Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Omnilasse skrivet 05 december 2009, 13:53:28 PM
Såg att ingen kommenterat tjänstekoncessionen av expressbusslinjen Trosa-Stockholm. Någon sådan trafik finns ju inte idag (förutom SJ:s 2 bussavgångar till/från Cityterminalen). Den här är ju tänkt att gå mellan Trosa och Liljeholmen med trafikstart 3 maj. Och förutom att operatören får del av vinsten, skall tydligen en garantisumma ges årligen. Trafiken är inledningsvis bara tänkt att trafikeras på vardagar. Spännande, men frågan är om någon av aktörerna kommer vara intresserad? SJ-bussarna har ju inte varit direkt fullastade? Det här måste väl också nästan vara första gången som ett länstrafikbolag testar denna modell?

Spännande. Man återupptar alltså den gamla SLT-linjen som kördes innan Tåg i Mälardalen blev till.

Ted Selander

Citat från: Omnilasse skrivet 05 december 2009, 13:53:28 PM
Såg att ingen kommenterat tjänstekoncessionen av expressbusslinjen Trosa-Stockholm. Någon sådan trafik finns ju inte idag (förutom SJ:s 2 bussavgångar till/från Cityterminalen). Den här är ju tänkt att gå mellan Trosa och Liljeholmen med trafikstart 3 maj. Och förutom att operatören får del av vinsten, skall tydligen en garantisumma ges årligen. Trafiken är inledningsvis bara tänkt att trafikeras på vardagar. Spännande, men frågan är om någon av aktörerna kommer vara intresserad? SJ-bussarna har ju inte varit direkt fullastade? Det här måste väl också nästan vara första gången som ett länstrafikbolag testar denna modell?

Ja, detta har varit aktuellt en tid, även om trafikeringsformen inte varit beslutad. Om inget ändras lär MTR-bussen få flytta på sig från det för Trosalinjen planerade hållplatsläget i Liljeholmsvägen.

/Ted

Ulf Rådeström

Citat från: Jan skrivet 15 november 2009, 22:00:36 PM
Helbyggda MAN kommer inte till Västtrafik. Inga engelska heller...

Och då frågar vän av nyfken vad du grundar den kommentaren på.
Antar att du är medveten om att det inte är dubbeldäckarna på linje 100 som avses i diskussionen utan nya anbud till Öckerö och Grön express...

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2009, 16:36:23 PM
SJ:s 2 turer går ju inte precis i bästa tidsläget  ;)

Nu blir det trafik M-F mellan 0545 och 2300 med 45-60 min trafik i rusningen fm/em (0545-ca 0900 från Trosa) resp 1500-1900 från Liljeholmen och runt 120 min trafik utanför dessa intervall, ca 13 dubbelturer
Jo, det är klart förstås och särskilt om man kombinerar med länstrafikens taxesystem lär det väl vara mer attraktivt (än SJ:s) och kunna vara en konkurrent till framförallt 802. Men frågan är om man kommer att kunna få så många nya resenärer, eller om detta i slutändan innebär att denna linje ersätter 802? Sedan var just min tveksamhet kring formen där jag förstår det som att operatören skall få stå för en stor del av den ekonomiska risken. Linjen bör väl vara dimensionerad för max 3 omlopp och motsvara cirka 4 heltidstjänster - det är ju en ganska liten verksamhet om man inte kan samordna med andra linjer- mina mycket grova beräkningar får det till driftkostnader på cirka 7 miljoner per år eller 28 000 per vardag. Alltså måste man få en inkomst på cirka 35 000 per dag för att den överhuvudtaget skall vara intressant. Med tanke på att det är svårt att fylla turerna i motriktning, kan det bli småtuft. Nu vet jag inte vad garantibeloppet ligger på, men om vi säger att det täcker 30% av kostnaderna, och man räknar med 350 resenenärer per dag (vilket är en hög siffra), måste intäkterna per passagerare ligga på cirka 70 kronor. Inte omöjligt men ändå ett risktagande...

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 september 2009, 09:01:20 AM
Det är nog högst sannolikt att det inte blir några gasbussar i N/V under kommande avtalsperiod, annat än som tilläggsavtal framöver och sådana lösningar är ju SL vana vid att använda.

24 meters bussar är ju ingen lösning för långa "landsbygdslinjer" eftersom det är en begränsad hastighet för dessa, dessutom skulle införandet av sådana bussar kräva både att SL tillhandahöll dem och ombyggnader på depåerna. Att sedan börja skriva om förfrågningsunderlaget och hela trafiklösningen med någon månads varsel är knappast möjligt, alternativet är att lyfta ur hela trafikområdet ur upphandlingen innan den sätter igång, några sådana indikationer finns inte vare sig hos SL eller SLL.

Nu har lite mer blivit känt om upphandlingen. Tydligen kommer man ändå att förbereda Värmdö/Nacka för 24-metersbussar - BRT-lösningen skall ju dock utredas vidare under året och enligt förslaget där skulle det ju vara en så pass omfattande utökning att det väl måste avtalas om separat. För Nacka/Värmdö kommer det vara krav på 25% förnybara drivmedel. Dock kommer inga krav att ställas på vilka förnybara drivmedel man väljer att använda - gas kommer förstås dock att krävas för Gubbängen. I övrigt kommer det vara ganska funktionsinriktat- och med relativt kraftiga incitament - till 20% av utbetalningarna. Förfrågningsunderlaget är inte klart ännu, men beräknas publiceras relativt snart.

Omnilasse

Förfrågningsunderlaget till upphandlingarna i HBS är ju ute sedan ett tag. Men en sak jag blir mer och mer konfundersam över är kravet på att nästan alla turer under högtrafik kräver ett sittplatsutbud på över 30 platser (t.o.m. 55 för exempelvis 134 - där det inte finns ledbusstillstånd - undrar vad man använder för busstyp till det, som klarar låggolvs- och dörrkrav?) Samtidigt kräver SL att man övertar 78 normala låggolvsbussar. På sin höjd skulle jag tro att man (om inte antalet omlopp ska öka drastiskt) kan köra upp till kanske 35-40 omlopp under maxtimmen med dessa bussar, då de ju endast tar mellan 33-35 passagerare och det är minst 40 som krav på platsutbud för flertalet linjer. Detta innebär alltså att man måste ha cirka 40 normalbussar utöver vad som är dimensionerat för. En merkostnad på kanske upp till 20 miljoner per år för utföraren. Hade det inte varit bättre om SL sålt av en del av dem istället innan upphandlingen? Iaf dieselbussarna borde ju vara möjliga att sälja? Eller är det bara SL som inte riktigt tänkt till?   

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2009, 23:33:22 PM
Att det inte finns tillstånd för ledbuss idag innebär inte att det inte finns det 2011 ;)
Nä det förstås, men SL är ju inte så snabba på det där i övrigt - tänker exempelvis på 160 som inte får trafikera med ledbuss på del av sträcka - borde ju ha varit något som skulle ha åtgärdats för länge sedan kan man tycka...

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2009, 23:33:22 PM
Och givetvis behöver du inte ta över fordon/hyra fordon som inte kommer att kunna användas i trafikuppdraget.....
Det låter ju klokt, men i kontrakttexten står det att man är skyldig att hyra bussarna...Så det hade väl varit klarare om SL i förväg förberett för ett ungefärlig antal som vore lämpligt....Visserligen säger man att listan är preliminär, men det är ju inte speciellt transparent i en upphandling att använda "skall-krav" om det är "får-krav"...eller "skall-om -du- inte- kan- visa- på- att- du- inte- behöver-krav"

homer

Citat från: Omnilasse skrivet 27 december 2009, 23:19:59 PM
Förfrågningsunderlaget till upphandlingarna i HBS är ju ute sedan ett tag.

Är detta något som går att hitta på internet?

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2009, 23:57:40 PM
Det är ju bara att förhandla med staden om man bedömer att det krävs ledbuss, sällan problem om det inte finns fysiska hinder.

Vad gäller fordonen känns det ganska självklart att man inte kommer att förhyra bussar som redan i underlaget inte krävs av beställaren, vad gäller platsantalet brukar det vara jämkningsbart och står SL med ägda fordon där det fattas ett par sittplatser kan jag garantera att detta kommer att godtas i anbudet, kapitalförstöring vore det annars om SL fick köpa ett par hundra nya bussar för någon enstaka sittplats.....
Jo, min kritik gällde nog snarare hur SL gör underlagen. Det blir helt enkelt svårare att bedöma de olika anbuden på detta sätt. Det är ju rätt många omlopp som ligger på minst 40 sittplatser (ca 40-45 stycken) och hur man löser dessa, blir ju därmed rätt avgörande för anbuden. 

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 december 2009, 01:53:27 AM
50 o därutöver är ju ledbuss
runt 40 beror det ju helt på vilket dörralternativ som efterfrågas om man kan klara sig med en 12-13 meters eller om det krävs 14-15 meters buss

Det är väl inte svårt att bedöma anbuden?  Uppfyller anbudet sittplatskraven? ja/nej (med hänsyn till godkända avvikelser)
Tja, snarare vad som avses med godkända avvikelser. Konstigt nog kommenterar man inte just sittplatsutbudet i övrigt i avtalet, utan det skrivs bara ut som ett minimikrav. Det är ju märkligt kan man tycka att ställa 30 krav på vissa turer och 40 på andra -om man accepterar 35 på den senare. Problemet är ju att man också är tvungen att köpa och använda 2.2 miljoner N3 gas redan 2012! Detta innebär att med schablonen på 64 000 km/ år och vagn, måste man redan 2012 ha cirka 55-65 biogasbussar. Dessutom är ju cirka 135-145 vagnomlopp krav på minst 55 sittplatser (vilket är svårt att klara med biogas), och här är poängen, kan man köra 40-kravet med 33-35 plats vagnar (men för den skull har man förstås ändå inte nytta av alla 78 bussar som skulle övertas), så kan man ju köpa in iaf hälften av biogasbussarna med normallängd istället för boggibussar. Kravet är "bara 1-1-1- dörrar", men däremot 3 barnvagnsplatser i tätort, och som jag förstår det, låggolv.

Ersa

Omnilasse

Omnilasse

Citat från: Omnilasse skrivet 28 december 2009, 12:57:12 PM
Ja, Huddinge, Botkyrka, Söderort, den självklara förkortningen :)
Ock skall väl påpekas den som SL använder för det nya området, men eftersom den här helt ny (då avtalsområdet inte funnits förut), borde jag väl ha skrivit ut den i klartext, ska bättra mig....

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2009, 23:57:40 PM
Det är ju bara att förhandla med staden om man bedömer att det krävs ledbuss, sällan problem om det inte finns fysiska hinder.

Vad gäller fordonen känns det ganska självklart att man inte kommer att förhyra bussar som redan i underlaget inte krävs av beställaren, vad gäller platsantalet brukar det vara jämkningsbart och står SL med ägda fordon där det fattas ett par sittplatser kan jag garantera att detta kommer att godtas i anbudet, kapitalförstöring vore det annars om SL fick köpa ett par hundra nya bussar för någon enstaka sittplats.....

Det 78 fordon som SL kräver att ny entreprenör ska hyra torde väl vara de Omnilink etanol av varierande längd som Söderort och Botkyrka idag använder och som SL äger. Övriga bussar tillhör ju respektive entreprenör och lär väl flyttas, säljas eller skrotas beroende på ägarens nya situation.

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 28 december 2009, 13:17:35 PM
Ock skall väl påpekas den som SL använder för det nya området, men eftersom den här helt ny (då avtalsområdet inte funnits förut), borde jag väl ha skrivit ut den i klartext, ska bättra mig....

Ingen fara. Bara det finns en förklaring så man själv kan lära sig den. :)
Blir det även nya depåförkortningar när depåer flyttas/slås ihop i SL-området?