Någon som vet när Laxalinjen i Halmstad startades?

Startat av Johan Hansson, 25 december 2008, 19:59:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Jag har funderat ett tag på historiken kring Laxalinjen i Halmstad.
Har sökt på goggle och inte hittat någon historia om linjen.
Det som jag är intresserad av när den startades vilket år.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Richard1250

Hej Johan

Jo det kan jag förklara för dig, så här är det  :).

Halmstad Kommun beslutade för att införa två Servicelinjer på försök under ett år.
Servicelinjerna infördes som ett led i att sänka kostnaderna  för färdtjänsten som ökade kraftigt inom kommunen.
Idén var med servicelinjerna  att med små fordon  med lågt  insteg trafikera nära färdtjänstberättigades  bostäder och målpunkter så som köpcentra, post, servicehus, vårdcentraler, sjukhus mm.
För dessa människor skulle linjerna bli ett alternativ  till den traditionella färdtjänsten.
I Halmstad startade två linjer och trafikerades med typen Neoplan  4007 med plats för 22 sittande samt en,ev två rullstolar.
Jag vill minnas att dom skaffades från Malmö Lokaltrafik och då var grönlackade sedan lackerades dom om i Hallandstrafikens färger.
Om jag inte missminner mig så var det  inv. nr 110 och 111 (rätta mig någon om jag har fel).
Hallandstrafiken valde Halmstads Lokaltrafik som entreprenör  eftersom dom kom med det mest fördelaktiga anbudet och trafiken startade 4 februari 1991.

Vill du veta mer kan du höra av dig till mig.

Hoppas att du fått svar på dina frågor  :)

/Richard

Johan Hansson

Stort tack jag kände på mig Richard1250 att du skulle känna till en hel del om Laxalinjen.
Jag skulle gäna vilja veta mer men det kan vi ta via PM.
Tack på förhand!
Busschaufför

bjalle

Citat från: Johan Hansson skrivet 25 december 2008, 21:21:33 PM
Stort tack jag kände på mig Richard1250 att du skulle känna till en hel del om Laxalinjen.
Jag skulle gäna vilja veta mer men det kan vi ta via PM.
Tack på förhand!

Skulle dock vara intressant för fler att få veta mer om denna linje!

Richard1250

Kom att tänka på om det inte fanns en Neoplan till som hade inv nr 112 som kom senare, är lite osäker.
Ska forska lite mer i min dokumentation så återkommer jag med mer info  :)

Någon mer som vet någonting fyll gärna i  :)

/Richard

Johan Hansson

Jag pratade en bussförare i stan som körde Laxa linjen i sommras och han berättade att när bussarna kom ochunder de första året kallades för spökbussen för den var alltid tom och ingen visste riktigt hur linjerna gick.

På senare år har den även kallats "nykterristen" för den var aldrig full.
Busschaufför

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard skrivet 25 december 2008, 22:32:08 PM
Kom att tänka på om det inte fanns en Neoplan till som hade inv nr 112 som kom senare, är lite osäker.
Ska forska lite mer i min dokumentation så återkommer jag med mer info  :)

Någon mer som vet någonting fyll gärna i  :)

/Richard

Svensk Busshistoria räknar upp tre Neoplan N4007 hos Halmstads Lokaltrafik:
60 (Swebus 1260) OUL 293, fd Malmö Lokaltrafik 534
61 (Swebus 1261) OUW 413, fd Malmö Lokaltrafik 535
62 (Swebus 1262) OWE 393, fd Malmö Lokaltrafik 533
Det var väl två som behövdes för trafiken och en i reserv. Möjligen anskaffades nr 62 lite senare än de båda övriga sedan man insett Neoplans kvalitet och att att det behövdes en buss till.

Malmö Lokaltrafik köpte runt 1990 på sig 17 Orion II/Ontario II och 10 Neoplan N4007 för att satsa på ett nytt linjenät med flera servicelinjer. Nu drabbades dock ML i samband med starten av detta av svår förarbrist, varför de flesta servicelinjerna inte kunde trafikeras. När man sedan fått tag i förare tillräckligt visade det sig att det fungerade rätt bra utan dessa linjer, varför man sålde ett stort antal av bussarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Richard1250

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 december 2008, 12:33:48 PM
Svensk Busshistoria räknar upp tre Neoplan N4007 hos Halmstads Lokaltrafik:
60 (Swebus 1260) OUL 293, fd Malmö Lokaltrafik 534
61 (Swebus 1261) OUW 413, fd Malmö Lokaltrafik 535
62 (Swebus 1262) OWE 393, fd Malmö Lokaltrafik 533
Det var väl två som behövdes för trafiken och en i reserv. Möjligen anskaffades nr 62 lite senare än de båda övriga sedan man insett Neoplans kvalitet och att att det behövdes en buss till.

Malmö Lokaltrafik köpte runt 1990 på sig 17 Orion II/Ontario II och 10 Neoplan N4007 för att satsa på ett nytt linjenät med flera servicelinjer. Nu drabbades dock ML i samband med starten av detta av svår förarbrist, varför de flesta servicelinjerna inte kunde trafikeras. När man sedan fått tag i förare tillräckligt visade det sig att det fungerade rätt bra utan dessa linjer, varför man sålde ett stort antal av bussarna.

Hej Staffan

Tack för uppgifterna
Dock undrar jag lite över inv nr för jag vill minnas att dom hade nummer 110. 111. 112 som du ser på bilden så har denna buss 111 som inv nr kom 60.61.62 sedan Swebus tog över eller?

Richard1250

Citat från: Johan Hansson skrivet 26 december 2008, 10:51:52 AM
Jag pratade en bussförare i stan som körde Laxa linjen i sommras och han berättade att när bussarna kom ochunder de första året kallades för spökbussen för den var alltid tom och ingen visste riktigt hur linjerna gick.

Det var ju bara för att det var bristfällig information från Hallandstrafiken om vem som fick använda servicelinjerna.
Hade man vetat att dom var till för alla som ville åka dom så hade det nog varit fler som åkt.

Jag skulle själv till ett ställe som linjen passerade och jag valde Laxalinjen och det var inga problem dessutom stannar den efter begäran så man kan stiga av var som helst utmed  linjen så länge som den inte utgör en trafikfara.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard skrivet 27 december 2008, 13:08:56 PM
Hej Staffan

Tack för uppgifterna
Dock undrar jag lite över inv nr för jag vill minnas att dom hade nummer 110. 111. 112 som du ser på bilden så har denna buss 111 som inv nr kom 60.61.62 sedan Swebus tog över eller?

Ja, jag ser också att bussen är märkt 111. Swebus lade ju 12xx framför Halmstads Lokaltrafik gamla nummer och hos Swebus har de definitivt hetat 1260-1262. Men kanske det var så att man numrerade om bussarna fiktivt till 60-62 innan Swebus övertagande.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan Hansson skrivet 26 december 2008, 10:51:52 AM

Nykteristen är ett gammalt namn på bussar som gått där det inte varit många som åkt med. Namnet användes bland annat i Borås runt 1980 för den s k Citylinjen, där nästan aldrig någon åkte. Bussarna (Neoplan Unibus) blev sedan använda på servicelinjerna och namnet hängde med. Än i dag kan man höra äldre boråsare kalla småbussarna som går på dagens linje 10-16 för Nykteristen.

Peter Andersson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 december 2008, 17:47:45 PM
Ja, jag ser också att bussen är märkt 111. Swebus lade ju 12xx framför Halmstads Lokaltrafik gamla nummer och hos Swebus har de definitivt hetat 1260-1262. Men kanske det var så att man numrerade om bussarna fiktivt till 60-62 innan Swebus övertagande.

Japp de stämmer. Halmstads Lokal Trafik nummrerade bussarna till 60-62. Sedan när swebus tog över så blev de ju 1260-1262.

MVH Peter
X-län

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Andersson skrivet 27 december 2008, 22:26:31 PM
Japp de stämmer. Halmstads Lokal Trafik nummrerade bussarna till 60-62. Sedan när swebus tog över så blev de ju 1260-1262.

MVH Peter
X-län

Jag har kollat mina gamla diabilder från september 1991 och då har jag bilder på 110 och 111. Så de måste ha haft de numren just när de kom till Halmstad. Sedan är det ju logiskt att de fick 60-62, eftersom det var de nummer som var lediga närmast efter de stora Neoplan-bussarna, som sedan hamnade i Söderort. De hade nummer upp till 59 (Swebus 1259).
Omnumrering måste alltså ha skett, frågan är när. Swebus tog över i juli 1993.

Richard1250

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2008, 09:33:35 AM
Jag har kollat mina gamla diabilder från september 1991 och då har jag bilder på 110 och 111. Så de måste ha haft de numren just när de kom till Halmstad. Sedan är det ju logiskt att de fick 60-62, eftersom det var de nummer som var lediga närmast efter de stora Neoplan-bussarna, som sedan hamnade i Söderort. De hade nummer upp till 59 (Swebus 1259).
Omnumrering måste alltså ha skett, frågan är när. Swebus tog över i juli 1993.

Om bussarna fick numrerna precis innan dom kom till Halmstad vad ligger det då för logik bakom nummerserien, för bussarna var helt gröna och omlackerades då i Hallandstrafikens färger varför satte man inte nummer 60-62 på dom med en gång och var har i så fall numrerna 110-112 kommit ifrån? Dom kan ju inte bara vara tagna ur luften.
Kan det inte vara nummer som lever sig kvar från Malmötiden på något vis?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard skrivet 28 december 2008, 12:40:31 PM

Om bussarna fick numrerna precis innan dom kom till Halmstad vad ligger det då för logik bakom nummerserien, för bussarna var helt gröna och omlackerades då i Hallandstrafikens färger varför satte man inte nummer 60-62 på dom med en gång och var har i så fall numrerna 110-112 kommit ifrån? Dom kan ju inte bara vara tagna ur luften.
Kan det inte vara nummer som lever sig kvar från Malmötiden på något vis?

Nej, de hade nummer på 5xx i Malmö. Vilka framgår av ett av mina tidigare inlägg.
Jag kan inte finna någon annan logik än att man plussade nästa nummer i serien med 50 för att ha tillräckligt med utrymme för standardbussar och kunna ha servicebussarna i en speciell nummerserie utan större risk för att dessa sammanföll. Sedan upptäckte man att detta var rätt opraktiskt och att det inte gjorde så mycket om standardbussar och linjebussar låg i samma nummerserie. Återstår ju också möjligheten att 60-62 var fiktiva nummer som bussarna fick just när de gick över till Swebus för att stämma in i 12xx-serien.