Örebro skall namnge sina bussar

Startat av robbes, 03 december 2008, 07:06:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Citat från: Bussmicke skrivet 03 december 2008, 10:18:49 AM
Suck, där också..
Tycker namngivning av fordon är larvigt.
Jag håller med!

Har inte Norrköping också namn på sina bussar?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nico

Kommer som ett eko då även jag tycker att det känns som att kasta pengarna i sjön att göra det på bussar som ofta har plåtar som byts ut etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 03 december 2008, 10:25:05 AM
Jag håller med!

Har inte Norrköping också namn på sina bussar?

Nä, men Linköping och Gävle.

Mange_buss

Tycker att inventarienumret räcker mer än väl... Det vore väldigt fånigt... Om bussarna på Gotland skulle åkta omkrig med namn som "Babben Larsson", "Valdemar Atterdag" och "Bysen", skulle jag nog välja att bli intresserad av destination gotlands färjor istället  ;) :P

Leif D

Citat från: Mange_buss skrivet 03 december 2008, 19:26:35 PM
Tycker att inventarienumret räcker mer än väl... Det vore väldigt fånigt... Om bussarna på Gotland skulle åkta omkrig med namn som "Babben Larsson", "Valdemar Atterdag" och "Bysen", skulle jag nog välja att bli intresserad av destination gotlands färjor istället  ;) :P

Nu äre ju så, att dessa namn är till för att göra fordonen mer personliga mot publikum......
För internt bruk används ju internnummer som tidigare.
;-)

Leif D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2008, 16:57:00 PM
Nä, men Linköping och Gävle.

Norrköping har däremot namn på sina spårvagnar, som döps efter spårvägsstäder som haft/har anknytning till spårvagnstypen eller den specifika vagnen ifråga.
Följande finns nu:
M98 21 Bremen
M98 22 München
M98 23 Nürnberg
M98 24 Augsburg
M06 31 Frankfurt

M06 32 Dresden
M06 33 Schwerin
M06 34 Halle
M06 35 Adelaide
M97 61 Duisburg
M97 62 Düsseldorf
M97 63 Mannheim
M97 64 Dessau
M97 65 Kassel
M97 66 Braunschweig
M97 67 Mülheim
M97 68 Köln
M97 69 Bonn
M97 70 Essen
M94 71 Köpenhamn
Övriga vagnar är ej döpta
;-)

Mange_buss

Citat från: Leif D skrivet 03 december 2008, 19:38:25 PM
Nu äre ju så, att dessa namn är till för att göra fordonen mer personliga mot publikum......
För internt bruk används ju internnummer som tidigare.

Jag vet, men många här på bussnack skulle väl börja kalla dem vid namnen istället för numrerna, och jag gillar inte detta på något sätt  :-\

JDS

Citat från: Mange_buss skrivet 03 december 2008, 20:06:41 PM
Jag vet, men många här på bussnack skulle väl börja kalla dem vid namnen istället för numrerna, och jag gillar inte detta på något sätt  :-\

Nej, bara nummer ska det vara! Hur ska man annars kunna skilja bussmuppar från vanliga människor?  :-*
baranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummer

Du kan dock vara lugn, motorvagnarna på många länsbanor i Sverige har haft namn i 20 år och det är ytterst sällan någon benämner dem vid namn annat än på skoj.

Mange_buss

Citat från: JDS skrivet 03 december 2008, 20:20:39 PM
Nej, bara nummer ska det vara! Hur ska man annars kunna skilja bussmuppar från vanliga människor?  :-*
baranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummerbaranummer

Du kan dock vara lugn, motorvagnarna på många länsbanor i Sverige har haft namn i 20 år och det är ytterst sällan någon benämner dem vid namn annat än på skoj.

;D  Då kan jag vara trygg... vill dock inte att de bussar man knutit en relation till helt plötsligt får ett jättekonstigt namn...

Tänk er att man varit gift med någon som heter Hulda i femton år, och så bestämmer hon sig helt plötsligt för att byta namn till Kerstin...  Hur fel skulle inte det bli...;D

JDS

Citat från: Mange_buss skrivet 03 december 2008, 20:26:39 PM
;D  Då kan jag vara trygg... vill dock inte att de bussar man knutit en relation till helt plötsligt får ett jättekonstigt namn...

Tänk er att man varit gift med någon som heter Hulda i femton år, och så bestämmer hon sig helt plötsligt för att byta namn till Kerstin...  Hur fel skulle inte det bli...;D

Kan det inte samtidigt vara bra med lite variation? Man behöver ju inte digga samma bussar hela tiden, förr eller senare bör de skrotas  :'(

Ante

Tycker det är en ganska trevlig idé. Ger ju ändå lite personlighet åt bussarna, vilket kan uppmärksammas av passagerarna. Och ärligt, hur mycket kostar egentligen det här? Någon som funderat ut förslaget, någon som bestämt namn åt bussarna, beställning av dekaler, arbetstid för att klistra på dessa och så är man klar. Lär då inte vara miljonsummor precis.

Kanske kommer man i Örebro om inte allt för länge få höra "Jag åkte hem med Birgitta". Då har man ju lyckats med att uppmärksamma bussarna mer, vilket troligtivis leder till större intäkter.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ante skrivet 03 december 2008, 21:26:51 PM
Tycker det är en ganska trevlig idé. Ger ju ändå lite personlighet åt bussarna, vilket kan uppmärksammas av passagerarna. Och ärligt, hur mycket kostar egentligen det här? Någon som funderat ut förslaget, någon som bestämt namn åt bussarna, beställning av dekaler, arbetstid för att klistra på dessa och så är man klar. Lär då inte vara miljonsummor precis.

Kanske kommer man i Örebro om inte allt för länge få höra "Jag åkte hem med Birgitta". Då har man ju lyckats med att uppmärksamma bussarna mer, vilket troligtivis leder till större intäkter.

Det finns faktiskt en del fördelar med att bussarna har namn som att resenärer som glömt något ombord har mycket lättare att komma ihåg att bussen hette "Storveta" (efter en bibliotekarie i Gävle som kunde allt i en massa TV-program) eller "Thomas Johansson" (tennisspelare från Linköping) än att de åkte med vagn 5733 respektive 3562.
Spårvagnarna i Göteborg har namn, alla SAS flygplan har det, i princip alla båtar och färjor likaså. Jag kan inte förstå hur någon orkar irritera sig på det.