På ett bussgarage i Halmstad 1990 [uppdaterad - fler bilder]

Startat av Ulf Rådeström, 11 januari 2009, 20:58:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

....befann sig Uffe o fotade bussar  :)

Jeppe Hagelbäck

Det var ju tur att han gjorde det!
Mycket trevligt att se!

Richard1250

Oj oj detta väcker minne till liv så mycket som man var på det garaget trevligt mycket trevligt.

//Richard

Peter Andersson

Oj Oj vad detta väcker många minnen  :) Är de någon som har fler bilder från Halmstads Lokal trafiks garage? I dag är detta området del av kattegattsskolan (Byggskola)

MVH Peter
X-län

Blue

Vi köpte stora delar av Halmstad lokaltrafiks verkstads utrustning när dom la ner verksamheten 1993 eller om det kanske var 1992.
Lyftar kompressorer och massor av stora avdragare m.m.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Peter Andersson

Citat från: Blue skrivet 12 januari 2009, 01:19:42 AM
Vi köpte stora delar av Halmstad lokaltrafiks verkstads utrustning när dom la ner verksamheten 1993 eller om det kanske var 1992.
Lyftar kompressorer och massor av stora avdragare m.m.

1993 la dom ner verksamheten, Swebus tog över då

MVH Peter
X-län

IngemarJ

Hej!

Enligt nuvarande standard så skall ju flygbussar vara metallicgrå, är det möjligen så att man hade två bussar separat för trafik till Halmstad Flygstation? De två i mitten.

Undrar

Ingemar

Stefan P

Hej

Var det inte i Halmstad man gjorde några tester med olika hållplatslägen?
Efter vad jag kommer i håg så byggde man ramper så att gick gå rakt in bussen en föregångare till våra låggolvsbussar?
Rätta mig om jag minns fel?

mvh Stefan P

Peter Andersson

Citat från: Stefan P skrivet 12 januari 2009, 18:43:48 PM
Hej

Var det inte i Halmstad man gjorde några tester med olika hållplatslägen?
Efter vad jag kommer i håg så byggde man ramper så att gick gå rakt in bussen en föregångare till våra låggolvsbussar?
Rätta mig om jag minns fel?

mvh Stefan P

Stämmer de. Bussarna  i 20 30 och 40 serien var sådana bussar. När swebus tog över fanns  20,30 och 40 serien kvar men då satte man ju 12 framför. Efterhand avyttrades dock detta systemet mer och mer och man skaffade Neoplan bussar låggolv och senare scania MaxCi låggolv

MVH Peter
X-län

yngrot

Synd att inte detta fortsatte då hade vi sluppit sitta och hoppa i dessa f--b låggolvare.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

IngemarJ

Hej!

Har för mig att de hade elektronik som jobbade ihop med en slinga i backen också och "alltid" landade på samma avstånd från gatukanten, minns jag rätt?

Funderar

Ingemar

yngrot

Jo bussen styrdes in till hpl med automatik men den togs bort rätt fort då den inte funka lika bra som vi bussförare kan köra.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 13 januari 2009, 16:13:41 PM
Jo bussen styrdes in till hpl med automatik men den togs bort rätt fort då den inte funka lika bra som vi bussförare kan köra.. ;D

Elektroniken hade också lite svårt att avgöra om någon stod med rumpan lite för långt ut från trottoaren. Så de flesta förare föredrog att köra in bussen manuellt. Vilket som sagt så småningom blev det enda möjliga alltså. Det gällde bara att inte komma alltför nära den höga trottoaren. Å andra sidan: hur vanligt är det att förare kör upp på trottoaren när han/hon skall stanna vid en hållplats?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Andersson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 januari 2009, 16:51:40 PM
Elektroniken hade också lite svårt att avgöra om någon stod med rumpan lite för långt ut från trottoaren. Så de flesta förare föredrog att köra in bussen manuellt. Vilket som sagt så småningom blev det enda möjliga alltså. Det gällde bara att inte komma alltför nära den höga trottoaren. Å andra sidan: hur vanligt är det att förare kör upp på trottoaren när han/hon skall stanna vid en hållplats?

Japp så småningom plockade man bort detta systemet helt genom att gräva upp detta elektriska system ur marken vid hållplatserna

MVH Peter
X-län (Föredetta Halmstad)

Stefan P

Hej

Tack för bilderna på hållplatserna, nu ser man hur det fungerade.

mvh Stefan P