Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

I branschen 37 år

Johan B

För expresstrafik passar knappast dessa stadsbussdubbeldäckare så helbyggen från MAN, Volvo och Scania kan vi nog utesluta. Setra och Neoplan är ju med i leken så länge man klarar sittplatskraven med 14m buss, krävs 15m återstår ju bara Van Hool, Beulas eller Helmark.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2009, 00:01:04 AM
För linje 100 Borås-Gbg var det 80 pl som krävdes, buss klass III

Klass III innebär att bussen skall ha bälten och att ståplatser inte tillåts.  Rätt?
Förut räknade man med lika måga platser som i Östergötland, alltså 89-90. Har man kommit på bättre tankar i det slutgiltiga avtalsunderlaget?
Finns det något i underlaget som säger hur lång bussen skall vara? Det är ju viss komfortskillnad på en 14 meters buss med 80 sittplatser och en 15 meters.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2009, 09:34:54 AM
I princip en turistbuss

Ja, jag hittade detta sedan och hann ändra i mitt inlägg i samma ögonblick som ditt svar kom.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 november 2009, 10:13:45 AM
Så kan det gå ;)

Längden finns inte specad däremot finns det ett minsta stolsavstånd angivet i Buss 2000 om jag minns rätt.

Vilken då innebär att om Västtrafik inte föreskrivit något annat så kan det bli 14-metersbussar med sämre benutrymme än 15-meters. Det är bara att hoppas att Västtrafik i så fall tar hänsyn till detta när de värderar anbuden, om det nu kommer in anbud på båda längderna.
Så att det inte blir som när Swebus Express tappade trafiken förra gången eftersom de offererat Volvo 9700 och därför blev dyrare än Linjebuss som offererade 8700.  Fast då var det SJ som gjorde upphandlingen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Johan B skrivet 16 november 2009, 23:43:33 PM
För expresstrafik passar knappast dessa stadsbussdubbeldäckare så helbyggen från MAN, Volvo och Scania kan vi nog utesluta. Setra och Neoplan är ju med i leken så länge man klarar sittplatskraven med 14m buss, krävs 15m återstår ju bara Van Hool, Beulas eller Helmark.

DD som Swebus hade på linje 146 Malmö-Trelleborg tog 93 sittande. Det var Neoplan
I branschen 37 år

Sundås

Citat från: Jan skrivet 17 november 2009, 17:32:52 PM
DD som Swebus hade på linje 146 Malmö-Trelleborg tog 93 sittande. Det var Neoplan

Men det var väl en Megaliner? Såna monster tillverkas ju inte längre :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 17 november 2009, 20:06:51 PM
Men det var väl en Megaliner? Såna monster tillverkas ju inte längre :)

Ja, det var Megaliner med speciell linjeinredning. De köptes sedan av Sebastian Hugó som byggde om dem till turistbusstandard och använde dem som expressbussar mellan Stockholm och Dalarna. Bussarna såldes sedan till olika företag, en hamnade hos Ankargrens Limousineservice i Svenshögen, en hos Hammarö-Forshaga-Kil Buss och den tredje hos Starlight i Krylbo (Sveriges störa Megaliner-ägare).
Sebastian är ju en bland oss och kan kanske berätta lite mer om ombyggnaden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Martin Maltkvist

När kommer det att bli upphandling för Eskilstuna samt tillhörande regionlinjer?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 november 2009, 20:55:33 PM
Ja, det var Megaliner med speciell linjeinredning. De köptes sedan av Sebastian Hugó som byggde om dem till turistbusstandard och använde dem som expressbussar mellan Stockholm och Dalarna. Bussarna såldes sedan till olika företag, en hamnade hos Ankargrens Limousineservice i Svenshögen, en hos Hammarö-Forshaga-Kil Buss och den tredje hos Starlight i Krylbo (Sveriges störa Megaliner-ägare).
Sebastian är ju en bland oss och kan kanske berätta lite mer om ombyggnaden.


Är det inte Sebastian som har/hade Hugo Buss?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 24 november 2009, 15:32:43 PM
Är det inte Sebastian som har/hade Hugo Buss?

Jo, högst densamme.
Fast Sebastian själv har numera annan huvudsysselsättning: http://www.sebastianhugo.com/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magnus

Centrala buss i Norrbotten har vunnit ringlinjen i Haparanda. Körs det med någon liten buss eller? Är det centrala buss som kör den idag också?

Omnilasse

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 november 2009, 15:11:45 PM
När kommer det att bli upphandling för Eskilstuna samt tillhörande regionlinjer?
Det är sagt att det skall gälla från januari 2011-2017 och förfrågningsunderlaget är tänkt att skickas ut i februari 2010. Nu har ju detta komplicerats av att Eskilstuna velat göra en "örebroare" och ta över ansvaret för trafiken inom kommunen. Ärendet var uppe i stadsbyggnadsnämnden i augusti, men man verkar inte ha kommit fram till något resultat om det ännu.

Omnilasse

Såg att ingen kommenterat tjänstekoncessionen av expressbusslinjen Trosa-Stockholm. Någon sådan trafik finns ju inte idag (förutom SJ:s 2 bussavgångar till/från Cityterminalen). Den här är ju tänkt att gå mellan Trosa och Liljeholmen med trafikstart 3 maj. Och förutom att operatören får del av vinsten, skall tydligen en garantisumma ges årligen. Trafiken är inledningsvis bara tänkt att trafikeras på vardagar. Spännande, men frågan är om någon av aktörerna kommer vara intresserad? SJ-bussarna har ju inte varit direkt fullastade? Det här måste väl också nästan vara första gången som ett länstrafikbolag testar denna modell?