
//Fredrik

bjalle

Snart dags för en SL MAN bussjakt........
Hur många har kommit resp är i trafik i dagsläget?

Zella

Citat från: Tomas skrivet 12 januari 2009, 00:19:29 AM
Vi har en skrift i Göteborg som alla bussförare som kör i och omkring Göteborg skall ha nödig kännedom om. Skriften är framtagen av Göteborgs stad och tar upp regler inom stan. Mycket handlar om skyldigheter jäntemot spårvagnar men också hastighetsgränser för hållplatser och dylikt. Dags för Stockholms stad att blicka västerut och lära av Göteborg.

TRI gick jag när jag började 2005... sen dess har jag inte gått nått... kanske bara är en gång.

Och även Västtrafik, GS, Gbg har grejer att ta efter från SL

Magnus_J

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 januari 2009, 13:23:34 PM
Snart dags för en SL MAN bussjakt........
Hur många har kommit resp är i trafik i dagsläget?

7 eller 8 är det väl i trafik.

Svoca

7509 levererades till Söderhallen 2009-01-09 och sattes ut i trafik första gången 2009-01-12.
7510 levererades till Söderhallen 2009-01-09 och sattes ut i trafik första gången 2009-01-09.
Således hittills 11 MAN-biogasboggie i trafik och en övningsvagn (7501) = 12 totalt. Ännu ej levererade
till Söderhallen är 7511 och 7514 - 7530.

Svoca

7511 levererad till Söderhallen 2009-01-13. Ut i trafik första gången 2009-01-14.
7514 levererad till Söderhallen 2009-01-16. Ut i trafik första gången 2009-01-17.
7515 levererad till Söderhallen 2009-01-14. Ut i trafik första gången 2009-01-15.
7516 levererad till Söderhallen 2009-01-14. Ut i trafik första gången 2009-01-15.
7518 levererad till Söderhallen 2009-01-16. Ut i trafik första gången 2009-01-17.

Karsten

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2009, 07:33:56 AM
Mjo, men till dess skall problemet förhoppningsvis vara löst, MAN har enligt uppgift "glömt" att meddela fordonsdatorn att den skall låsa löpaxeln vid utkörning från hpl.
Detta är dock under åtgärdande och skall vara löst inom kort.
//Fredrik

Dock verkar det inte hunnits med på 7508 som idag passerade min mindre MAN vid Norrmalmstorg med en ordentligt intryckt plåt bakom bakdörren. Första smällen med dessa?

Svoca

7517 levererad till Söderhallen 2009-01-19. Eventuellt ut i trafik 2009-01-20. Återkommer med exakt uppgift.
Således 18 bussar levererade till Söderhallen. 12 bussar återstår att leverera.