Biogasbuss vid Gottsunda centrum som havererat (suddiga bilder)

Startat av Rickard, 23 november 2008, 01:53:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickard

Dessa bilder togs vid Gottsunda Centrum den 21 november 2008 klockan 17.41.

De föreställer en GUB (Gamla Uppsalabuss) Neoplan Biogasbuss som fått något fel och inväntar bärgning.

Motorn var igång men gick på ett väldigt högt varvtal, någon som vet vad det var för fel?

Bilderna omgorda till länkar den 24 November 2008 på grund av att de var för stora för skärmen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Neoplanfailure.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/de/Neoplanfailure1.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/Neoplanfailure2.jpg

Mathias Rickman

Gör bilder meindre & andvänd en bättre kamra

Leif D

Som sagt, hur svårt äre att fixa till bilder i rätt format. Ungefär 5 klick skulle jag tro....     (bredden på bilder ska va max 800 pixlar)

Felet på bussen, ja de kan ju bara bussbolaget och kanske bärgaren svara på, men gissa kan man ju.
Det tycks ju vara kallt ute. Tryckluften har kanske frusit så bussen blivit bromslös, då ansätts ju parkeringsbromsen till slut så bussen inte kan köras.
Då får man ta dit bärgare, som väl oftast försöker tina upp tryckluftsystemet och sen få luft på fordonet för att kunna köra till garaget. Att motorn går på högt varv tyder ju på att man försöker pumpa upp tryck i lufttrycksystemet.
;-)

jocke

Högerklicka på bilden, öppna med Paint alternativt Start - kör - Mspaint

sen Bild  Ändra Bildstolek/Snedställ.

Så bara sänka % där.
Klart
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Rickard

Citat från: Leif D skrivet 23 november 2008, 10:23:49 AM
Som sagt, hur svårt äre att fixa till bilder i rätt format. Ungefär 5 klick skulle jag tro....     (bredden på bilder ska va max 800 pixlar)

Det är inte svårt om man kan. Och det gör jag inte just nu. Ska lära mig ett nytt fotoredigeringsprogram nu framöver och då kommer jag göra bilderna mindre.

Citat från: jocke skrivet 23 november 2008, 11:02:11 AM
Högerklicka på bilden, öppna med Paint alternativt Start - kör - Mspaint

sen Bild  Ändra Bildstolek/Snedställ.

Så bara sänka % där.
Klart

Kan man ändra JPG-filer i paint?

Rickard

Citat från: Danne B. skrivet 23 november 2008, 16:48:36 PM
Ja!

//Danne

Det ska jag prova någon gång, vet att det inte funkade på den tiden man använde Windows 98, har faktiskt inte provat sen dess, tack för tipset!

Leif D

Citat från: Rickard skrivet 23 november 2008, 16:25:42 PM
Det är inte svårt om man kan. Och det gör jag inte just nu. Ska lära mig ett nytt fotoredigeringsprogram nu framöver och då kommer jag göra bilderna mindre.

Kan man ändra JPG-filer i paint?

Man behöver inte lära sej ett helt bildredigeringsprogram för att minska ner bilderna storlek. Det räcker med en liten del av det.
Däremot måste man göra bilderna i 800 pixlars bredd för att följa reglerna på Bussnack.
;-)

Rickard

Citat från: Leif D skrivet 23 november 2008, 18:04:22 PM
Man behöver inte lära sej ett helt bildredigeringsprogram för att minska ner bilderna storlek. Det räcker med en liten del av det.
Däremot måste man göra bilderna i 800 pixlars bredd för att följa reglerna på Bussnack.

600 pixlars bredd är det väl? 800x800 blir ganska avlångt... 800x600 är nog att föredra...

Camilla

Tog mig friheten att minska ner en av dina bilder.

Danne B.

Citat från: Rickard skrivet 24 november 2008, 00:38:46 AM
600 pixlars bredd är det väl? 800x800 blir ganska avlångt... 800x600 är nog att föredra...

800x600 pixlar ÄR samma sak som 800 pixlars bredd(!) och 600 pixlars höjd!

//Danne

Mathias Rickman

när jag drar ned blider så blir det på 800x580 pix

Mathias

Dan Henriksson

Det är väl lite upp till en själv vilken höjd, och i viss mån bredd, man vill ha, själv brukar jag köra med 795x530 och 800x500. Om man vill ha en mer kvadratisk bild, föreslår jag att man håller igen på bredden och använder t.ex. 600x600. Då blir den mer lättskådad och filstorleken är ungefär på samma nivå som för en "normal", liggande bild.

Vid stående format måste man också minska bredden, så att inte bilden därigenom blir alltför hög. Ett förslag är 450x675 (2:3). Men som sagt, det är lite upp till var och en*, huvudsaken bilderna inte blir för stora och svåröverskådliga.  :)

/Danne H

Edit:
* Inom ramen för Bussnacks regler, förstås!

Rickard

Citat från: Dan Henriksson skrivet 24 november 2008, 14:04:12 PM
Det är väl lite upp till en själv vilken höjd, och i viss mån bredd, man vill ha, själv brukar jag köra med 795x530 och 800x500. Om man vill ha en mer kvadratisk bild, föreslår jag att man håller igen på bredden och använder t.ex. 600x600. Då blir den mer lättskådad och filstorleken är ungefär på samma nivå som för en "normal", liggande bild.

Vid stående format måste man också minska bredden, så att inte bilden därigenom blir alltför hög. Ett förslag är 450x675 (2:3). Men som sagt, det är lite upp till var och en*, huvudsaken bilderna inte blir för stora och svåröverskådliga.  :)

/Danne H

Edit:
* Inom ramen för Bussnacks regler, förstås!

Ja okej! Nu vet jag, jag ska inte lägga ut fler bilder som är för stora! Har jag bilder jag inte minskat så länkar jag till dem istället. Nu räcker det...

Staffan Sävenfjord

Erfarenhetsmässigt lär man sig ganska snabbt hur mycket man skall minska ner bilden för att den skall bli lagom. Är du tveksam så använd funktionen Förhandsgranska för att se att den blir lagom stor. När man väl lärt sig är det bara att skriva in hur många procent man vill minska storleken med. Använder man samma siffra för höjd och bredd så blir slutresultatet bra.
Sedan är det ju så att vi trots allt vill ha en viss kvalitet på bilderna. Kvaliteten beror naturligtvis på. För gamla bilder kan man sänka kvalitetsfrågan. Likaså för bilder som är nyhetsmässigt intressanta. Men det finns ingen anledning att publicera suddiga bilder tagna på en mobilkamera med en buss som fått något slags motorproblem. Alltså: tänk gärna en extra gång innan du publicerar en bild som man knappt kan se vad den föreställer. De kan möjligen höra hemma under rubriken "Mina misslyckade bilder" under Ordet är fritt.