Plågsam bussresa från Hjulmarknaden

Startat av BD, 30 november 2008, 20:00:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

Lider sedan ett par veckor av bältros. D-a skit att drabbas av men det är bara att härda ut.
Efter besök på Hjulmarknaden i Frihamnen åkte jag i en blå Scania ledbuss.
Men, en j-a stum och hård fjädring och tunn stolstoppning gjorde bussresan till Gärdet T-banestation till en smärtsam upplevelse.
Har tidigare åkt i busstypen och noterat den hårda fjädringen men inte bekymrat mig vidare om det men i går var det verkligen en plågsam (o)tur.

Björn Forslund

Du skulle tagit någon av veteranbussarna till Ropstens t-bana. Vissa turer gick dit. "Luftfjädrad" B58 eller bladfjädrade Scania, alla har bättre fjädring än dagens låggolvare!

Ulf Rådeström

japp...eller taxi så hade du sluppit o gnälla på Scania-ledbussarna här på forumet.

michael k

fjädring???????
det har väl scania slutat med i stadsbussar

Simon A

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 02 december 2008, 16:40:39 PM
japp...eller taxi så hade du sluppit o gnälla på Scania-ledbussarna här på forumet.
Jag upplever inte det som BD skriver som gnäll. Han skriver enbart att det var plågsamt att åka med denna busstyp eftersom han har bältros men även att han upplevt att det är hård fjädring sen tidigare. Vart är gnället? Han informerar bara med sina iakttagelser från verkliga livet och att det var extra plågsamt med hans nuvarande tillstånd. Sen när blev det förbjudet? Verkligheten är ju som den är och dessa bussar har uppenbarligen hård fjädring.

//Simon

Ulf Rådeström

Citat från: Simon A skrivet 02 december 2008, 20:34:29 PM
Jag upplever inte det som BD skriver som gnäll. Han skriver enbart att det var plågsamt att åka med denna busstyp eftersom han har bältros men även att han upplevt att det är hård fjädring sen tidigare. Vart är gnället? Han informerar bara med sina iakttagelser från verkliga livet och att det var extra plågsamt med hans nuvarande tillstånd. Sen när blev det förbjudet? Verkligheten är ju som den är och dessa bussar har uppenbarligen hård fjädring.

//Simon

Absolut!
När blev det förbjudet för dom som tycker det är gnäll att uttrycka det?
Alla har vi olika åsikter...eller hur?
Och min personliga åsikt var att det var det gamla vanliga gnället på Scanias OmniCity-bussar som kommer upp lite då och då.
Har man hängt med lite här ett tag - så har det avhandlats ett större antal gånger om hur och när busstypen togs fram, och vad som hände med denna, uppgraderingar som gjorts med nyare modeller, bättre fjädring i bussarna som byggs idag etc.

Så jo - eftersom jag bedömer att BD borde känna till denna "evighetsdiskussion" om just dom här bussarna i SL-trafiken - så uppfattar åtminstone jag det som gnäll - speciellt när texten innehöll mer betoning på "j***a" och hårda säten o ingenting alls som var bra med bussen istället för en teori kanske faktamässigt intressant varför den var så stötig som den var.

men det kanske var förbjudet för mig att tycka?

Simon A

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 02 december 2008, 22:09:15 PM
Absolut!
När blev det förbjudet för dom som tycker det är gnäll att uttrycka det?
Alla har vi olika åsikter...eller hur?
Och min personliga åsikt var att det var det gamla vanliga gnället på Scanias OmniCity-bussar som kommer upp lite då och då.
Har man hängt med lite här ett tag - så har det avhandlats ett större antal gånger om hur och när busstypen togs fram, och vad som hände med denna, uppgraderingar som gjorts med nyare modeller, bättre fjädring i bussarna som byggs idag etc.

Så jo - eftersom jag bedömer att BD borde känna till denna "evighetsdiskussion" om just dom här bussarna i SL-trafiken - så uppfattar åtminstone jag det som gnäll.

men det kanske var förbjudet för mig att tycka?
Absolut inte!
En åsikt är alltid en åsikt och det tänker jag inte säga emot dig om för åsikten har vi alla rätt till. Men då vet jag iallafall vad du upplever som gnäll, vilket är något helt annat än jag upplever som gnäll, men återigen så är det ju en åsiktsfråga och vi delar uppenbarligen inte samma åsikt där vilket absolut inte är något väsentligt att debattera om :)
Vem vet, BD kanske är så pass ny på forumet att han inte vetat om att dessa Omnicity är stötiga och ville dela med sig av upplevelsen. Inget fel med det och det kan vi alla tänka och tycka olika om men då har vi iallafall utrett våra olika ståndpunkter i frågan vilket ingen av oss kan klandras för då det är rena och skära åsikter om vad som är gnäll eller inte.

//Simon

Yujin Zhang

Mmmmm....Omniskrammel, det kan man inte leva utan. ;D

Tillhör nästan en del av Stockholm innerstads kultur: konsten att åka 4:an. :D

Svemicke

Jag tycker det är bra att det kommer fram. Det finns vissa saker att förlora med att handikappanpassa allting. Jag bröt foten då jag trampade snett från en upphöjd trottoarkant.

Nä, det gjorde jag inte, men incidenten kanske inträffar en dag. Vem vet?

Så du tycker inte att handikappade ska få åka buss?
Jo, men idén om att handikappade ska kunna åka buss är som kommunismen. En jättefin teori, men det blir mindre bra i praktiken.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Leif D

Typisk gnälltråd detta.....
Omnicity är inte sämre bussar än andra, att åka den lilla biten till Gärdet borde ju va lugnt.
Möjligen kan det ju varit så att bussen han åkte med var dålig i luftfjädringen, för lågt tryck, för högt tryck, ja det kan vara mycket.
Att begära att han som råkar styra bussen ska ha koll på sånna trivialiteter, de är allt för mycket att begära, det vet väl de flesta här, eller hur.
Har man problem får man väl ta sej på annat vis, eller prova med nästa buss, den kanske går bättre. Tät är ju trafiken, så det är ju inget direkt problem.
Sen äre ju så att vissa av oss inte får ha våra egna åsikter här utan att bli påhoppade och nertryckta, vilket jag tycker är -väldigt- tråkigt.
Märkligt att man inte får samma gnäll när man visar gamla bilder ??

BD har ju vart på detta forum ca 1½ år enligt profilen så nån nybörjare lär han inte va, spec som han skrivit ca 230 inlägg.

/Leif D
;-)

Ulf Rådeström

Citat från: Simon A skrivet 02 december 2008, 22:21:02 PM
Absolut inte!
En åsikt är alltid en åsikt och det tänker jag inte säga emot dig om för åsikten har vi alla rätt till. Men då vet jag iallafall vad du upplever som gnäll, vilket är något helt annat än jag upplever som gnäll, men återigen så är det ju en åsiktsfråga och vi delar uppenbarligen inte samma åsikt där vilket absolut inte är något väsentligt att debattera om :)
Vem vet, BD kanske är så pass ny på forumet att han inte vetat om att dessa Omnicity är stötiga och ville dela med sig av upplevelsen. Inget fel med det och det kan vi alla tänka och tycka olika om men då har vi iallafall utrett våra olika ståndpunkter i frågan vilket ingen av oss kan klandras för då det är rena och skära åsikter om vad som är gnäll eller inte.

//Simon

Precis som Leif D skriver är han ingen ny medlem, och hänger med tillräckligt i "bussbranschen" för att ha skrivit 230 inlägg.

Tycker att det är viktigare att få fram vad som var felet med bussen - VARFÖR han upplevde att den gick stötigt än att bara skriva "j***a buss".
Jag upplevde dock mer att sjukdomen var något viktigt att få fram - vilket naturligtvis är mycket tråkigt att drabbas av - men knappast något som hör till ett bussforum.

Borde det istället inte varit lite tyngdpunkt på faktadelen för att inlägget skulle betraktas som intressant och inte som just - gnäll?

Men Simon....du får gärna dela med dig av erfarenheterna på denna busstyp eftersom du var snabb att ge dig in i diskussionen.
Jag har både åkt och kört dessa bussar ett otal gånger - hur är det med din erfarenhet på området?

Vore intressant att ta del av helt klart  :)

Karsten

Citat från: Leif D skrivet 02 december 2008, 23:08:26 PM
Typisk gnälltråd detta.....
Omnicity är inte sämre bussar än andra, att åka den lilla biten till Gärdet borde ju va lugnt.
Möjligen kan det ju varit så att bussen han åkte med var dålig i luftfjädringen, för lågt tryck, för högt tryck, ja det kan vara mycket.
Att begära att han som råkar styra bussen ska ha koll på sånna trivialiteter, de är allt för mycket att begära, det vet väl de flesta här, eller hur.
Har man problem får man väl ta sej på annat vis, eller prova med nästa buss, den kanske går bättre. Tät är ju trafiken, så det är ju inget direkt problem.
Sen äre ju så att vissa av oss inte får ha våra egna åsikter här utan att bli påhoppade och nertryckta, vilket jag tycker är -väldigt- tråkigt.
Märkligt att man inte får samma gnäll när man visar gamla bilder ??

BD har ju vart på detta forum ca 1½ år enligt profilen så nån nybörjare lär han inte va, spec som han skrivit ca 230 inlägg.

/Leif D

Det här håller på att spåra ur rejält. Vem är det som blir påhoppad och nertryckt i den här tråden?

Karsten

Citat från: Yujin Zhang skrivet 02 december 2008, 22:25:39 PM
Mmmmm....Omniskrammel, det kan man inte leva utan. ;D

Tillhör nästan en del av Stockholm innerstads kultur: konsten att åka 4:an. :D

Mitt bidrag till den Stockholmskulturen är att i möjligaste mån undvika linje 1 och 4, för att de nästan uteslutande går med Omnicity. Säga vad man vill om konstruktionen, men det är knappast bekvämt att åka i dem (framförallt inte om man är 191 cm lång och bara får plats på fyra säten i hela bussen). Jag har ingen vidare erfarenhet av att köra dessa skapelser, de kanske är jättebra och driftsäkra. Vad vet jag?

BD

Jag åkte Scania veteranbuss till busshållplatsen utan att det minsta känna av min sjukdom.
Men färden i Scania låggolvbuss i sittande ställning var plågsam. Antagligen hade en mjuk stoppning på sätet lindrat, kanske rent av  så att jag inte hade känt någonting.
Hade jag vetat vad som väntat hade jag antingen satt mig på handikapplats, om nu den har tjockare stoppning, eller stått upp.
Som det nu var satt jag innerst närmast akter om mittdörrarna.
Helt klart är att det inte är handikappvänligt med de  Scania låggolvbussar SL använder och görs inte problemen kända fortsätter nog anskaffningen av bussar med undermålig fjädring.

Nico

Citat från: BD skrivet 03 december 2008, 12:37:58 PM
Jag åkte Scania veteranbuss till busshållplatsen utan att det minsta känna av min sjukdom.
Men färden i Scania låggolvbuss i sittande ställning var plågsam. Antagligen hade en mjuk stoppning på sätet lindrat, kanske rent av  så att jag inte hade känt någonting.
Hade jag vetat vad som väntat hade jag antingen satt mig på handikapplats, om nu den har tjockare stoppning, eller stått upp.
Som det nu var satt jag innerst närmast akter om mittdörrarna.
Helt klart är att det inte är handikappvänligt med de  Scania låggolvbussar SL använder och görs inte problemen kända fortsätter nog anskaffningen av bussar med undermålig fjädring.

Mig veterligt är inte knappast stoppningen tjockare/mjukare någonstans utan platserna för rörelsehindrade är väl mest tänkta att vara lättåtkomliga. Överlag var nog annars höggolvare, trappstegen till trots, med sitt plana golv mera vänliga mot rörelsehindrade. Däremot ej mot rullstolsburna, folk mer rullator eller barnvagnsförare. Vad gäller detta med att fjädringen är sämre på låggolvsvagnar är ett fenomen som drabbar alla och inte enbart bussar i SL-trafiken. Alltså kommer det att fortsätta på det viset i Sverige, Europa och [väst]världen i övrigt.

Poängterar i övrigt att det är bra om ni koncentrerar diskussionen till att gälla sakfrågan. Känns så trist att behöva låsa trådar som spårar ur.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman