Huvudmeny

ULTRA i Göteborg

Startat av Bengt Jönsson, 03 januari 2009, 15:54:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Idag såg jag ett flertal Scania Omni City ledvagn här i Göteborg vilket i sig är en raritet bland alla Volvo och den Oudstenar
Det som ytterligare gjorde det intressant var att de var märkta "ULTRA" och så nordliga besökare är det sällan man ser på mina breddgrader.  Körningen var visst nbågon ersättningstrafik för skyltskåpen hade budskapet "Ersättningstrafik Roslagsbanan"..
:D ;D 8) ::)

/Bengt

bussgrabben

Måste vara Veolias 08xx-vagnar som är på besök.

Bilder mottages tacksamt.

Bengt Jönsson

Har några suddiga bilder på mobilen  :o
Men att sitta och "honka" i 75 - 80 km/h ända uppe ifrån Umeå ner till G måste ju vara dödsenahanda...
::)

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 januari 2009, 16:34:16 PM
Har några suddiga bilder på mobilen  :o
Men att sitta och "honka" i 75 - 80 km/h ända uppe ifrån Umeå ner till G måste ju vara dödsenahanda...
::)

/B

Var dessa bussar står normalt nuförtiden vet jag inte, men de har i alla fall inte varit i Umeå sedan Swebus tog över i juni. De användes som du antyder vid ersättningen av Roslagsbanan i somras. Vill minnas att de då garagerades i Råsta.
Sedan måste de ju på något sätt tagit sig till Göteborg och möjligen är de numera garagerade i Partille. Men det har alltså knappast rört sig om någon körning i en etapp Umeå-Göteborg. Fast Umeå-Stockholm och Stockholm-Göteborg är ju långt det också.

Zella

Så Veolia i Partille få mer Scanior... det garaget börja bli intresant  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas Fransson skrivet 03 januari 2009, 16:59:57 PM
Så Veolia i Partille få mer Scanior... det garaget börja bli intresant  :)

Ja, de vill väl ha ersättning för de där toppenvagnarna de skickade till Malmö och Arriva.  ;D
Fast det var alltså en ren spekulation från min sida. Veolia ville ju inte sälja dessa bussar till Swebus då de behövdes på annat håll. Men det tycks ha tagit lång tid innan man hittade var det behovet var. Om man hittat det nu.

Gunnar

Dessa bussar har stått i Lund där ju Veolia nu för tiden har övertaliga bussar. De är i Göteborg för att fr.o.m. idag t.om. tisdag köra på Gotia Cup-trafiken, inte fotbollsturneringen men väl innebandyturneringen. Det är Marks Limousine som fått körningarna för Gotia Cup, både vinter och sommar varianten, i 3 eller 4 år framåt. Förut hade Orusttrafiken denna körning och innan dess Göteborgs Spårvägar.

Zella

Aha ja jag har sett hållplatserna... kommer det köras scanior på alla Gothia cup linjer... iså fall vilka  ::)

Ersa

Dessa vagnar är nog som Bussgrabben skrev de 10 st OmniCity-ledvagnarna som ursprungligen tillhörde Linjebuss Borlänge. Veolia tog med sig dem ner från Umeå under juni 2008. De flesta av dem kördes på Roslagsbanan men 0820 hamnade som tidigare visats på linjer i Skåne.

Jona

Ska man skriva in denna som Marc´s limousine då eller?

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 04 januari 2009, 00:33:50 AM
Ska man skriva in denna som Marc´s limousine då eller?

Marc kör ju för Interbus, och han äger ingen limousine vad jag vet. Ha! ;)

För att svara mer allvarligt så står DNE660 sedan 2008-10-30 på Veolia Transport (Fleet Managment) i Lund. Således är Marks Limousine AB i Kinna inte ägaren.

michael k

jag skulle varit inblandad i detta
men jag fick nackspärr >:(
bussarna ägs av veolia och skall vidare efter detta

de är nog ute på linjekännedom när bilden togs

Jona

Citat från: michael k skrivet 04 januari 2009, 02:41:52 AM
de är nog ute på linjekännedom när bilden togs

Det satt folk ombord när jag fotade den på Frölunda torg. Såg även denna eller likvärdig kamrat intill Nisse-terminalen på lördag eftermiddag strax efter 16. Då helt fullsatt med sittande liksom stående resande.

/J
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 04 januari 2009, 00:40:35 AM
Marc kör ju för Interbus, och han äger ingen limousine vad jag vet. Ha! ;)

För att svara mer allvarligt så står DNE660 sedan 2008-10-30 på Veolia Transport (Fleet Managment) i Lund. Således är Marks Limousine AB i Kinna inte ägaren.

Marks Limousine ägs av People Travel Group, som i sin tur ägs av Veolia Transport. Därav kopplingen till inlånet.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2009, 09:18:27 AM
Marks Limousine ägs av People Travel Group, som i sin tur ägs av Veolia Transport. Därav kopplingen till inlånet.

Absolut, men jag antog att Jona för bildtextens skull ville ha reda på den direkta ägaren (i CBR) och inte fordonsägarens ägares ägare... ;) Jag hade således inte tänkt att starta ännu en ny Traveller/Bergkvarabuss eller KR/Orust/Netbuss/Norska staten-debatt. ;D