Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 16 september 2009, 10:28:28 AM
Linje 10 har väl inte ens tidigare tänkt att påverkas av järnvägen, vad jag vet. Den enda linje som påverkas (försvinner) är väl "100S", Umeå-Sundsvall?

I första omgången fanns det 2 alternativ dvs linje 10 före och efter Botniabanans start.
I branschen i 40 år

Magnus

Jag såg att "Utbildningslinjen" är ute på upphandling. En busslinje mellan Västerås-Eskisltuna för studenter på MDH. Detta är väl en helt ny linje va? Det finns väl inget liknande idag?

virtual1

Citat från: Magnus skrivet 16 september 2009, 18:36:50 PM
Jag såg att "Utbildningslinjen" är ute på upphandling. En busslinje mellan Västerås-Eskisltuna för studenter på MDH. Detta är väl en helt ny linje va? Det finns väl inget liknande idag?

Menar du i landet så har vi väl Campusbussen Linköping-Norrköping som den mest kända, den har ju rullat några år...

Magnus

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2009, 11:55:26 AM
Jag tror inte att samtliga dessa fyra aktörer Arriva, Swebus, Busslink o Veolia kommer att lämna anbud på bägge områdena, blir det tre anbud/område tror jag att det är bra, möjligheten finns att det kanske inte blir så många heller.
Intressant och kan ju vara kul att spekulera kring. Busslink lär väl antagligen lägga enbart på nya Söderort/Botkyrka/Huddinge får man förmoda, men avstår väl antagligen Värmdö/Nacka. Swebus är nog intresserad av att lägga på bägge avtalsområdena och Arriva verkar väl vara de som är mest ute efter att expandera. Veolia är väl kanske en aning mer osäkert med, men kanske är man sugen på lite revansch nu efter att förlorat tunnelbanan? Nu är det ju också väldigt intressant hur man väljer med BRT-system för Nacka/värmdö, om det inte blir försening, lär väl någon form av förslag komma upp i nästa vecka. Det blir onekligen en särskild utmaning att beräkna lönsamheten på ett system som egentligen inte finns i Sverige och iaf Busslink och Swebus svenska del är ovana med (Swebus bör väl ha någon erfarenhet inom den internationella koncernen att hämta). Frågan är också när ett sådant kan vara genomfört i sådana fall - kanske först blir aktuellt efter de kontrakt som är aktuellt här...

homer

Citat från: Omnilasse skrivet 16 september 2009, 21:07:31 PM
Nu är det ju också väldigt intressant hur man väljer med BRT-system för Nacka/värmdö,

Bus rapid transit ? bussar med separata vägar som fungerar som ett tåg? har detta varit på tal? har jag missat iså fall! eller vad menar du för något?

Att notera från de upphandlingar som har varit de senaste åren är ju att de aldrig har varit 2 olika operatör som har vunnit en upphandling, utan när 2 områden har varit ute så har alltid samma företag tagit båda kontrakten

nacka/värmdö, Huddinge Botkyra -båda Swebus
Södertälje, Kallhäll -Båda Swebus
Nynäshamn, Råsta -Båda Busslink
Ekerö, Märsta - Båda Arriva

Visserligen är detta 2 väldigt stora områden som förväntas bli ännu större så de kanske är något annat då

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 16 september 2009, 21:19:07 PM
Bus rapid transit ? bussar med separata vägar som fungerar som ett tåg? har detta varit på tal? har jag missat iså fall! eller vad menar du för något?
Frågan här är väl vad SL menar, men de använder just den termen i sin verksamhetsplan. Tror väl dock snarare att det blir någon mellanvariant. Förra Vd:n på SL var ju väldigt pigg på att köra 24-metersbussar som i Göteborg och det handlar väl i sådana fall att anpassa till att kunna köra med långa fordon. Det finns ju iaf bussfiler på stora avsnitt. Styrelsen skall hursomhelst få ett förslag presenterat på mötet i nästa vecka (om tidsplanen håller) angående sydostsektorn, där en BRT-lösning skall finnas för Nacka/Värmdö. Men vi får väl se på tisdag vad förslaget innehåller och hur långtgående det är, sedan är det ju också en fråga vad som kommer att genomföras. Kan tänka mig att det kan bli en hel del diskussioner mellan vägverket, SL och kommunerna...så beroende på vilka krav som ställs, får man väl sedan avgöra om det är något som är aktuellt de närmaste 10-åren.

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2009, 21:49:01 PM
Kan tänka mig att det är för sent med tanke på att upphandlingen redan är annonserad att börja fundera på andra nya upplägg som är beroende av en mängd politiska beslut.
Instämmer i det, samtidigt kommer ju förfrågningsunderlaget först i december, och inbjudan än så länga är ju minst sagt luddig. Samtidigt känns ju idén med BRT-lösning rätt konstig att komma med nu om man skall vänta ytterligare 10 år innan den kan genomföras. Tror väl därför att om man inte förkastat idén, att det rör sig om någon form av utökat stomtrafikoncept, möjligen med 24-metersbussar. Det är ju mycket annat som är oklart i upphandlingen också. Man talar ju om busspaketet om 750 miljoner fram till 2011, men inget om gaslösningen för charlottendal. Eftersom depån där står klar först 2013, blir det ju märkligt om man köper in bussar dit redan till trafikstart. Man har ju inte talat om att bygga om nuvarande depåer för att klara av att hantera gas och att transportera gasen i lastbil till den gamla depån, låter ju tämligen omiljövänligt. Nämner ju alltså heller inget om fördelningen av miljöbussarna mellan trafikområdena. Hur som helst kommer en rapport om lösning av busstrafiken för sydostsektorn i nästa vecka och vi får väl avvakta den helt enkelt... möjligt att detta blir ytterligare en rapport som läggs till handlingarna utan någon åtgärd.

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 september 2009, 09:01:20 AM
Det är nog högst sannolikt att det inte blir några gasbussar i N/V under kommande avtalsperiod, annat än som tilläggsavtal framöver och sådana lösningar är ju SL vana vid att använda.

24 meters bussar är ju ingen lösning för långa "landsbygdslinjer" eftersom det är en begränsad hastighet för dessa, dessutom skulle införandet av sådana bussar kräva både att SL tillhandahöll dem och ombyggnader på depåerna. Att sedan börja skriva om förfrågningsunderlaget och hela trafiklösningen med någon månads varsel är knappast möjligt, alternativet är att lyfta ur hela trafikområdet ur upphandlingen innan den sätter igång, några sådana indikationer finns inte vare sig hos SL eller SLL.
Låter rimligt. 24-meterslösningen kräver väl dock någon form av BRT-lösning för att få köra fortare och det är väl i sådana fall det som är idén. Men liksom med gasbussar, lär det väl i sådana fall bli ett tilläggsavtal längre fram. Jag tror dock inte att politikerna är beredda att vänta 9 år till för att vänta ut ett bussavtal om man vill ha en BRT-lösning. Kanske har man dock redan sågat förslaget på tjänstemannanivå. Samtidigt kan förstås inte tjänstemännen gå före och föreslå en lösning i ett avtal som ännu inte förankrats i styrelsen. Det är väl dock ändå rimligt att utredningen kommer fram till några förslag som ändå är tänkt att realiseras, men även i detta fall rör det sig nog om några år fram i tiden och det löser man nog i sådana fall med tilläggsavtal om det blir aktuellt och ligger utanför avtalet.

Magnus

Ersa

homer

Via Allegos hemsida (som har hand om upphandlingarna hos SL) har informationen kring Hud/Bot/Söd och Na/Vä försvunnit, är upphandlingen avbruten eller?

Magnus

Nu är Linjelagd skol- och landsbygdstrafik i Uppsala län ute på upphandling. Regionbussar landsbygd. Är det de som KR kör idag?

Jens

Är det någon som har en uppfattning hur det har gått med överklagandet av upphandlingen av landsbygdstrafiken i Jönköpings län? Det har varit totalt tyst vad jag har uppfattat i alla fall. Utreds den fortfarande och har man stoppat kontraktsskrivandet - eller har överklagan redan avvisats i tysthet? Om man ska igång juni 2010 kan det ju inte dra ut allt för länge på tiden ...

Jan

Citat från: Jens skrivet 25 oktober 2009, 17:42:00 PM
Är det någon som har en uppfattning hur det har gått med överklagandet av upphandlingen av landsbygdstrafiken i Jönköpings län? Det har varit totalt tyst vad jag har uppfattat i alla fall. Utreds den fortfarande och har man stoppat kontraktsskrivandet - eller har överklagan redan avvisats i tysthet? Om man ska igång juni 2010 kan det ju inte dra ut allt för länge på tiden ...

Överklagan är en tyst process som sedan exploderar ut sitt utslag och alla vi här på BS för ta del av det.
I branschen i 40 år