Plågsam bussresa från Hjulmarknaden

Startat av BD, 30 november 2008, 20:00:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Bussmicke har sina MaxCi och jag har Omnicity, för varje Omnicity som tas ur trafik så är det bara att fira!

Det är min värsta busstyp, sen kan ni säga att de är hur bra som helst. Jag kommer aldrig att byta åsikt om Omnicity, de bussarna och Neoplanerna i Söderort är det värsta som man har fått åka med.

Bussmicke

Och jag som tyckte Neoplanerna från Jö var diggabla att åka med.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon A

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 02 december 2008, 23:17:27 PM
Precis som Leif D skriver är han ingen ny medlem, och hänger med tillräckligt i "bussbranschen" för att ha skrivit 230 inlägg.

Tycker att det är viktigare att få fram vad som var felet med bussen - VARFÖR han upplevde att den gick stötigt än att bara skriva "j***a buss".
Jag upplevde dock mer att sjukdomen var något viktigt att få fram - vilket naturligtvis är mycket tråkigt att drabbas av - men knappast något som hör till ett bussforum.

Borde det istället inte varit lite tyngdpunkt på faktadelen för att inlägget skulle betraktas som intressant och inte som just - gnäll?

Men Simon....du får gärna dela med dig av erfarenheterna på denna busstyp eftersom du var snabb att ge dig in i diskussionen.
Jag har både åkt och kört dessa bussar ett otal gånger - hur är det med din erfarenhet på området?

Vore intressant att ta del av helt klart  :)
Vi skulle kunna fortsätta diskussionen huruvida detta är gnäll eller inte hur länge som helst. Men jag förstår din synpunkt på saken och jag kan hålla med om att han kunnat utveckla men ibland tänker man inte på sådana saker utan han kanske bara ville få ur sig just denna lilla historia. Nu har vi olika synpunkt på det och det är i min mening helt ok.

Min erfarenhet av Omnicity sträcker sig enbart till de i Uppsalaregionen och i mitt minne för stunden
(var ett tag sen jag färdades med någon av individerna) är inte att de är så stötiga, men ur min busskörande fars perspektiv så är de stötiga. Dock tror han inte att de är lika farliga att åka med som passagerare än som för förare då man åker olika länge i den
(passagerare 10-20 min, en förare uppemot 5 timmar). Dessutom tillägger han att det även har med vägens beskaffenhet att göra hur bra det flyter med fjädringen och bekvämheten.
(han tillägger även att han inte heller ser BDs inlägg som gnäll).

Tro det eller ej men trots min ringa ålder har jag faktiskt kört 2 olika Omnicity individer ur 500- serien. Av den lilla erfarenheten att göra en vänstersväng och backa ut från en ramp tycker jag att det är en trevlig buss att köra. Lätta att bromsa mjukt med och går piggt framåt men mer än så kan jag inte säga.  

//Simon  

Ulf Rådeström

*suck*
Jag väljer att inte gå vidare i tråden - mer än att jag hävdar att gnäll inte borde höra hemma på snacket utan någon annanstans.

Dock är detta ju som sagt ett forum med olika åsikter - och då får man vara beredd att bli emotsagd...oavsett om det gäller mig själv, BD, Karsten eller någon annan.

Stefan P

Hej

Tack Ulf jag håller med.

mvh Stefan P

JDS

Citat från: Nico skrivet 03 december 2008, 12:58:07 PM
Mig veterligt är inte knappast stoppningen tjockare/mjukare någonstans utan platserna för rörelsehindrade är väl mest tänkta att vara lättåtkomliga. Överlag var nog annars höggolvare, trappstegen till trots, med sitt plana golv mera vänliga mot rörelsehindrade. Däremot ej mot rullstolsburna, folk mer rullator eller barnvagnsförare. Vad gäller detta med att fjädringen är sämre på låggolvsvagnar är ett fenomen som drabbar alla och inte enbart bussar i SL-trafiken. Alltså kommer det att fortsätta på det viset i Sverige, Europa och [väst]världen i övrigt.

Jag tror att BD menar att han hade haft mindre obehag av den stötiga gången om han suttit på handikapplatserna, då dessa är belägna ungefär mitt emellan hjulaxlarna, i stället för bakom mittaxeln där stötigheten är som störst.

För övrigt håller jag med om att fjädringen på Scanias låggolvare är undermålig, det känns ofta som om bussen rullar på kugghjul. Jag tror att fjädringen är lite för mjuk, jämför gärna med SL litt H2 där den huvudsakliga fjädringen tycktes utgöras av luften i däcken men som ändå gick hyfsat bra på de knaggliga 90-talsgatorna.